رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران، هندوستان، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی باید ابتکار مقابله چندجانبه با تروریست‌های سلفی، آمریکایی و ارتجاعی را هر چه سریعتر در دستور کار خود قرار دهند.

فلاحت‌پیشه: ایران، هندوستان، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی مقابله با تروریست‌ها را به‌دست بگیرند

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به حمله انتحاری گروه تروریستی "جیش‌الظلم"  علیه یک دستگاه اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شامگاه چهارشنبه، ۲۴ بهمن و شهادت ۲۷ تن از نیروهای سپاه پاسداران اظهار داشت: ایران، هندوستان، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی باید ابتکار مقابله چندجانبه با تروریست‌های سلفی، آمریکایی و ارتجاعی را هر چه سریعتر در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیاتی از نشست ویژه این کمیسیون برای بررسی ابعاد حادثه تروریستی زاهدان که یکشنبه ۲۸ بهمن‌ماه برگزار شد، گفت: در این جلسه که با حضور نمایندگانی از نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی برگزار شد، آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه و استاندار سیستان و بلوچستان نیز حضور داشت.

وی افزود: در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس اعضای کمیسیون و نمایندگان مجلس گلایه‌هایی به آقای عراقچی وارد و عنوان کردند که دستگاه دیپلماسی باید فعال‌تر عمل کند.

فلاحت‌پیشه بیان کرد: ماحصل این جلسات این بود که در درجه نخست مهمترین مشکل ما، ضعف در هماهنگی مسئولان و نیروهای مرزنشین در حوزه‌های اطلاعاتی و عملیاتی به ویژه در شرق کشور است و به همین دلیل هفته آینده جلسه دوم را در پیگیری موضوع زاهدان با حضور وزیر کشور خواهیم داشت که بتوانیم در آینده نقش پیشگیرانه را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه دولت و مجلس هرچه سریعتر باید بودجه لازم  را برای انسداد مرزها در اختیار کمسیون امنیت ملی قرار دهد، عنوان کرد: مهمترین مشکل ما در بین عوامل خارجی، ضعف دیپلماسی مرزی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: واقعیت این است که در خارج باید یک واکنش جدی به کشورهایی که یا دستشان در اقدام تروریستی مشخص است یا کشورهایی که در این امر بی‌تفاوت هستند و منجر به چنین اقداماتی شدند نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه  گروه اول به طور عمده کشورهای مرتجعی هستند که به طور مشخص علیه مؤلفه‌های امنیت ملی کشور ایران فعالیت می‌کنند گفت: مقامات دیپلماسی ایران باید یک اولتیماتوم جدی به این کشورها بدهد به‌ویژه به کشورهای امارات و عربستان سعودی که بدانند اگر امنیت ملی ایران را نادیده بگیرند به طور حتم طبق منشور سازمان ملل متحد، کشور ایران امکان مقابله به مثل را دارد.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه کشور پاکستان کشوری است که متأسفانه از صبر و حوصله مقامات جمهوری اسلامی ایران در حال سواستفاده کردن است بیان کرد: این کشور در عمل برخلاف ایران که ۱۵ همسایه مرزی دارد تنها چند مرز دارد و آنهم همه مرزها نامناسب است و با همه کشورهای همسایه خود مشکل دارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون به حدی کشور پاکستان با افغانستان مشکل دارد که ۱۵۰هزار نفر از نیروهای نظامی‌اش را در مرز افغانستان مستقر کرده است عنوان کرد: در واقع ایران امنیت مرزهای منطقه را شکل می‌دهد و پاکستان از این موضوع سواستفاده می‌کند.  

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نقش سازمان اطلاعات محرمانه ارتش پاکستان در این عملیات را کاملا واضح دانست و اظهار کرد: پاکستان در شرایط کنونی به باجگیری از کشورها روی آورده‌ و این باجگیری به بخشی از سیاستهای امنیتی پاکستان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه این اصل را باید نظام جمهوری اسلامی ایران در عمل برای خودش ثابت کند که در درون مرزهای پاکستان علیه پایگاه امنیتی خودش عمل کند بیان کرد: زیرا اکنون مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران ‌و دستگاه‌های اطلاعاتی مخالف ایران، خاک پاکستان را به مأمنی برای تروریستها تبدیل کرده‌اند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه در شرایط کنونی یک گام اساسی در بین مسئولان ایرانی به شدت طرفدار پیدا کرده است گفت: در این راستا ایران باید با کشورهایی مانند هندوستان، کشورهای آسیای مرکزی، روسیه سازوکار مشترک و چندجانبه‌ای ‌ را تحت عنوان سازوکار مقابله با تروریست سلفی، آمریکایی و ارتجاعی شکل دهند حتی اگر منجر به ناراحتی مقامات پاکستانی شود.

فلاحت‌پیشه افزود: لازم است بین دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و عملیاتی در مرز، هماهنگی‌هایی شکل بگیرد تا اگر در خصوص منطقه‌ای در مرز احتمال بروز مشکلات امنیتی وجود داشت، به‌سرعت اقدامات صیانتی انجام شود و موضوع تروریسم انتحاری به یک راهبرد ایذایی علیه ایران در شرق کشور تبدیل شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.