رییس‌جمهور افغانستان در مراسم ارسال اولین محموله افغانستان از طریق چابهار گفت: همکاری‌های منطقه‌ای نقشه راه را تغییر می‌دهد. افغانستان تا ۱۸ سال پیش تنها یک جزیره بود و امروز با همکاری ایران و هند امکان تجارت با دنیا برای این کشور فراهم شد.

اشرف غنی: افغانستان با کمک ایران به چهارراه تجارت جهانی تبدیل شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «اشرف غنی» رییس‌جمهور افغانستان در مراسم ارسال اولین محموله تجاری افغانستان از طریق بندر چابهار به هند، که امروز یکشنبه (۵ حوت) در ولایت نیمروز در حال برگزاری است، اظهار داشت: امروز یک تغییر دیدگاه در امور حکومتداری در افغانستان عملی شده است.

وی گفت: امروز دیگر حرفی از نیمروز محروم به‌میان نیست چراکه این ولایت با ۱۸ سال پیش خود تفاوت دارد و دلیل تغییر آن نیز تغییر در دیدگاه‌های حکومتداری و بخش خصوصی‌سازی و نوع تعامل با کشورهای منطقه است و این عوامل نیمروز را به مرکز ثقل افغانستان تبدیل کرده است.

غنی ادامه داد: افغانستان امروز دیگر محدود به خشکی نیست و با افتتاح بندر چابهار قلب آسیا به جهان وصل شده و این کشور از یک کشور وارد کننده به کشور وارد کننده تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه صادرات افغانستان از یک میلیارد دلار تجاوز کرده است، گفت: این میزان در سال آینده به چهار برابر خواهد رسید. این تغییر پایدار است و هر کالایی که از افغانستان صادر می‌شود، صدها روستای این کشور را به جهان وصل می‌کند، چراکه زبان وصل امروز زبان اقتصادی است.

غنی تاکید کرد: در گذشته نام افغانستان با خشونت و بی‌کفایتی همراه بود اما امروز این کشور مرکز تحرک است و اولین اصلاحات در بخش خصوصی را افغانستان به دست آورده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مانع تجارت، نوع حکومتداری بوده است، افزود: بخش خصوصی و دولت باید به دیدگاه مشترکی دست پیدا کنند تا در پرتو آن پیشرفت بدست آید.

اشرف غنی ضمن تشکر از اقدامات و همکاری‌های «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و «حسن روحانی»، رییس‌جمهور ایران، گفت: با ۲ مقام ارشد دولتی ایران و هند به یک دیدگاه مشترک رسیدیم تا چابهار را به بهترین سطح خود برسانیم.

وی با بیان اینکه همکاری ایران و هند در اقتصاد افغانستان به ۱۸ سال گذشته باز می‌گردد، گفت: ایران از گذشته‌های دور در راه ابریشم و هند نیز در زرنج به افغانستان کمک می‌کرد.

غنی با اشاره به سخنان «محدرضا بهرامی» سفیر ایران در کابل، گفت: همکاری‌های منطقه‌ای نقشه راه را تغییر می‌دهد. افغانستان تا ۱۸ سال پیش تنها یک جزیره بود و امروز با همکاری ایران و هند امکان تجارت با دنیا برای این کشور فراهم شد.

وی همچنین در ادامه داد: محو فقر و همکاری در پروژه‌های بزرگ اقتصادی، از جمله وعده‌های اتحادیه اروپاست که در آینده در افغانستان صورت می‌گیرد.

اشرف غنی با خاطرنشان کرد: انتخابات خواسته مردم و قانون اساسی افغانستان بوده و در وقت تعیین شده برگزار می‌شود و   تمامی ادارات دولتی و نهادهای باید از مداخله در آن جلوگیری کنند و حق این کار را ندارند. چراکه انتخابات یک فرصت برای گفتمان است و مردم افغانستان بدون ترس راه خود را تعیین خواهند کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.