یزد - سید مجتبی حسینی پور با بیان اینکه طرح آمایش منافع درازمدت مردم استان را دنبال می کند گفت : توسعه پایدار استان در افق ۱۴۱۴ مستلزم دردست داشتن چشم انداز قوی، تعیین جهت گیری های توسعه راهبرد های پابرجا و متقنی است.

طرح آمایش، منافع درازمدت مردم استان یزد را دنبال می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد ، سید مجتبی حسینی پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد، در جلسه کمیته پژوهش با اشاره به اهمیت جامع نگری در اسناد آمایش، اظهارداشت: مطالعات مرتبط با طرح آمایش تامین منافع درازمدت وکلان عموم مردم استان را دنبال می کند و این موضوع سازمان مدیریت و برنامه ریزی را وا داشته است تا با دقت ضمن شناسایی و تحلیل اهداف بنیادین و سناریوهای توسعه آتی استان، از شتابزدگی و اعمال سلیقه و منافع فردی و گروهی پرهیز نماید.

وی افزود: توسعه پایدار استان در افق ۱۴۱۴ مستلزم در دست داشتن چشم انداز قوی، تعیین جهت گیری های توسعه راهبرد های پابرجا و متقنی است که بر پایه شناخت واقعی ویژگی ها و قابلیت های استان تدوین شده باشد.

حسینی پور تصریح کرد: ایده و خلاقیت به کار گرفته شده درمطالعات آمایش استان قابل توجه بوده و به لحاظ روش شناختی متفاوت و متمایز از سایر مطالعات مشابه سایر استانها است و این موضوع طی چند مرحله مورد تایید سازمان برنامه و بودجه کشور نیز قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه از ابتدا رسیدن به اجماع در سند آمایش را در دستورکار خود قرار داده ایم، گفت: در فرایند تهیه طرح مطالعه آمایش استان از همان ابتدا شنونده بوده ایم و معتقدیم عقلانیت و نقادی منصفانه و دلسوزانه برای تحقق توسعه همه جانبه استان و کشور هیچ محدودیتی ندارد.

وی افزود: در مطالعات طرح آمایش استان از یک سو ضمن بررسیهای صورت گرفته بر روی گذشته تاریخی و تمدنی استان و شرایط وضع موجود از سوی دیگر هم اندیشی با طیف گستردهای ازنخبگان، دانشگاهیان و صاحبان سرمایه و حِرَف مختلف صورت گرفته است.

اهداف بنیادین طرح آمایش استان یک فرایند ۵ لایه است

پورحسینی ادامه داد : در تعیین اهداف بنیادین طرح آمایش استان یک فرایند ۵ لایه شامل بررسی و مطابقت با اسناد توسعه، اصول و ضوابط آمایش، اقتصاد مقاومتی، الزامات زیست محیطی و چارچوب های فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته او این سازمان نتایح مرحله ای طرح آمایش استان را طی نشست های متعدد تخصصی با حضور کارشناسان، صاحبنظران، نخبگان، ائمه جمعه، اساتید دانشگاه، مسئولان ارشد استان و شهرستانها مورد ارزیابی قرار داده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا همچنین طی دو نوبت مجموعه گزارش های تهیه شده به دستگاهها، نهادها و نخبگان ارسال شده و از طریق سایت این سازمان نیز در دسترس عموم قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: این سازمان نتایج مطالعات طرح آمایش اعم از چشم انداز، راهبردها و برنامه های توسعه استان به تفکیک حوزه های مختلف شامل:  فرهنگ، انرژی، حمل و نقل، علم و فناوری کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی، آب، بازرگانی، صنعت، معدن و خدمات برتر را به بالغ بر ۶۰ دستگاه اجرایی، انجمن های تخصصی، نهاد های صنفی، اتاق های فکر و نهاد های فرابخشی ارسال نموده است تا پیشنهادها و نظرات اصلاحی خود را ارائه نمایند.

طرح آمایش با اتکا به توان نیروهای کارشناسی استان  تهیه شده است

وی خاطرنشان ساخت: طرح آمایش با اتکا به توان نیروهای کارشناسی استان و با بهره گیری حداکثری از ظرفیت نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان استان یزد در ۱۳ مجلد و ۳ سند اصلی تهیه شده و در چشم انداز توسعه استان، ماموریت کلان و اصلی با توجه به مزیت ها و قابلیت ها برای استان تعریف گردیده ضمن اینکه در تهیه این چشم انداز نگاه ویژه ای به نقش استان در تقسیم کار ملی و منطقه ای شده است.

حسینی پورگفت: طرح آمایش نمی تواند بدون توجه به نقش این استان در تقسیم کار ملی و نیز جایگاه منطقه ای استان در مرکز و جنوب شرق کشور تعریف شود و این امر لزوم هماهنگی مطالعات را با سایر اسناد بالادستی در سطح ملی و منطقه ای ضروری ساخته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تصریح کرد: اسنادی که در سطح ملی تهیه می شود فرایند خاص خود را دارد که در همین رابطه طرح آمایش استان یزد طبق برنامه زمان بندی بعد از تهیه نسخه اولیه می بایست ابتدا در شورای عالی آمایش مستقر در سازمان برنامه و بودجه کشور و بعد از آن در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح گردد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.