عدم ارائه خدمات به بیماران دیالیزی توسط بیمارستان شریعتی در مشهد در روزهای گذشته با واکنش‌های متعددی از سوی بیماران و همراهان آنان مواجه شدند.

پذیرش بیماران دیالیزی در بیمارستان شریعتی با میانجی‌گری استاندار

شهروندان مشهدی در تماس‌های متعدد اعلام کردند که بیمارستان شریعتی به بهانه‌های مختلف از ارائه خدمات به بیماران دیالیزی خودداری می‌کند.

  رعایت سقف اعتباری بود استنکاف از ارائه خدمات نبود

در همین حال رئیس بیمارستان شریعتی در خصوص انتقادهای یاد شده به خبرنگار قدس گفت: به طور کلی استنکاف از ارائه خدمات به این مرکز درمانی و بیماران دیالیزی مطرح نبوده است. بلکه ماجرا از آنجا ناشی می‌شود که بیمه سلامت سقفی را معادل ۹۰ درصد سال ۹۶، برای تأیید و پذیرش اسناد مالی ارجاعی دانشگاه علوم پزشکی قرار داده که این مسئله برای دانشگاه چالشی ایجاد کرده است، چراکه از یک سو تعداد مراجعه‌کنندگان افزوده شده و از طرف دیگر شاهد فزونی میزان مبلغ پرونده‌ها هستیم. به این ترتیب مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی خدماتی را به مردم ارائه می‌کند بدون آنکه بیمه سلامت این اسناد را بپذیرد.

دکتر محمد رضا حسینعلی‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: به منظور رفع این تنگنا نیز در سال گذشته جلسات مکرری را با مسئولان استانداری، فرمانداری، مدیران بیمه سلامت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام دادیم که به نتیجه نرسیدیم. از این رو دانشگاه علوم پزشکی نیز به مرحله‌ای رسید که در مقابل عملکرد بیمه سلامت ترجیح داد، ارائه خدمات خود را محدود به بیماران اورژانسی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد.

 حل مشکل بیماران دیالیزی با دستور استاندار

وی یادآور شد: بنابراین بیماران دیالیزی مزمن تحت پوشش این بیمه نیز در مجموعه بیماران غیر اورژانسی جا گرفتند. در واقع در دستوری که از سوی دانشگاه علوم پزشکی به تمامی بیمارستان‌های زیر مجموعه در استان خراسان رضوی ابلاغ شد؛ تنها برای یک روز از پذیرش بیماران غیراورژانسی یاد شده خودداری شد. البته این قضیه تنها در روز شنبه هفته جاری اتفاق افتاد و با میانجیگری استاندار و قول مساعد ایشان برای حل این قضیه؛ روند درمان بیماران غیراورژانسی تحت پوشش بیمه سلامت ادامه یافت.

دکتر حسینعلی‌زاده افزود: متولیان بیمه سلامت نیز چالش‌های موجود را قبول دارند و در واقع مشکل بیمه سلامت نیست، بلکه تنگنای اصلی به نبود اعتبارات کافی مربوط می‌شود. چنان که بیمه سلامت تأکید دارد در حد بودجه‌ای که در اختیار دارد، می‌تواند اسناد یادشده را قبول کند. از این رو رفع این چالش‌ها در توان مدیران استانی نیز نمی‌باشد و در سطح نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت باید در این زمینه چاره اندیشی کرد. چراکه اگر این قضیه حل نشود و همچنان ادامه پیدا کند در سال آینده می‌تواند، دشواری‌های جدی‌ تری را در حوزه سلامت ایجاد کند.

  ۵ میلیارد تومان سند بلاتکلیف

این رئیس بیمارستان همچنین تأکید کرد: بیمارستان شریعتی در سال جاری حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان سند دارد که بیمه سلامت قبول نکرده است. در واقع در ماه یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به بیماران تحت پوشش بیمه سلامت خدمت می‌دهد در حالی که بیمه سلامت فقط یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سند را می‌پذیرد. به عبارت دیگر هر ماه ۷۰۰ میلیون تومان سند روی دست ما می‌ماند. این در حالی است که ملزومات بیمارستان‌ها بیشمار و متعدد است چنان‌ که از هزینه آب و برق تا تهیه ارزاق و تجهیزات پزشکی، دارو و... را شامل می‌شود. در صورتی که ما این ملزومات را از بازار آزاد تهیه کرده و از بازار دولتی خریداری نمی‌کنیم، بنابراین ناگزیریم به دلیل شرایط اقتصادی موجود؛ به طور نقدی هزینه‌ها را بپذیریم. این درحالیست که در ماه‌های گذشته با افزایش چند برابری هزینه‌ها و به دنبال تصمیم بیمه سلامت؛ هزینه‌های بیمارستان‌های ما چندین برابر افزایش یافته است. به این ترتیب دانشگاه علوم پزشکی نیز در سال جاری به دشواری توانسته شرایط را مدیریت کند. چنان که تصور کنید، پدر خانواده‌ای که کارمند بوده و حقوق مشخصی داشته حال به دلایلی درآمدش نصف شده باشد. بی‌تردید این پدر ناگزیر است چند ماهی برای جبران هزینه‌ها از اندوخته‌هایش استفاده کند، اما بعد از مدتی این اندوخته نیز تمام می‌شود. بنابراین دانشگاه علوم پزشکی نیز توان پذیرش بیماران را با این وضعیت ندارد.

 سخن پایانی

گفتنی است: در حال حاضر ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در استان خراسان رضوی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که بیشترین جمعیت را در کل کشور تشکیل می‌دهند. بنابراین جا دارد در بازنگری نحوه اجرای طرح تحول سلامت، منابع پایداری برای بیمه‌شدگان بیمه سلامت تعریف شود تا روند خدمت‌رسانی به بیماران دچار آشفتگی نشود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.