مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: بیمه سلامت با پرداخت بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی و دولتی مطالبات بخش خصوصی را تسویه و اندکی حدود (پنج درصد) به بخش دولتی و دانشگاهی بدهکار است که مربوط به اسناد مازاد می‌باشد.

 ۱۰۰۰ میلیارد تومان از مطالباتمان را پرداخت کردیم

دکتر رمزی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس در حاشیه چهارمین نشست خبری اظهار داشت: ما در حال پیگیری و تلاش برای تأمین اعتبار و پرداخت آن هستیم تا مشکلی برای بیماران باتوجه به شرایط خاص مشهد که بیشتر زائر و از استان‌های دیگر می‌باشند، پیش نیاید.

وی افزود: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب و پیگیری‌های مدیرعامل سازمان و وزارت بهداشت در خصوص تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی، خوشبختانه توانستیم مطالبات بخش خصوصی از جمله پزشکان، درمانگاه‌ها، مراکز دیالیز، شیمی درمانی، بیمارستان‌ها و... را کلاً پرداخت کنیم و ۸۳ درصد بخش دولتی دانشگاهی نیز به طور کامل تسویه شده و با پرداخت ۹۵ درصد بدهی دولتی دانشگاهی عملاً پنج درصد از مطالبات دانشگاه باقی می‌ماند که با پرداخت آن پنج درصد هم دغدغه جامعه پزشکی برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۴۹۰۰ مؤسسه طرف قرارداد با بیمه سلامت در خراسان رضوی می‌باشند، یادآور شد: ۵۸ درصد هزینه‌های بیمه سلامت در بخش دولتی اتفاق می‌افتد که بیش از بخش خصوصی است و ما سعی می‌کنیم براساس راهبرد رهبر معظم انقلاب عمل کرده و برحسب وظیفه خدمات لازم را ارائه کنیم تا مریض به جز رنج بیماری دغدغه دیگری نداشته باشد.

دکتر رمزی در پاسخ به این پرسش که چرا بیمه با تعیین سقف خدمات در بیمارستان‌ها مشکلاتی برای بیماران فراهم کرده؟ گفت: سقف بیمه در بیمارستان‌ها یک بحث کشوری است و دست بیمه سلامت نیست، بلکه از سوی وزارت بهداشت به ۶۱ دانشگاه در سراسر کشور ابلاغ شده و سقف برای هزینه‌های بیمه تعیین شده که بیمه سلامت در همه استان‌ها موظف به رعایت این سقف و هزینه براساس اعتبار تخصیص یافته می‌باشد. وی اظهار داشت: اما با توجه به شرایط خاص استان خراسان و ۳۰ میلیون نفر زائر در طول سال و وجود مراکز فوق تخصصی و ارجاع بیماران از استان‌های دیگر به مشهد برای درمان و همچنین تهیه داروهای گران قیمت و پذیرش بیماران سوختگی در مشهد و پوشش نیمه شرقی کشور برای درمان سوختگی به عنوان قطب سوختگی و... هزینه ما افزایش یافته و دود آن به چشم مردم و بیمه شدگان خراسانی می‌رود به طوری که با کمبود اعتبار روبه‌رو می‌شویم و شاید استان‌های دیگر با این سقف هیچ مشکلی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: از این رو سیاست‌گذاران باید نگاه ویژه‌ای به دانشگاه مشهد و بیمه سلامت خراسان رضوی داشته باشند و این راهبرد را رعایت کنند که بیمار دغدغه‌ای به جز رنج بیماری نداشته باشد.

مدیرکل بیمه سلامت تصریح کرد: دانشگاه باید مدیریت بهینه هزینه داشته باشد و با تعیین گاید لاین درمان و بستری از هدر رفت و نشتی و ریخت و پاش‌های منابع مانند آنژیوگرافی، سونوگرافی، سیتی اسکن و... غیرضروری و آزمایش‌های بی‌مورد و ... جلوگیری کند و با اجرای صحیح سیستم ارجاع، منابع محدود خود را مدیریت کند.

وی افزایش و توسعه مراکز درمانی مانند بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی امام رضا(ع)، بیمارستان اکبر، بیمارستان‌های دیگر شهرستان‌های استان را نیز در کمبود اعتبارات دخیل دانست و گفت: توسعه این مراکز علت دیگر افزایش هزینه‌های بیمه بوده و با توجه به اینکه مشهد قطب درمان‌های فوق تخصصی و سوختگی است و جمعیت سرباری نیز متغیر است فشار زیادی را باید تحمل کند.

وی تصریح کرد: از این رو وزارت بهداشت باید ابلاغ تعیین سقف را بازنگری و جاهایی را که لازم است اصلاح نماید و در کنار آن رسانه‌ها باید کمک کنند تا با فرهنگ‌سازی و آگاهی رساندن به جامعه در مردم تغییر رفتار ایجاد کنند تا با پیشگیری از هدر رفت منابع محدود، بتوانیم خدمات مطلوب را به بیمه شدگان ارائه نماییم و همه باهم به این باور برسیم که با جلوگیری از نشتی‌ها و ریخت و پاش‌های اضافی می‌توانیم با منابع محدود بر مشکلات فائق آییم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.