رئیس جمهور سودان با انحلال دولت این کشور، به مدت یک سال در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، "عمر البشیر" رئیس جمهوری سودان که کشورش از سه ماه گذشته درگیر تظاهرات سراسری ضد دولتی است دولت مرکزی و دولت های محلی را منحل و به مدت یکسال در تمامی مناطق کشورش حالت فوق العاده اعلام کرده است.

وی با دفاع از نیروهای نظامی سودان خطاب به مردم کشورش گفت: از تمامی افراد می خواهم که در نقش نیروهای مسلح به عنوان تامین کننده گفت و گوها و حامیان آن تجدید نظر کنند.
رئیس جمهوری سودان خطاب به گروه های مخالف هم گفت: صادقانه از تمامی گروه های مخالف می خواهم که به گفت و گوی ملی بپیوندند.

البشیر با اعتراف به این که تظاهرات در سودان در ابتدا براساس خواسته های مشروع شکل گرفت، افزود: آن چه غیر قابل قبول و نگران کننده بود، آن است که برخی در صدد برآمدند از تظاهرات قانونی موج سواری کنند.

وی اضافه کرد: ما اعتراضات را دنبال کردیم و از دعوت افرادی که گفت و گو را نمی پذیرند، خسته نمی شویم.

رئیس جمهوری سودان با رد اظهارات برخی که خواهان کناره گیری وی بودند، افزود: بار دیگر تعهد خود در مقام رئاست جمهوری اعلام می کنم.

وی ادامه داد: درس هایی که ما از این اعتراضات گرفته ایم نشان می دهند که هیچ جایگزینی برای گفت و گو وجود ندارد و تمامی افرادی که در کنار کشور باقی می مانند، یکسان هستند.

پیش از این، رئیس دستگاه امنیتی و اطلاعاتی سودانی با رد هرگونه کناره گیری البشیر از قدرت گفت: رئیس جمهوری تا پایان دوران حکومتش در قدرت باقی خواهند ماند.

وی گفته بود: البشیر تنها از ریاست حزب «کنگره ملی» (حزب حاکم)، کناره گیری می کند و به کارهای ریاست جمهوری خواهد پرداخت.

مردم سودان از ۲۸ آذرماه گذشته در اعتراض به سیاست های دولت و افزایش لجام گسیخته قیمت کالاها دست به راهپیمایی زده و خواستار سرنگونی نظام حاکم شده اند.  

سودانی ها در این تظاهرات از ارتش خواسته اند در کنار مردم بایستد و به آن ها برای برکنار کردن نظام حاکم بر این کشور کمک کند.  

مقام های سودانی اعلام کردند که از زمان آغاز تظاهرات مردمی در این کشور تاکنون ۲۹ نفر کشته شده اند و این در حالی است که سازمان دیده بان حقوق بشر شمار کشته ها را بیش از ۴۰ نفر اعلام کرده است.  

البشیر که از ۳۰ سال پیش قدرت را در این کشور آفریقایی در دست دارد، طبق قانون اساسی آخرین دوره ریاست جمهوری اش در سال ۲۰۲۰ پایان می یابد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.