روزگذشته در گزارشی به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و شرایطی که این نمایشگاه‌ها در اوج بازار فروش دارند از دیدگاه صاحبان صنوف و کسبه پرداختیم...

نمایشگاه بهاره هم به ضرر مردم است هم کسبه

آن‌ها به اتفاق به برپایی این چنین نمایشگاه‌هایی خرده گرفتند و برگزاری آن را موجب رکود بازارشان پیش از شروع مدارس و شب عید دانستند. در فاصله چند روز مانده به شروع زمان نمایشگاه بهاره مشهد این بار به سراغ چند نفر از رؤسای اتحادیه‌هایی رفتیم که صنوف زیر مجموعه آن‌ها همواره از جمله اصناف ناراضی در برگزاری نمایشگاه هایی از این دست بوده‌اند.

  نمایشگاه نمایش کالا است نه فروش

سید مهدی لسان طوسی، نایب رئیس اول اتحادیه پوشاک مشهد در خصوص برپایی نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه به خبرنگار ما گفت: همیشه گفته‌ایم واژه نمایشگاه به مکانی تلقی می‌شود که تولیدکنندگان اجناس تازه تولید و جدید خودشان را در آنجا عرضه می‌کنند تا بازدیدکنندگان ضمن مقایسه این اجناس با اجناس موجود در بازار و نمایشگاه، فرصتی برایشان ایجاد شود که با علم به کیفیت و مزیت جنس خرید و سفارش خود را بعد و یا در حین برگزاری نمایشگاه از محل تولیدات تولید کننده تهیه نمایند این موضوع هدف و راهبرد یک نمایشگاه است.

  فروش اجناس بدون کیفیت

وی در ادامه افزود: اضافه کردن عنوان عرضه مستقیم نیز برای این چنین نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه نیز واژه‌ای غلط و غیر متجانس است چرا که به وضوح و به وفور اجناسی در نمایشگاه‌های فصلی وجود دارد و به فروش می‌رسد که از رده خارج شده‌اند. آن‌هایی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند این اجناس را در طول سال یا سال‌های گذشته به فروش برسانند بستر نمایشگاه را برای فروش اجناس مانده خود فراهم می‌بینند و این می‌شود که کیفیت محصولات و اجناس ارائه شده در نمایشگاه بشدت افت می‌کند.

در این بین هم خریداران ضرر می‌کنند و هم کاسبی که کل سال را به امید فروش شب عیدش نشسته و برگزاری نمایشگاهی که برنامه‌ریزی درستی پشت آن نیست موجب می‌شود تا کسبه به درستی نتوانند محصول و اجناسشان را به فروش برساند.

نایب رئیس اول اتحادیه پوشاک مشهد اظهار داشت: از نظر ما موضوع برگزاری نمایشگاه بهاره مردود است و آدرس غلط به مردم دادن محسوب می‌شود. اگر واقعاً دنبال برگزاری نمایشگاه به صورت درستش هستیم باید کاری مثل اقدامی که اتحادیه در بهمن ماه انجام داد دنبال کنیم. آنجا تولید کنندگان اجناس و تولیدات جدیدشان را ارائه کردند و آن‌هایی هم که به دنبال خرید بودند، سفارش دادند. برگزاری نمایشگاه با شکل و شمایل فعلی با تولید در تضاد است و زمینه عدم تولید را فراهم می‌نماید چرا که تولیدکننده نمی‌تواند جنسی که از رده خارج شده را برای نمایشگاه تولید کند و آنجا به فروش برساند در شرایطی که هر روز مدل جدید و کار جدیدی به بازار عرضه می‌شود. فروش این اجناس فقط راسته کار دلالان است که اجناس استوک و از رده خارج را از تولید کنندگان خریداری کردند و همان اجناس را در نمایشگاه با قیمت هایی باورنکردنی به فروش می‌رسانند!

  ضرر مردم و کسبه در نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه

علیرضا ارزانی ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی نیز با گلایه از نحوه برگزاری نمایشگاه بهاره گفت: در هیچ جای دنیا برای تنظیم بازار این چنین کاری نمی‌کنند. در کشور ما نمی‌دانم چه کسی و کجا این نمایشگاه‌ها را مرسوم کرده است. دولت مدعی است که مردم جنس ارزان‌تر از نمایشگاه می‌خرند در حالی که همان اول خودشان پول غرفه‌ها را یکجا می‌گیرند، هزینه‌های جانبی نمایشگاه هم که به این مبلغ اضافه می‌شود در چنین شرایطی و در یک حالت اجناس ارزان‌تر به دست مردم می‌رسد که اصناف دفتر خیریه باز کرده باشند. چرا اگر فعالیت اقتصادی بخواهیم انجام بدهیم هیچ وقت تن به حضور در چنین نمایشگاه‌هایی نمی‌دهیم. اینکه ما به عنوان اتحادیه و صنوف وابسته به آن در نمایشگاه شرکت می‌کنیم فقط وفقط به این دلیل است که تابع دستور اتاق اصناف هستیم و زیر بار آن می‌رویم در غیر این صورت نه به نفع مردم است و نه‌کسبه که در چنین نمایشگاه‌هایی حاضر شوند، در این بین یک عده هستند که غرفه فروشی می‌کنند.

ارزانی در ادامه افزود: در تمام دنیا فروش فوق‌العاده در محل صنفی با جشنواره فروش برگزار می‌کنند که هیچ هزینه اضافه‌ای برای صاحبان صنوف ندارد فقط از سودی که فروشندگان دارند درصدی کم می‌شود تا خریداران بتوانند با رضایت خریدشان را انجام دهند. همین نوع جشنواره‌ها هم زمانی برگزار می‌شود که مثلاً بعد از عید است. در بعضی از کشورها هم که بازار ژانویه برگزار می‌شود شهرداری‌ها با مکان یابی‌هایی که دارند مکانی را در نظر می‌گیرند و به صاحبان برندها این امکان را واگذار می‌کنند تا در آستانه سال جدید همه مردم بتوانند خرید خودشان را داشته باشند نه اینکه غرفه فروشی کنند تا هر واحد ضعیف در نمایشگاه شرکت کند.

 ظلم به کسبه در نمایشگاه‌ها

رئیس اتحادیه کیف و کفش مشهد نیز با اشاره به شرایط موجود در بازار سایر کشورها اظهار داشت: اگر نگاهی به کشورهای دیگر داشته باشیم مدیریت بازار و اقتصاد آن‌ها را بسنجیم متوجه خواهیم شد که هیچ جای دنیا این چنین نمایشگاه‌هایی به این شکل برگزار نمی‌شود.

 اسماعیل پورملائکه افزود: نمایشگاه در همه دنیا محلی است برای عرضه تولیدات جدید که تولید کننده اجناس جدیدش را در معرض دید قرار می‌دهد و تجار و بازاریان با حضور در این نمایشگاه‌ها در صورت تمایل به خرید با صاحبان تولید وارد مذاکره شده و عقد قرارداد می‌نمایند. اما در کشور ما کسبه و بازاریان کل سال را به قولی خاک مغازه و کسبشان را می‌خورند و هزینه‌های آن را می‌دهند و درست در دو زمان اوج خرید مردم، نمایشگاه عرضه کالا برای مردم برگزار می‌شود که در این بین مردم به جهت نا مرغوب بودن اجناس و بعضاً از رده خارج شدن آن متضرر می‌شوند و کسبه نیز بهترین زمان کاسبی خود را از دست می‌دهند و به آن‌ها ظلم روا می‌شود، با این وجود من با این چنین نمایشگاه‌هایی مخالفم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.