رئیس‌جمهور ونزوئلا در مصاحبه‌ با شبکه هیسپان تی‌وی تاکید کرد از هرگونه گفتگو برای حل بحران این کشور استقبال می‌کند.

مادورو: ما از هر مذاکره‌ای استقبال می‌کنیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، در مصاحبه‌ای اختصاصی با مارکوس سالگادو، خبرنگار شبکه هیسپان تی‌وی، به سولات وی درباره موضوعات مختلف پاسخ داد.

او در پاسخ به سوالی درباره تهدید نظامی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، علیه ونزوئلا گفت: پیش از هر چیز باید بگویم این سخنان و تهدیدها موجب خشم مردم ونزوئلا می‌شود، تمامی نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که بیش از ۹۰ درصد مردم ونزوئلا هر گونه دخالت نظامی یا تهدید حمله نظامی علیه ونزوئلا را رد می‌کنند. به عبارت دیگر کشور ما در برابر سخنان دونالد ترامپ موضع یگانه‌ای دارد.

خواسته واقعی ترامپ به زانو در آوردن ونزوئلا است

رئیس جمهور ونزوئلا افزود: من معتقدم که دونالد در خصوص ونزوئلا موضعی افراطی، نابخرادانه و نامطلوب اختیار کرده است. او نشان داده خواسته واقعی او تسلط و به زانو در آوردن ونزوئلا است. مسئله او دموکراسی، بحران انسانی و یا ارسال کمک‌های بشردوستانه نیست، بلکه ثروت ونزوئلا، نفت، طلا، گاز، مواد معدنی استراتژیک و آب است. مشکل او این است که ونزوئلا برای ایجاد مدل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود قدرت بزرگی دارد و در برابر نظام سلطه مقاومت می‌کند. بنابراین، من این تهدید را کاملا رد می‌کنم. به علاوه، به نظر من روش او در واقع نوعی روش غیرمعمول، نفرت‌انگیز برای شروع مبارزات پیش کارزار انتخاباتی اوست.

مادورو افزود: ما دوران سختی را سپری می‌کنیم. در دورانی به سر می‌بریم که امپریالیسم سلطه خود را در برخی کشورها تحمیل کرده، اما این‌ها جایگزین مناسبی برای حکومت‌های ترقی‌خواه محسوب نمی‌شوند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تهدید نظامی آمریکا علیه ونزوئلا را بلوف می‌داند یا تهدیدی واقعی، گفت: هربار که نظام سلطه آمریکایی کشوری را تهدید می‌کند باید آنرا جدی گرفت. هیچ دلیلی برای جدی نگرفتن این تهدیدات وجود ندارد. به تازگی یک مانور نظامی پنج روزه داشتیم. ونزوئلا تسلیحات قدرتمندی در اختیار دارد که از طریق چین و روسیه به دست آورده است. ما تمام نیروهای مسلح خود را روزآمد کرده‌ایم و این آماده سازی را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم از مرزهای خود و تمامیت ارضی کشور حراست کنیم و اگر روزی اقدام جنون آمیزی از سوی دشمنان ما سر زد بتوانیم از صلح و استقلال خود دفاع کنیم.

کاخ سفید از سوی کو کلاکس کلن‌ها اداره می‌شود

رئیس جمهور ونزوئلا در بخشی دیگر از این مصاحبه گفت: به اعتقاد من، کاخ سفید از سوی کو کلاکس کلن‌ها اداره می‌شود، یعنی از سوی کسانی که معتقد به برتری نژادی هستند. آن‌ها معتقدند که از دیگران برترند. آن‌ها با نبش قبر، دکترین جیمز مونرو را دوباره زنده کرده اند، دکترینی که می‌گوید قاره آمریکا برای آمریکایی‌ها است. یعنی آن‌ها بر این باورند که همه منطقه ما و ثروت‌های آن متعلق به آنهاست. از نظر ما، تمام این حملاتی که علیه ونزوئلا صورت می‌گیرد در واقع یک نوع آزمون است و من معتقدم ما از این آزمون قدرتمندتر خارج خواهیم شد. من به این مطلب باور دارم.

مادورو درباره وفاداری ارتش به دولت نیز گفت: این اتفاق صورت نگرفته، چون نیروهای مسلح ما در اخلاق و دکترین و استراتژی خود منسجم هستند. آن‌ها به قانون اساسی پایبند هستند. نیروهای مسلح ما من را به خوبی می‌شناسند. من و نظامیان یک نوع وحدت اخلاقی و روحی عمیق داریم. نیروهای مسلح ما آماده دفاع از کشور هستند.

مادورو درباره حمایت مردم از خود نیز گفت: قدرت مردمی ما بسیار نظام‌مند است. ما قدرت مردمی بزرگی داریم و من این مردم را نامریی‌ها می‌نامم. می‌دانید چرا؟ چون که رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را نمی‌بینند. در اینجا مردم هر روز در حمایت از دولت تظاهرات می‌کنند، اما در مطبوعات غربی پوشش داده نمی‌شود. هر بار که مخالفان تظاهرات می‌کنند، گردهمایی ما چندین برابر آنهاست.

او درباره تدابیر دولت کاراکاس در زمینه اقتصاد نیز اعلام کرد: ما سال گذشته گفتیم که از دسامبر اقدامات مالی و پولی را به منظور متوقف ساختن حمله دلار موازی یا در واقع دلار جنایتکار در حال انجام داریم. این اقدامات موفقیت‌های مقطعی را به همراه داشته است، اما هنوز به پیروزی نهایی نرسیده‌ایم. این موفقیت‌های مقطعی جلوی رشد ابر تورم را گرفته است. ما در چندین جبهه در حال انجام دادن اقدامات هستیم تا از ملت در این زمینه حمایت کنیم. 

دولت آمریکا خود از تحریم نفتی ونزوئلا متضرر می‌شود

رئیس جمهور ونزوئلا درباره تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه این کشور نیز گفت: کسی که از این اقدامات (تحریم‌های نفتی) متضرر می‌شود خود دولت آمریکاست. بعد از تحریم‌ها خرید نفت برای آمریکایی‌ها گرانتر تمام خواهد شد. نفت ونزوئلا نفتی با کیفیت و تا حدی ارزان‌تر است. حالا آمریکایی‌ها باید در جای دیگری از دنیا دنبال نفت سنگین‌تر و گران‌تر بگردند. این موضوع را رئیس جمهور ترامپ باید بداند، اما او را با گزارش‌ها فراوان فریب می‌دهند. آمریکایی‌ها با این کار به خودشان ضرر می‌زنند. بله با این تحریم‌ها و آسیب‌ها برای ما مشکلاتی ایجاد می‌شود که ما از این شرایط عبور خواهیم کرد. این را مطمئن باشید که نفتی را که ونزوئلا می‌فروشد در بازارهای بین المللی خواهد بود و منابع حاصل از فروش را به موقع دریافت می‌کنیم و این منابع در حال سرازیر شدن به کشور هستند.

اگر مجبور شویم که با شیطان مذاکره کنیم،آب مقدس روی خودمان می‌ریزیم و با او مذاکره می‌کنیم

مادورو در خصوص مذاکره با آمریکا نیز گفت: باید عرض کنم که دو دور مذاکره بین وزیر خارجه خورخه آرهآزا و فرستاده آمریکا در امور ونزوئلا الیوت آبرامز به همراه معاون وزارت خارجه آمریکا کیمبرلی در نیویورک انجام گرفتند. به شما می‌گویم از هر مذاکره‌ای استقبال می‌کنیم با هرکس باشد. اگر مجبور شویم که با شیطان مذاکره کنیم آب مقدس روی خودمان می‌ریزیم تا ما را حفظ کند و بعد با شیطان مذاکره می‌کنیم به منظور جستجو برای صلح برای اینکه به حرفهای‌مان گوش فرا دهند برای درک متقابل و توافق. نمی‌توانم اطلاعات بیشتری بدهم، اما امیدوارم که راه‌های گفتگو با دولت آمریکا باز بمانند. امیدوارم که نه تنها این راه‌ها باز بمانند بلکه احتمال یک درک متقابل حقیقی به وجود بیاید.

حمایت‌های روانی، دیپلماتیک و سیاسی  ایران ارج می‌نهیم

او درباره حمایت کشورهای خاورمیانه از انقلاب بولیواری ونزوئلا و مردم آن نیز گفت: همیشه و مستمرا الطاف و حمایت‌های دولت‌های مسلمان دنیا را دریافت کرده ایم. من از همه شما به خاطر الطاف و حمایت هایتان تشکر می‌کنم. حمایت ملت‌های مسلمان بسیار با اهمیت است. سازمان جوامع اسلامی که همیشه و مستمرا با ما بوده است و بویژه حمایت‌های مستمر و همیشگی از طرف جمهوری اسلامی ایران، رهبر این کشور آیت‌الله خامنه‌ای، شخصیتی فرزانه، و رئیس جمهور روحانی. این حمایت‌های روانی، دیپلماتیک و سیاسی را ارج می‌نهیم. انقلاب اسلامی ایران که اخیرا سالگرد چهل سالگی اش را برگزار کرده نیز شرایط مشکلی را پشت سر گذاشته است و نشان داداه است که «بله می‌توان بله می‌توان». ونزوئلا تمام این تهاجمات را پشت سر خواهد گذارد. درس بزرگی خواهیم داد و زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود را تقویت خواهیم کرد. همچنین ظرفیت‌های دفاعی خود را تقویت خواهیم داد. قرن حاضر نمی‌تواند قرن امپرالیسم و برده داری جدید باشد. این قرن باید قرنی باشد که ما ملت‌های آزاد با یکدیگر در توسعه و همکاری سهیم شویم. همیشه در ذهنم یک مفهوم را مد نظر دارم که از طرف ایران اشاعه داده شده است. من معتقد به گفت‌وگوی تمدن‌ها هستم. معتقدم که قرن بیست و یکم قرن گفت‌وگوی تمدن ها، گفتگوی فرهنگ‌ها و گفتگو و درک متقابل مذاهب است. قرن ملت‌ها و گوناگونی شان است و با تکیه بر تنوع و گفتگوها همه چیز به بهبود بشریت کمک می‌کند و قرنی نیست که امپریالیسم به ملت‌ها دستور دهد که چه بکنند. دیگر بس است استبداد و خودکامگی. این قرن، قرن صداقت، خضوع و گفتگوی ملت هاست.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.