۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 646067

تا چند روز پیش دولت و جناح حامی آن به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام فشار می‌آوردند که اگر تکلیف لوایح FATF را تا پیش از نشست فصلی این کارگروه که هفته گذشته برگزار شد تصویب نکنند، ایران به لیست سیاه باز خواهد گشت. این فضاسازی البته در میدان نیز با اتفاق‌هایی همچون گرانی و نایاب شدن برخی اقلام ضروری و مورد نیاز مردم، نوسانات دوباره بازار ارز و طلا،عملیات تبلیغاتی برخی اتاق‌های بازرگانی و... نیز همراه بود.....

ادامه جنگ روانی موافقان لوایح FATF و تهدید ظریف مجمع

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، تا چند روز پیش دولت و جناح حامی آن به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام فشار می‌آوردند که اگر تکلیف لوایح FATF را تا پیش از نشست فصلی این کارگروه که هفته گذشته برگزار شد تصویب نکنند، ایران به لیست سیاه باز خواهد گشت. این فضاسازی البته در میدان نیز با اتفاق‌هایی همچون گرانی و نایاب شدن برخی اقلام ضروری و مورد نیاز مردم، نوسانات دوباره بازار ارز و طلا،عملیات تبلیغاتی برخی اتاق‌های بازرگانی و... نیز همراه بود تا هم جامعه و افکار عمومی را پشت این فشارها قرار دهد و هم نوعی وضعیت اضطرار را القاء کند.

از سوی دیگر تیم اقتصادی و حقوقی دولت شامل وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و معاون حقوقی روحانی نیز شانه به شانه ظریف در جلسات مجمع حضور یافته و مصرانه برضرورت تصویب این لوایح تأکید کردند تا کار در آخرین جلسه مجمع، پیش از نشست اخیر FATF تمام شود.

مجمع اما تن به این بازی رسانه‌ای و عملیات روانی نداد و مسیر خودش را حتی با وسواس و دقت بیشتر دنبال کرد. عملاً در پس این اتفاقات و بویژه مشخص شدن ماهیت بسته اروپایی‌ها برای ادامه برجام در قالب اینستکس، مخالفت‌ها و نگاه‌های منفی به این لوایح نیز در مجمع بیشتر شد و کار را به جلسات آینده این نهاد کشاند.

پس از آن بود که حامیان FATF که می‌دیدند ماجرا لوث شده، زمزمه احتمال تمدید مجدد تعلیق ایران از لیست سیاه را شروع کردند و در نهایت در پایان هفته گذشته FATF برای چهارمین بار و بدون اینکه ایران درخواستی ارائه داده باشد و حتی به این نشست دعوت شود توافقش با دولت روحانی را برای چهارمین بار تمدید کرد.

اسم رمز جدید برای عملیات روانی و رسانه‌ای

حالا آن عملیات روانی به شکل دیگری از سوی دولت و رسانه‌های همسو با آن دنبال می‌شود این بار با اسم رمز آخرین مهلت FATF. دیروز ظریف در حاشیه همایش چند جانبه گرایی در سیاست خارجی ایران از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست براساس واقعیات تصمیم بگیرند و اظهار داشت: تا حالا می‌گفتند اتفاقی نمی‌افتد، حالا شرایط را می‌بینند، (اعضای مجمع) هر تصمیمی بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، ولی بدانند که چه آثاری دارد.

وزیر امور خارجه در مورد این ادعا که FATF برای آخرین بار تعلیق ایران را تمدید کرده و ایران را تهدید به بازگشتن به لیست سیاه کرده، گفت: «تهدید یا هر چیز دیگر. دو سال فرصتی که از اول توافق کرده بودیم، پایان یافته است. آن‌ها یک چیزی گفتند، ما خیلی به حرف آن‌ها کاری نداریم و ما به ارتباطات کشور خودمان کار داریم».

در ضلع دیگر این عملیات سیاسی و رسانه‌ای سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه در جلسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس ادعاهای جدیدی را در مورد FATF و لوایح مرتبط با آن مطرح کرده و مدعی شد که اگر این کنوانسیون تصویب نشود، هیچ کدام از کشورهای همسایه ما حتی روسیه و چین و هند که مخالف آمریکا هستند، مبادلات پولی با ما نخواهند داشت.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار درتشریح این جلسه با بیان این مطلب افزود: «معاون وزیر خارجه اظهار داشته است که FATF هیچ خطری برای کشور ندارد و یک قانون بین‌المللی است. اگر آن را تصویب نکنیم، تحریم علیه خودمان است».
در اظهارات دیروز ظریف و عراقچی چند نکته حائز توجه و واکاوی است که ادعاهای جدیدی به شمار می‌روند. نخست آنکه ظریف مدعی شده توافق اولیه ایران با کارگروه ویژه اقدام مالی دو ساله بوده و به پایان رسیده است، حال آنکه توافق امضا شده با این کارگروه از سوی علی طیب‌نیا که به صورت محرمانه و مخفیانه و بدون اطلاع مجلس وصورت گرفت توافقی یکساله بود که خردادماه سال 95 به امضا رسید و چند ماه بعد افشا شد.

در تیرماه 95 FATF در بیانیه‌ای اعلام کرد که به مدت 12 ماه ایران را از فهرست سیاه خود تعلیق می‌کند تا دولت روحانی 41 مورد دستورعمل این کارگروه را اجرایی که که لوایح چهارگانه مورد بحث در مجمع بخشی از این تکالیف است. دوم اینکه مشخص نیست منظور ظریف از اینکه افرادی که می‌گفتند اتفاقی نمی‌افتد حالا شرایط را می‌بینند، کدام شرایط است؟ چون به نظر نمی‌رسد قبل و بعد از اجلاس اخیر FATF اتفاقی رخ داده باشد. نکته قابل توجه آنکه در بیانیه اجلاس اخیر FATF هیچ اشاره‌ای به اینکه تعلیق ایران از لیست سیاه برای آخرین بار صورت می‌گیرد نشده و تنها عنوان شده که «اگر ایران تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ قوانین باقیمانده در راستای رعایت معیارهای FATF را به اجرا نگذارد آن گاه گروه ویژه اقدام مالی خواستار افزایش بررسی و نظارت شاخه‌ها و زیر مجموعه‌های نهادهای مالی مستقر در ایران خواهد شد».

واکنش اعضای مجمع

با این وصف باز هم به نظر نمی‌رسد اعضای مجمع تحت تأثیر عملیات بازی سیاسی و تبلیغاتی جدی قرار گیرند. واکنش شماری از اعضای این نهاد عالی نظام در روزهای اخیر از ثبات روش و بررسی دقیق و منطقی و به دور از هیجانات بیرونی لوایح FATFدر این نهاد خبرمی‌دهد. احمد وحیدی عضو مجمع تشخیص با اشاره به اینکه لایحه عضویت ایران در کنوانسیون پالرمو دارای ابهامات و اشکالات زیادی است و باید نظر همه اعضای مجمع درباره آن استماع شود، گفت که هرچه روند بررسی آن در مجمع پیش رفته، اشکالاتی که به مفاد این لایحه گرفته ‌شده، افزایش پیدا کرده‌است.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پس از تمدید چهار ماهه تعلیق ایران در توییتی نوشت: «در دو ماه گذشته به جای بحث فنی و استدلال، فشارهای سیاسی و رسانه‌ای زیادی به مجمع وارد کردند تا تصمیم عجولانه‌ای گرفته شود. مرتب گفته می‌شد آخر بهمن ما را در لیست سیاه قرار می‌دهند. در حالی که سؤالات و ابهامات زیادی درباره توصیه‌های‌FATF وجود دارد، از دولت انتظار می‌رود با دیپلماسی قوی، کشور را از فرو غلتیدن در باتلاقی جدید باز دارد. وقتی می‌توان با کوشش برای رفع ابهام و ایجاد شفافیت پیش رفت، این حجم از فشار تهدید و اولتیماتوم چه هدفی را دنبال می‌کند؟»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.