آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهاردهمین گزارش خود درباره راستی آزمایی اجرای برجام، پایبندی ایران به این توافق را تایید کرد.

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در چهاردهمین گزارش خود در خصوص راستی‌آزمایی اجرای برجام، پایبندی جمهوری اسلامی ایران به این توافق را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز جمعه منتشر شده، تاکید شده ایران همچنان به محدودیت‌های کلیدی در فعالیت‌های هسته‌ای خود که در توافق سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های اصلی جهان به آن دست یافته، پایبند مانده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیفه نظارت بر محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را برعهده دارد در گزارش فصلی خود که توسط خبرگزاری رویترز رؤیت شده، اعلام کرده که ایران هنوز سطح غنی‌سازی و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود را در سطحی که مورد توافق بوده، نگه داشته است.

آژانس در این گزارش تاکید کرده که به تمامی مکان‌هایی که برای بازرسی و بازدید نیاز بوده، دسترسی داشته است.

بر اساس توافقی که سه سال پیش در شهر وین اتریش به دست آمد، ایران پذیرفت به مدت ده سال فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند. در مقابل، گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) هم قرار بود تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران را رفع کند. دولت آمریکا اردیبهشت ماه امسال با «فاجعه‌بار» خواندن این توافق، از آن خارج شد و  تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافقنامه را بار دیگر علیه ایران اعمال کرد.

 با وجود خروج آمریکا از برجام، اجرای تعهدات ایران همچنان ادامه دارد و اتحادیه اروپایی اعلام کرده که قصد دارد با تضمین منافع مالی ایران، برجام را حفظ کند. از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، بسیاری از شرکت‌های اروپایی از بیم تحریم‌های آمریکا، بازار ایران را ترک کرده‌اند.

چهاردهمین تائید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای وین در شرایطی صورت گرفت که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه سوئیسی «بازلرتسایتونگ» در خصوص اینکه ایران با وجود اقدامات آمریکا تا چه زمانی در برجام خواهد ماند، گفته است: «این به خواست مردم بستگی دارد. اقلیت بسیار قدرتمندی در کشور ما مخالف برجام بودند ولی اگر مردم بیشتر خشمگین شوند این گروه ممکن است به زودی به اکثریت تبدیل شوند. یک نظرسنجی نشان می‌دهد که همچنان  ۵۱ درصد مردم از باقی‌ماندن در برجام حمایت می‌کنند. اما ما نمی‌توانیم  در جهت خلاف خواست مردم عمل کنیم.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.