بی شک هنوز حادثه تلخ شین آباد و آتش سوزی مدرسه ای در زاهدان و ده ها حادثه تلخ دیگر در اذهان عمومی به جای مانده است .

جان صدها دانش آموز درگروی چند صد هزارتومان/ نکات ایمنی درمدارس جدی گرفته نمیشود

 قدس آنلاین - مسعود حیدری معینی:حدود ۴۵روز پیش بود که خبری در فضای مجازی منتشر شد که در آن به نقل از توسط اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی آمده  بود،با حضور تیم های ارزیابی از ادارات توسعه مشارکت های مردمی و مدارس غیردولتی، حراست و ارزیابی عملکرد اداره کل، طرح یک روزه بازدید از ۹۰ مدرسه غیردولتی در سطح شهر مشهد انجام شد.

در این خبر قید شده بود این طرح در راستای بررسی شرایط آموزشی و اداری و همچنین بازدید از ساختمان های مدارس غیردولتی در سطح شهر مشهد انجام شده  وگزارش آن نیزتهیه شده است.با توجه به اهمیت موضوع خوشحال شدیم که آموزش و پرورش خراسان رضوی بعد از تاکید وزیر آموزش و پرورش تکانی به خود داده و قضیه رعایت ایمنی را جدی گرفته است.

بنابراین خبرنگار ما تماسی با رییس اداره مدارس غیر دولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش خراسان رضوی گرفت تا از کم و کیف آن آگاه و در صورت لزوم نقاط قوت و ضعف این بازدید را  منتشر کند که بنا به دلایلی اداره کل آموزش و پرورش  از دادن اطلاعات خودداری و عنوان کرد ، اطلاعات هنوز در سامانه ثبت نشده  وتوپ را در میدان نوسازی مدارس انداخت . این مقام مسئول عنوان کرد : وظیفه بازدیدایمنی مدارس به عهده سازمان نوسازی مدارس است.

 سراغ اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی رفتیم و این اداره نیز پس از گذشت سه هفته نتوانست جواب صریح و قانع کننده ای به خبرنگار ما بدهد که حداقل مسولان استانی و مردم در جریان قرار بگیرند.بنابراین سراغ مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد آمدیم.

حسن جعفری ضمن گلایه از اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت:به رغم این که خدمات آتش نشانی رایگان است و بخش آموزش و پیشگیری ما از بهترین و مجرب ترین افراد تشکیل شده اما متاسفانه مدارس پذیرای کارشناسان ما برای کنترل دوره ای ایمنی مدارس نیستند و در خیلی از موارد از ورود همکاران ما به مدارس خودداری می کنند وی اظهار کرد:در این مورد بارها به آموزش و پرورش نامه زده ایم.

***بازدید ازچند مدرسه

باتوجه به صحبت های مدیرعامل آتش نشانی مشهد قرارشد خبرنگار ما هم همراه کارشناسان آتش نشانی سری به مدارس مشهد بزند.اولین مورد بازدید دبیرستان پسرانه نمونه دولتی امام علی (ع)است که در مجاورت سازمان آتش نشانی واقع در میدان موسوی قوچانی قرار دارد، برای وارد شدن به سالن اصلی دو در کوچک هست که یک در با قفل آویز بسته شده است. مدیر مدرسه در پاسخ به کارشناس پیشگیری آتش نشانی می گوید:از زمان ساخت این واحد آموزشی که هشت سال پیش توسط خیر ساخته شده است و به رغم داشتن جعبه های آب (فایر باکس)تانکر و پمپ آب تهیه نشده و عملا ازاین سیستم استفاده نمی شود و برای همان جلو جعبه (فایر باکس)کمد کتابخانه گذاشته ایم.سری به اتاقک برق مدرسه می زنیم اتاقک مملو از وسایل مختلف و مواد شوینده است و نردبان آهنی که روی درب جعبه فیوز قرار دارد کاملا مشخص است که جعبه فیوز قبلا دچار آتش سوزی شده و طبق اظهارات مدیر مدرسه دلیل آن اضافه کردن چند کولر به سیستم سرمایشی مدرسه بوده که قبلا فیوز لازم برای آن پیش بینی نشده است .وی همچنین علت  قطع بودن سیستم اعلام حریق را بوق زدن های مکرر دستگاه برشمرد .

به طور خلاصه کارشناس پیشگیری آتش نشانی ضمن آموزش موارد ایمنی به مدیرمدرسه موارد زیر را به عنوان ضعف های این مدرسه در ایمنی برشمرد: تخلیه وسایل اضافی از اتاق برق مدرسه و همچنین نصب کپسول آتش نشانی و دستگاه اعلام حریق در موتورخانه و همچنین نصب کپسول های موجود درارتفاع مناسب . هادی نیکنام عدم استفاده از فرش عایق در جلو جعبه فیوز های برق را یکی دیگر ازعوامل خطر در حادثه های برق گرفتگی برشمرد وگفت: سقوط تایل های شکسته در سقف و آویزان بودن دستگاه های اعلام حریق در اکثرکلاس ممکن است موجب بروز حادثه شود.

دبستان شهید حسینیان واقع در فلسطین ۱۴مورد بعدی است که مدیر آن ازهمکاری با ما خودداری کرد . چند قدم بالاتر تابلوی دبستان غیر دولتی کیان خودنمایی می کند.پس از هماهنگی لازم با معاون مدرسه و انجام بازدید موارد زیر تذکر داده شد:اولین مورد کوتاه بودن و افقی بودن نرده های راه پله و عدم وجود نرده در ضلع شمالی پشت بام ساختمان است . مورد بعدی عدم رعایت نصب کلاهک لوله خروجی گاز در ارتفاع مناسب بالای پشت بام و همچنین عدم نصب توری فلزی جهت جلوگیری ازخطر ریزش شیشه به نورگیرو انسداد راه فرار است بالاخره آخرین مورد ها باز شدن در به درون ساختمان وکلاس ها و کنترل تنها کپسول مدرسه است که تاریخ شارژ آن گذشته است.

 دبستان دخترانه غیر دولتی شهرزاد واقع در خیابان صیاد ۳۶چهارمین بازدید از مدارس بود .بالاخره معاون مدرسه پس از تماس با مدیر و کلی پرسو جو و مشاهده مجوز کارشناس آتش نشانی اجازه ورود داد .کارشناس آتش نشانی موارد زیر را به عنوان نواقص ساختمان و ایمنی ذکر می کند: تمامی درهای ورودی ساختمان و کلاس ها باید به بیرون باز شوند و ساختمان هایی که بالای ۲۵۰متر مربع هستند باید به سیستم اعلام حریق مجهز و نرده های بالکن وراه پله ها در حد استاندارد و همچنین کپسول های ایمنی در محل و ارتفاع استاندارد نصب شود و توری فلزی در محل نورگیر ساختمان نصب و موتورخانه که بیشتر به حالت انباری تبدیل شده و مملو از فوم و لوازم دیگر است تخلیه ومشعل ها تنظیم و برای آزمایشگاه مدرسه از کمد های مناسب استفاده و مواد اشتعال زا از دسترس دانش آموزان دورشودهمچنین دودکش بخاری طبقه پایین تا پشت بام امتداد یافته و حتما از کلاهک ایمنی استفاده شود.

دبستان شهرستانی واقع درمیدان ۷تیر با جمعیت هزارو۱۰۰نفری در دو شیفت کاری مدرسه بعدی است . در این مدرسه نبود فرش عایق جلو جعبه فیوز ها،خاموش بودن سیستم اعلام حریق،نداشتن کپسول آتش نشانی در طبقه همکف  و فقط یک کپسول آتش نشانی در طبقات بعدی و آن هم در ارتفاع نا مناسب،نداشتن جعبه آب(فایر باکس)عدم وجود کپسول گازی مناسب،افقی بودن نرده های پله های فرار،نبود تهویه طبیعی در موتور خانه، استشمام بوی گاز در موتورخانه و دپو شدن وسایل اضافی مواردی است که به مدیر مدرسه تذکر داده شد .

پس از هماهنگی لازم با روابط عمومی ناحیه ۳آموزش و پرورش به  مدرسه مدرن و خیر ساز اسماعیل ثابت واقع در میدان جهاد میرویم .  مواردزیر در طبقه همکف مدرسه توسط کارشناس پیشگیری آتش نشانی بازدید و تذکر و آموزش لازم به معاون مدرسه داده شد.اولین مورد نبود راهنمای جعبه(فایر باکس)و کسری ملزومات جعبه های دیگر از جمله کپسول آتش نشانی و شکسته بودن سرنازل و همچنین تاخوردن شیلنگ برزنتی است و به رغم این که برق سیستم اعلام حریق وصل است ولی دستگاه آماده به کار نیست ویکی از علل آن وجود کاور روی دستگاه های اعلام حریق است که در کلاس ها نصب شده . اجازه بازدید از موتورخانه،اتاق برق و دیگر طبقات به کارشناس آتش نشانی داده نمیشود .

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.