رییس هیات شطرنج خراسان رضوی می‌گوید: زمانی که به حمایت شهرداری و شواری شهر مشهد نیاز داشتیم، قانون‌شان تغییر کرد!

برگزاری تورنمت بین‌المللی شطرنج فردوسی با حضور قهرمان اروپا
 
به گزارش قدس آنلاین ، رضا پاشانجاتی ، در خصوص برگزاری جام بین‌المللی فردوسی به میزبانی هیات شطرنج خراسان رضوی، اظهار کرد: مسابقات از دهم تا هفدهم اسفند ماه برگزار خواهد شد و به دلیل شرایط مالی نامناسب، مسابقات را در محل هیات شطرنج استان برگزار خواهیم کرد. اداره کل ورزش و جوانان استان و فدراسیون شطرنج تا کنون از حامیان این دوره از مسابقات بوده‌اند. باید بگویم که بدون حمایت این دو ارگان، به تنهایی توانایی برگزاری این دوره از مسابقات را نداشتیم.
وی افزود: نتوانستیم اسپانسری در این خصوص جذب کنیم. برخی از شرکت‌ها قول‌هایی می‌دهند و به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند. با شهرداری و شورای شهر مشهد نیز صحبت کردیم، اما متاسفانه بودجه‌ای نمی‌توانند در اختیار هیات شطرنج استان قرار دهند و تاکنون خبری نشده است.
رییس هیات شطرنج خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که با وجود حمایت شهرداری و شورای شهر از رشته‌هایی از قبیل والیبال، فوتبال و ... چطور از مسابقات بین‌المللی فردوسی حمایت نشده، گفت: در حال حاضر که به کمک شورا و شهرداری مشهد نیاز داشتیم، گفتند قانون تغییر کرده و برای اختصاص بودجه باید به کمیسیون برود. اگر کمکی قرار باشد صورت بگیرد برای سال ۹۸ خواهد بود. شهرداری و شورای شهر مشهد حتی قول کمک یک میلیونی هم به ما نتوانستند بدهند.
پاشانجاتی در خصوص تعداد شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات، خاطرنشان کرد: این مسابقات با حضور شطرنج‌بازان از ۳۰ کشور برگزار خواهدشد و بالاترین تعداد مشارکت شطرنج‌بازان ایران و جهان در طول تاریخ ایران خواهدبود. رکورد مشارکت شطرنج‌بازان در مسابقات داخلی مربوط به سال گذشته با حضور ۳۳۸ ورزشکار بوده ‌است، اما در این دوره ۴۰۰ شطرنج‌باز شرکت خواهندکرد. در حالی‌که در سال‌های گذشته برای سایر مسابقات تا دقیقه ۹۰ ثبت‌نام شرکت‌کنندگان ادامه داشت، اما دیگر به واسطه محدودیت در فضا نمی‌توانیم بیش از این ثبت نام کنیم.
وی ادامه داد: تقریبا ۵۰ شطرنج‌باز از سایر کشورها و ۳۵۰ نفر از ایران در این دوره از مسابقات حضور خواهند یافت. از این تعداد شرکت‌کننده ۱۵۰ نفر نیز از خراسان رضوی خواهندبود. مسعود مصدق‌پور که هفته گذشته در جام بین‌المللی کاسپین با اقتدار مقام قهرمانی را از آن خود کرد، به عنوان نماینده خراسان جزو مدعیان این دوره از مسابقات خواهد بود. مهرزاد خداشناس از دیگر شطرنج‌بازان خراسانی نیز از شانس‌های برتر مسابقات فردوسی محسوب می‌شود.
رییس هیات شطرنج خراسان رضوی نصریح کرد: تمام داوران این دوره از مسابقات، خراسانی خواهند بود. حضور داوران در این مسابقات باعث ارتقای درجه‌ داوری‌شان خواهد شد. چرا که در پایان این جام ، دو نفر از داوران به جمع داوران بین‌المللی می‌پیوندند. همچنین در این مسابقات تعداد زیادی از شطرنج‌بازان خراسانی‌ می‌توانند درجه‌های بین‌المللی کسب کنند و با کمترین هزینه ممکن با شطرنج‌بازان صاحب‌نام کشور و دنیا به رقابت‌ بپردازند. پنج نفر از اعزای تیم‌ ملی شطرنج بزرگسالان در این مسابقات حضور دارند.
رضا پاشانجاتی بیان کرد: به موازات برگزاری جام بین‌المللی فردوسی، کلاس‌های آموزشی نیز برگزار خواهد شد. سه نفر از اساتید بین‌المللی کشور که در مسابقات نیز حضور دارند، در جریان مسابقات برای شطرنج‌بازان خراسانی کلاس‌های آموزشی برگزار خواهندکرد. شطرنج‌بازان خراسانی با حضور در این مسابقات، علاوه بر ارتقای تعاملات اجتماعی‌شان با شطرنج‌بازان صاحب نام ایران و دنیا، می‌توانند از آخرین دستاوردهای شطرنج جهان بهره‌مند شود، چرا که قهرمان اروپا و پیشکسوتان شطرنج جهان در این مسابقات حضور خواهند یافت. از ۳۰ کشور حاضر در مسابقات، قهرمان ۱۶ کشور در این تورنمت شرکت خواهند کرد که سطح کیفی مسابقات را افزایش می‌دهد.
رییس هیات شطرنج خراسان رضوی در خصوص حضور شطرنج‌بازان جانبازان و معلولین،کم‌بینایان و نابینایان و... یادآور شد: در این دوره از مسابقات از شطرنج‌بازان تیم‌ ملی آقایان و بانوان کم‌بینا و نابینا، ناشنوایان و سایر اقشار نیز حضور دارند. ۴ نفر از شطرنج‌بازانی که در مسابقات جاکارتا صاحب مدال شدند، نیز حضور خواهند داشت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.