عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: پدیده امضا فروشی کیفیت ابنیه را به شدت کاهش داده و باعث بروز بحران در معماری ساختمان ها و آشفتگی ساخت و ساز در شهرها شده است.

امضا فروشی باعث بحران معماری ساختمانها شده است

به گزارش قدس آنلاین ، مزدا نوبری روز یکشنبه  افزود: پدیده امضا فروشی از آنجا نشات می گیرد که به ساختمان به عنوان یک کالای کمیتی نگریسته شود.

وی اظهار داشت: وقتی کیفیت در ساختمان به فراموشی سپرده می شود، فقط کمیت بر ساخت حاکم و ساختمان تبدیل به یک کالای سرمایه ای می گردد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: تا زمانی که ساختمان فقط به عنوان یک کالای سرمایه ای در نظر گرفته شود، پدیده امضا فروشی وجود خواهد داشت.
وی افزود: زمانی که ارائه خدمات بر مبنای کیفیت گرایی نباشد، مهندسین ساختمان به پدیده امضا فروشی روی می آورند و نتیجه آن برای شهرهای کشور فاجعه بار خواهد بود زیرا ساختمانها به دلیل نداشتن کیفیت لازم در برابر حوادث آسیب پذیر می شوند.
وی بخشی از آشفتگی معماری ساختمانها در شهرها را نتیجه قدیمی بودن قانون 'نظام مهندسی و کنترل ساختمان' و گویا نبودن آن برای ساخت و سازهای امروز دانست.
نوبری گفت: قانون نظام مهندسی با ساخت و سازهای امروز هماهنگ نیست و در مدتی که این قانون شکل گرفته، بسیاری از آیین نامه های فنی و ضوابط مهندسی تغییرات بسیار داشته که این امر ثابت می کند قوانین ناظر بر این نظامات فنی باید بهنگام شود.
وی افزود: در طول سالهای گذشته وظایف متعدد به سازمان نظام مهندسی ساختمان افزوده شده و اگر ساختار های ستادی این سازمان به همین منوال باشد، کاهش درآمد آن، حرکتش به صورت ستادی را دچار مشکل می کند.
وی اظهار داشت: افزایش وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، هزینه های آن را افزایش داده است لذا برای جبران کاهش درآمد چاره ای جز تغییر ساختار ستادی این سازمان نیست.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: نظام تربیت مهندس در دانشگاه های کشور با تقاضای بازار هماهنگ نشده است و این موضوع باعث شده جامعه مهندسی ساختمان نیز به سوی ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا در بازار پیش برود.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی 37 هزار عضو دارد که از نظر تعداد مهندس جزو پنج استان اول کشور است.
پنجم اسفند سالروز ولادت خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان روز مهندس نامگذاری شده است.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.