چهاردهمین فستیوال نوآوریهای صنایع استانهای کشور در حوزه غذایی طی مراسمی در محل معاونت صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

فستیوال نوآوریهای صنایع غذایی استانهای کشور در مشهد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، دبیر اجرایی این رویداد گفت: براساس ماده ۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه به منظور استفاده از ظرفیتهای علمی برای پاسخگویی به نیاز بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات در جهت رفع مشکلات و موانع تجاری سازی طرحها و نوآوریهای صنایع غذایی کشور رویداد فستیوال نوآوریهای صنایع غذایی در راستای فستیوالهای بازار دارایی فکری برگزار شده اند.

نوید میبدی نیک افزود: محورهای این فستیوال که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس، فن بازار منطقه ای خراسان رضوی و بازار دارایی فکری فرابورس برپا شده 'مدلهای برتر استارت آپهای صنایع غذایی، فرمولاسیون مواد غذایی با رویکرد غذای سالم، ماشین آلات خط تولید و تجهیزات بسته بندی' است.

وی ادامه داد: واحدهای فناور از ۱۱ استان و ۳۹ مجموعه صنعتی صاحب برند از استانهای مختلف کشور در این رویداد ثبت نام الکترونیکی داشتند. بر این اساس ۹۱ طرح از ۱۴ استان در دبیرخانه این رویداد با ارائه مستندات علمی و اقتصادی پذیرش شدند. از این تعداد ۵۲ طرح به عنوان طرحهایی که قابلیت تولیدپذیری در واحدهای صنعتی دارند احصا شدند و در نهایت ۱۱ طرح برای ارائه در فستیوال انتخاب شد.

دبیر اجرایی فستیوال نوآوریهای صنایع غذایی گفت: هر طرح در این رویداد یک روزه به مدت هفته دقیقه توسط صاحب آن ارائه می شود و سپس هر یک از دارندگان طرح به مدت ۱۵ دقیقه با سرمایه گذاران حاضر در فستیوال به مذاکره می نشیند تا در صورت توافق طرفین، تفاهمنامه یا قرارداد لازم بین آنان برای تجاری سازی طرح منعقد شود.

* تجاری سازی ۲۹ اختراع و ایده در ۱۳ فستیوال

دبیر مرکز فن بازار ملی ایران نیز گفت: مرکز فن بازار ملی ایران مستقر در پارک فناوری پردیس فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ به منظور ایجاد بستر توسعه و انتقال فناوری در کشور آغاز کرده است.

اکبر قنبرپور افزود: در اکوسیستم فناوری کشور طی سالهای گذشته دو رویکرد غالب بوده که رویکرد نخست 'توسعه فناوری در قالب وضع قوانین، راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی و ایجاد نهادهایی از جمله دانشگاهها، مراکز رشد، شتاب دهنده ها و پارکهای علم و فناوری' بودند. نتیجه این اقدام راه اندازی سه هزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان با افزون بر ۱۴ هزار محصول هایتک است.

وی رویکرد دوم اکوسیستم فناوری را در کشور 'توسعه بازار و رساندن ایده به محصول' ذکر و بیان کرد: در این حوزه خلاءهایی زیادی وجود دارد و شرکتهای دانش بنیانی هستند که با وجود داشتن بدنه علمی خوب در رسیدن به بازار دچار مشکل شده اند و برای این مهم نیازمند منابع مالی و حمایت دولتی هستند.

دبیر مرکز فن بازار ملی ایران ادامه داد: فن بازار به عنوان مرجعی برای توسعه بازار فناوری کشور است و طی ۱۵ سال اخیر تلاش کرده بازار فناوری را توسعه دهد. در این راستا سه ماموریت وجود دارد که شامل 'توسعه بازار محصولات صنعتی به صورت خاص، انتقال فناوری به واحدهای صنعتی و جذب سرمایه ها برای تجاری سازی محصول' هستند.

وی گفت: برگزاری فستیوالهای نوآوری صنایع در راستای رشد ایده های استارت آپها، شرکتهای نوپا و هسته های فناور است تا با معرفی ایده ها به سرمایه گذاران در فستیوال و انعقاد قرارداد یا تفاهمنامه بین طرفین به تجاری سازی طرحها، نوآوریها و اختراعات کمک شود.

او افزود: فستیوال نوآوریهای صنایع ناظر بر ماموریت سوم مرکز فن بازار ملی ایران است. در این راستا طی ۱۳ دوره برگزاری فستیوال از سال ۱۳۹۳ تاکنون هزار و ۳۰۰ اختراع، نوآوری یا طرح از جامعه نخبگان و صنعتگران ارائه شده و از بین آنها ۱۰۰ اختراع یا ایده در معرض دید سرمایه گذاران قرار گرفته است. در نهایت ۲۹ طرح یا اختراع منتج به انعقاد قرارداد با سرمایه گذار به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال و تجاری سازی شده اند.

قنبرپور گفت: پایه اصلی این فستیوالها اعتماد بین سرمایه گذار و صاحب طرح یا ایده است. بازار دارایی فکری فرابورس بستر قانونی و مطمئن برای اعتمادسازی بین طرفین را ایجاد کرده و خطرپذیری سرمایه گذاری را کاهش داده لذا ۳۰ درصد موفقیت این فستیوالها در رساندن اختراعات به بازار بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز گفت: این شرکت با هدف بسترسازی برای توسعه فناوری و کسب و کارهای دانش بنیان ضمن ایجاد زیرساختهای فیزیکی اقدامات نرم افزاری را در حوزه معاونت صنایع کوچک پیگیری می کند.

مسعود مهدیزاده مقدم افزود: ایجاد فن بازار منطقه ای با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک فناوری پردیس به منظور انتقال و ارتقا فناوری صنایع صورت گرفته است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.