یک فعال محیط زیست گفت: تخریبات انجام شده در کمربند جنوبی را نمی‌توانیم برگردانیم اما پیشنهاد می‌کنیم این اراضی تبدیل به پارک خطی شود تا تبدیل به تفرجگاهی برای مردم شود.

کمربند جنوبی باید تبدیل به پارک خطی شود/برخی نهادهای دولتی برای منابع طبیعی سندسازی می‌کنند
به گزارش قدس آنلاین ؛ فرشته تقی‌زاده ، در خصوص وضعیت کوه‌خواری در ارتفاعات جنوبی شهر مشهد اظهار کرد: ایرادی که به پدیده کوه‌خواری در کمربند جنوی شهر مشهد وارد است، این است که مطالعات محیط‌زیستی این پروژه انجام نشده و تهدیدات، مضرات و فرصت‌ها به لحاظ تخصصی و کارشناسی‌شده بررسی نشده است. کمربند جنوبی دقیقاً بر روی ارتفاعات جنوبی شهر مشهد واقع شده و بر همگان روشن است که هر کجا که جاده هست، توسعه ساخت‌وساز هم وجود دارد.
وی ادامه داد: اراضی دو طرف جاده در ارتفاعات جنوبی است که بین بزرگوران تقسیم شده، آن اراضی را سهم خود دانسته و نسبت به آن احساس تملک دارند بدون اینکه جایگاه قانونی داشته باشد. ما سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم دغدغه‌مند فعالیت‌ها و اعتراضات را پیگیری می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد؛ چراکه این اراضی بیت‌المال است، تمامی این اراضی متعلق به مردم مشهد است و منافع طبیعی و سرمایه ملی ایران محسوب می‌شوند و باید از آن حفاظت شود. قرار است شهرداری مشهد هم کمربند فضای سبز بزند که تا حدودی به بهبود آن کمک می‌کند اما این به معنای آن نیست که اراضی مجاور جاده را به کسی بدهیم یا در آن ساخت‌وساز شود. تخریبات انجام شده را نمی‌توانیم برگردانیم اما پیشنهاد می‌کنیم این اراضی تبدیل به پارک خطی شود تا در سمت چپ که مشرف به شهر هست، تفرجگاهی برای مردم ایجاد شود.
این فعال محیط زیست اضافه کرد: شنیده شده که در اراضی واقع‌شده بین شهر مشهد و شهرستان طرقبه‌شاندیز کسانی روی هکتارها زمین دست گذاشته‌اند و تصرفات غیرقانونی انجام می‌دهند که باید پیگیری قانونی شود. نباید اجازه داد ارگانی که  نفوذ دارد و مکاتبه و سندسازی یاد دارد، اراضی مردم را به نفع خود سندسازی کرده و زمانی که مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد به کارهای این افراد اعتراض می‌کنند، به معترضان سند اراضی را نشان دهد و آن را از آنِ خود بداند. مسئولان بدانند، مردم آگاه بوده و باید در برابر این تصرفات ایستادگی کرد.
تقی‌زاده در خصوص گونه‌های جانوری و گیاهی منطقه جنوبی مشهد عنوان کرد: در کمربند جنوبی طبق مستندات و تصاویر بیش از 60 نوع گونه‌ جانوری مثل کفچه‌مار و پرندگانی مثل عقاب وجود دارد. از طرفی پوشش گیاهی بسیار غنی داریم اما این امکانات به دست مسئولان بی‌برنامه تخریب شده‌است. تیم تحقیقاتی هم به آن‌جا فرستادیم. در دادستانی مشهد در خصوص کمربند جنوبی پرونده کیفری داریم. انتظار می‌رود کسانی که می‌بایست پول عوارض مردم را به جای جاده‌سازی، صرف تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی، خط دوچرخه و فرهنگ‌سازی کنند، به پای میز عدالت کشانده شوند.
وی با اشاره به اینکه «مردم مشهد می‌توانند همراه سازمان‌های مردم‌نهاد باشند»، تصریح کرد: مردم مشهد جز اینکه در مطالبه‌گری‌ها و حق‌خواهی‌ها همراه سازمان‌های مردم نهاد باشند، کاری از دست‌شان برنمی‌آید. اگر مسئولان می‌خواهند مردم با آن‌ها مشارکت کرده و به مسئولین و متولیان اعتماد کنند، از مسیر اشتباه خود برگردند. من نمی‌گویم که کمربند جنوبی مشهد پروژه اشتباهی است بلکه متخصصین، کارشناسان اداره کل اطلاعات و بازرسی، دادستانی، کارشناسان شورای حفظ حقوق بیت‌المال و اساتید دانشگاه آن را تایید کرده‌اند که این پروژه برای مشهدیان چیزی جز ضرر و زیان ندارد.
این فعال محیط زیست افزود: اعتراف به عملکرد اشتباه از سوی مسئولان یعنی بلوغ آن‌ها. زمانی که فهمیده‌اند این کار اشتباه است از آن برگردند و این موضوع را صادقانه به مردم اعلام کنند تا مردم هم با امید و اعتماد بیشتر به مشارکت و حمایت ادامه دهند اما اگر بخواند با رابطه، لابی‌گری و کارهای دیگر در جهت اهداف خود پیش روند بدانند که بازنده محض خواهند بود؛ چراکه امید، حمایت و پشتیبانی مردم را از دست می‌دهند که این اعتماد نعمت بزرگی برای یک شهر، دولت و حکومت است.
تقی‌زاده بیان کرد: کوه‌خواری و زمین‌خواری در همه فصل‌ها صورت می‌گیرد. در حال حاضر اراضی هزارمسجد هم تحت تهدید و تصرف قرار دارند و اگر فعالین و حافظین طبیعت هزارمسجد نبودند، در این منطقه پرورش ماهی 200 هزار تنی صورت می‌گرفت. هرجایی که طبیعت بکر و زیبایی باشد و موقعیت خوبی هم داشته باشد عده‌ای می‌خواهند در آن‌جا چپاول کنند.
وی گفت: در مواردی هم دیده شده که نهادهای دولتی برای زمین‌هایی که سهم و نقشی در آن ندارند و جز منابع طبیعی شهر است، سندسازی می‌کنند و بر سر مردم و قانون کلاه‌ می‌گذارند. اراضی مشرف به خلج و در کنار سنگ سیاه از سال 42 محل تمرین سنگ‌نوردی است که ورزشکاران در آن جا به ورزش و تمرین و مردم به تفریح می‌پردازند؛ چگونه ممکن است نهاد نظامی با ارائه سند ساختنی ادعای مالکیت آن را دارد؟ چرا باید برای افراد سیم‌خاردار بکشند و آن‌ها را راه ندهند؟ جای مسئولین ورزش جوانان، شورای حفظ حقوق بیت‌المال برای پشتیبانی از کوه‌نوردان بسیار خالی است.
این فعال محیط زیست اضافه کرد: نامه قیچی فنس‌ها را از سوی دادستانی داشتیم اما به ارگانی که باعث کشیدن سیم‌خاردار بود احترام گذاشتیم و اجازه دادیم تا خودشان فنس‌ها را جمع کنند، حتی نامه دادستانی داشتیم اما این کار را نکردیم. سازمان‌های مردم‌نهاد به هیچ‌کدام از ارگان‌ها بی‌احترامی نکرده و خصومتی ندارد. همین سازمان‌ها باید کنار مردم و برای مردم باشند و منافع شخصی خود و سازمانی را به منافع جامعه و مردم ترجیح ندهند.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.