شهردار مشهد با اشاره به اینکه مشهد با بیشتر روستاهای حریم و حاشیه شهر پیوندهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی دارد و نمی‌توان آن‌ها را جدا از مشهد متصور شد، گفت: ارزش‌افزوده مشهد ناشی از پیوندها و محیط‌های پیرامونی شهر است.

شهردار مشهد: محیط پیرامونی مشهد مزیت نسبی شهر است

به گزارش قدس آنلاین ؛ محمدرضا کلایی ، با بیان اینکه نحوه مواجهه با مسائل در روستاهای حریم، تابع رویکرد تحلیلی ماست، اظهار کرد: باید مفهوم مجموعه شهری را به‌درستی تبیین کنیم تا بتوانیم گره مشکلات و ساماندهی چالش‌های روستاهای حریم را بگشاییم.

وی با اشاره به اینکه ارزش‌افزوده مشهد ناشی از پیوندها و محیط‌های پیرامونی شهر است، تصریح کرد: مشهد با بیشتر روستاهای حریم و حاشیه شهر پیوندهای اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی و ... دارد و نمی‌توان آن‌ها را جدا از مشهد متصور شد.

شهردار مشهد با تأکید بر ضرورت واقع‌بینی در مواجهه با مسائل روستاهای حاشیه‌ای، عنوان کرد: سوگیری مدیریت کلان‌شهری مانند مشهد، باید تخصصی و دقیق بوده و با توجه به الگوی جوامع محلی در آن همکاری، هماهنگی، یکپارچگی و توسعه، محوریت داشته باشد.

وی بابیان اینکه بخشی از وظایف حاکمیتی در حاشیه شهرها باید به مدیریت شهری واگذار شود، اضافه کرد: امروزه نیازمند الگوی توسعه اقتصادی در مجموعه شهری هستیم تا جریان‌های درآمدی توسعه‌یافته، منجر به رشد اقتصادی شود و حل چالش‌ها به‌ویژه در مناطق پیرامونی شهر را آسان نماید.

کلایی همچنین با تأکید بر اولویت‌بخشی و فعال کردن عناصر غیر حاکمیتی برای تسریع در حل مسائل حاشیه شهر، ادامه داد: در فضای عملیاتی ساماندهی این محدوده‌ها، باید نظرات سازمان‌های مردم‌نهاد را نیز جویا شد، زیرا جز با همیاری سمن‌ها، چاره دیگری برای التیام زخم‌های چند دهه‌ای این مناطق در کوتاه‌مدت نداریم.

وی استفاده از مزیت‌های روستاهای حریم در جهت ساماندهی این مناطق و توسعه مجموعه شهری را ضروری دانست و افزود: ازآنجاکه شهرداری متولی خدمات‌رسانی، بسط زیرساخت‌ها و عمران شهری است، باید برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه داشته و از توانمندی ذینفعان نیز استفاده کند.

کلایی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌شود جمعیت‌پذیری حاشیه حریم شهر را کنترل کرد، گفت: جمعیت‌پذیری شهر مشهد را با توجه به شرایط کشور و خشک‌سالی مناطق مختلف نمی‌توان کنترل کرد؛ شهر مشهد جاذب جمعیت است و سالانه مقصد مهاجرت هزاران نفر به شمار می‌آید.

شهردار مشهد با تأکید بر اینکه باید به افراد مهاجر در حاشیه شهر مشهد، اجازه بروز هویت و همبستگی اجتماعی دهیم، تصریح کرد: برای مشهد الگوی جمعیتی فشرده را پذیرفته‌ایم، پس باید همه جوامع و افرادی که وارد جامعه شهری می‌شوند را به رسمیت شناخته و مجموعه اقدامات فرهنگی و اجتماعی نیز در راستای هویت بخشی جمعی در این مناطق در دستور کار قرار گیرد.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.