رویترز در گزارشی به بررسی نشست مشترک اتحادیه اروپا با اتحادیه عرب در مصر و پیامدهای آن پرداخت.

آیا نشست مشترک اتحادیه اروپا با اتحادیه عرب دردی را دوا می‌کند؟

­به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، در جریان اولین نشست مشترک اتحادیه اروپا با اتحادیه عرب در مصر در روز یکشنبه دو طرف کوشیدند به تفاهمی درباره مسائل امنیتی، مناقشات یمن، سوریه و لبنان دست یابند.

شرکت‌کنندگان در این نشست مشترک در شرم الشیخ تاکید کردند که این رویداد با وجود مشورت‌های ترزا می‌ (نخست‌وزیر انگلیس) در حاشیه نشست، نه به برکسیت اختصاص دارد و نه فقط به بحث مهاجرت که از ۲۰۱۵ به این طرف موضوع غالب مباحثات سیاسی اروپا محسوب می‌شود.

رویترز در این خصوص گزارش داد: فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این نشست گفت: امیدوارم که این نشست بر مشارکت‌مان در حوزه اقتصادی و بر کار و همکاری مشترک به عنوان مثال درباره فلسطین و راه حل تشکیل دو کشور متمرکز شود. همچنین امیدوارم که رویکردی مشترک در باب مناقشه سوریه، مناقشه یمن و اقدام مشترک در لیبی اتخاذ گردد."

خبرگزاری رویترز تاکید کرد ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی که حضور وی در این نشست، اروپایی‌ها را از تعامل با فرزندش محمد بن سلمان معاف ساخت - که همچنان به خاطر رسوایی قتل جمال قاشقجی زیر سوال است- به نوبه خود از یافتن یک راه حل سیاسی در یمن دفاع کرد (!). در این کشور، عربستان از نیروهای دولتی در تبعید حمایت می‌کند.

پادشاه سعودی در عین حال ادعاهایش را علیه انصارالله تکرار کرد و با " تروریست خواندن شیعیان حوثی" از آن‌ها دعوت کرد "در برابر جامعه بین‌المللی تمکین کنند".

انتظار نمی‌رود این نشست که دوشنبه به پایان می‌رسد، به راه حلی عینی از جمله درباره سوریه منجر شود؛ بازگشت مجدد سوریه به متن اتحادیه عرب همچنان با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی در میان اعضا روبه‌روست.

از سوی دیگر در شرایطی که در داخل مصر فرآیندی برای اصلاح قانون اساسی به منظور حفظ ژنرال السیسی در راس قدرت تا سال ۲۰۳۴ به جای ۲۰۲۲ فعلی در جریان است، به گفته حسام عظمی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، در بیانیه نهایی نشست مشترک اتحادیه اروپا با اتحادیه عرب، هیچ اشاره معناداری به موضوع حقوق بشر و دموکراسی وجود نخواهد داشت. کشورهای غربی، مصر تحت فرمان عبدالفتاح سیاسی را به چشم یک شریک اساسی برای تضمیمن ثبات منطقه می‌نگرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.