به گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، مجموعه اطلاعات به دست آمده گویای این نکته است که مجرمان ابتدا با روش تکراری درج آگهی در سایت «دیوار»، «شیپور» و... اقدام به تبلیغ کالایی خاص می‌کنند؛ گروه دیگر هم از ترفند قدیمی شما برنده شده‌اید و طعمه را پای دستگاه خود پردازمی کشانند؛ بارها هشدار داده‌ایم که به هیچ عنوان پیش از دیدن کالا، پولی را به حساب فروشنده‌ای که نمی‌شناسید و او را ندیده‌اید، واریز نکنید.

سوءاستفاده کلاهبرداران مجازی از حساب‌های واسطه!

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به سوء استفاده برخی کلاهبرداران از حساب‌های بانکی شهروندان، کسبه و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی، از آن‌ها خواست تا هنگام ارائه شماره حساب به دیگران و برگشت دادن وجوه واریزی، مطمئن شوند که حساب واریزکننده وجه و درخواست کننده متعلق به یک نفر باشد.

 تلفیقی از شیوه‌های قدیمی و جدید برای کلاهبرداری!

سرهنگ جوادجهانشیری در تشریح شیوه تازه کلاهبرداری مجرمان سایبری به قدس گفت: چندی پیش و در پی وصول چندین شکایت مشابه به کارشناسان پلیس فتای استان خراسان رضوی و بررسی پرونده‌ها به صورت دقیق مشخص شد که کلاهبرداران برای دستیابی به وجوه حساب کاربران سایت‌های واسطه‌گر که در پی خرید کالاهای نو و یا دست دوم هستند، شیوه تازه‌ای را به کار گرفته‌اند.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی ادامه داد: مجموعه اطلاعات به دست آمده گویای این نکته بود که مجرمان ابتدا با روش تکراری درج آگهی در سایت «دیوار»، «شیپور» و... اقدام به تبلیغ کالایی خاص می‌کنند؛ گروه دیگر هم از ترفند قدیمی شما برنده شده‌اید و... طعمه را پای دستگاه خود پردازمی کشانند. تا این جای کار را بارها هشدار داده‌ایم که به هیچ عنوان پیش از دیدن کالا، پولی را به حساب فروشنده‌ای که نمی‌شناسید و او را ندیده‌اید واریز نکنید.

وی تصریح کرد: حتی اگر قیمت کالا با آنچه در بازار عرضه می‌شود اختلاف داشته باشد کمی تأمل لازم است، چرا که یکی از راه‌های به دام انداختن طعمه توسط کلاهبرداران درج قیمت‌های غیر واقعی در اینگونه آگهی‌ها است که کاربر فضای مجازی را مجبور به تماس با کلاهبردار می‌کند تا در ادامه وجهی را به عنوان بیعانه به حساب‌های درخواستی واریز کند.

سرهنگ جواد جهانشیری تصریح کرد: در مقابل هم شیوه شما برنده شده‌اید، باز هم منجر می‌شود مبالغ متعددی از چند صد هزار تومان گرفته تا چند ۱۰ میلیون تومان از حساب طعمه خارج شود و به حساب‌های جعلی و... واریز شود؛ این موارد روشی قدیمی برای کلاهبرداری افراد مذکور بود، اما از زمانی که کلاهبرداران پی برده‌اند با ورود قاطع و پیگیری دستگاه قضایی و نظارت کارشناسان پلیس فتا عرصه برای ایجاد حساب‌های جعلی بر آن‌ها تنگ شده است، رو به روشی تازه آورده‌اند و آن هم این است که کلاهبرداران برای انجام مانور متقلبانه شان ابتدا با هتل‌ها، فروشگاه‌های لوازم خانگی و... تماس گرفته و مدعی می‌شوند که می‌خواهند جا رزرو و یا کالایی خریداری کنند.

این مقام انتظامی افزود: برای این کار هم نیاز دارند تا شماره حساب هتل و... در اختیار آن‌ها قرار بگیرد که این کار هم صورت می‌پذیرد. پس از آن هم افراد کلاهبردار که با روش‌های فوق طعمه خود را به دام انداخته‌اند از شماره حساب‌های اخذ شده سوء استفاده کرده و وجوه را به آن حساب‌ها منتقل می‌کنند.

پس از این کار و به سرعت با صاحب حساب تماس می‌گیرند و یا مدعی می‌شوند پول به حساب شما واریز شده، اما از خدمات خواسته شده منصرف شده‌ایم و یا افرادی را برای دریافت کالا به فروشگاه می‌فرستند و اقدام به تحویل کالا می‌کنند.

 نمونه‌ای از یک کلاهبرداری مشابه

رئیس پلیس فتای استان بیان داشت: این اقدام در حالی است که ارائه دهنده خدمات و یا... نمی‌داند که در دام چه نقشه‌ای گرفتار شده است. برای نمونه چندی پیش به همین شیوه حدود ۱۴ میلیون تومان به حساب یک فروشگاه واریز و پس از آن عامل کلاهبرداری با روش‌های خاصی اعلام می‌کند که کالا را نمی‌خواهد و وجوه نقد را دریافت و متواری می‌شود. در این شیوه حساب فروشنده و... به عنوان حساب واسط مورد 
سوء استفاده قرار می‌گیرد.

 شهروندان هویت صاحب حساب را بررسی کنند

این مقام ارشد انتظامی در پایان برای آنکه شهروندان در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند از آن‌ها خواست که اگر وجهی به حساب آن‌ها واریز می‌شود و قرار است در ازای آن خدماتی ارائه شود، در صورتی که مشتری از ارائه آن منصرف شد، حتماً بررسی کنند که شماره حساب اعلام شده برای برگشت و... با هویت فرد درخواست کننده مطابقت داشته باشد و وجوه واریزی را فقط به حسابی منتقل کنند که مبدأ واریز بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.