خراسان شمالی- افزایش قیمت بی‌رویه، فعالیت دلالان و همچنین کاهش قدرت خرید مردم منجر به آشفتگی بازار شده است به طوری‌که بارها مسوولان از رکود ناشی از گرانی‌ها هشدارهایی را به دولت داده‌اند، رکود در بازار ادامه‌دار شده و دخل و خرج مردم باهم جور در نمی‌آید.

صادرات بی‌رویه این‌بار طعم میوه را تلخ کرد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، کمتر از یک ماه تا سال جدید باقی مانده اگر چرخی در بازار زده باشید حتماً متوجه افزایش قیمت عجیب میوه و صیفی‌جات شده‌اید.

افزایش قیمت بی‌رویه، فعالیت دلالان و همچنین کاهش قدرت خرید مردم منجر به آشفتگی بازار شده است به طوری‌که بارها مسوولان از رکود ناشی از گرانی‌ها هشدارهایی را به دولت داده‌اند، رکود در بازار ادامه‌دار شده است و دخل و خرج مردم باهم جور در نمی‌آید.

بعد از افزایش قیمت چند برابری لوازم خانگی، خودرو و مسکن، مدتی است که ویروس گرانی به کالاهای اساسی نیز سرایت کرده است.

موج گرانی در کالاهای اساسی با افزایش دو برابری قیمت رب در تابستان امسال شروع شد؛ پس از آن بود که این معضل واگیردار به لبنیات رسید و قیمت شیر و ماست و دوغ را بیش از دو برابر افزایش داد.

بعد از افزایش نرخ لبنیات گرانی به پسته رسید و در آستانه شب یلدا نرخ آن از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم عبور کرد.

پس از آن ویروس گرانی در سبد غذایی خانواده‌ها به گوشت رسید؛ حالا چند ماهی می‌شود که هر سایت و روزنامه‌ای را باز کنید حتماً خبری درباره بالا رفتن قیمت گوشت در آن خواهید دید.

گوشت که یکی از کالاهای استراتژیک در سبد غذایی اقشار جامعه به شمار می‌آید قیمتش نسبت به سال قبل از دو برابر گذشته و مسوولان وقت ناچار به واردات گوشت گرم و دام زنده از کشورهای دور و نزدیک شدند.

حالا یک هفته‌ای می‌شود که آفت گرانی به صیفی‌جات هم زده و ظاهراً با این روند این اقلام هم سر سفره مردم کمرنگ می‌شود.

علی محمد بهادری یکی از شهروندان در خصوص افزایش بی رویه میوه در بازار می گوید: هیچ نظارتی بر روی قیمت میوه‌ها نیست، چراکه در نقاط مختلف شهر قیمت‌های بسیار متفاوتی را از یک نوع میوه مشاهده می‌کنیم.

وی اظهار می دارد: از مسئولان می‌خواهیم به فکر مردم باشند و لااقل پای میوه را از سبد غذایی مردم قطع نکنند.

وی می افزاید: روز گذشته برای خرید میوه به یکی از مغازه های بازار رفتم قیمت سیب کیلویی ۱۴ هزار تومان و پرتقال نیز کیلویی ۱۰ هزار تومان بود که اندازه پرتقال ها به قدری بزرگ و پوست شان کلفت است که ۴ تا پرتقال یک کیلو می شود.

وی اظهار می دارد: میوه‌ها دیگر طعم میوه‌های قدیم را نمی‌دهدکیفیت و طعم میوه‌ها به اندازه‌ای خراب است که احساس می‌کنیم محتوایات آن مصنوعی است و لذتی از خوردنش نمی‌برم.

مسئولان به فکر اقشار کم درآمد باشند

احمدرضا  نیری شهروند دیگری می گوید: بنده یک کارگر ساختمانی هستم و هم اکنون که فصل زمستان است و کار همیشه و هر روز نیست ما کارگران فصلی برای خرید موادغذایی و تهیه مایحتاج زندگی خود با مشکل مواجه هستیم که لازم است مسئولان و دولت به فکر همه مردم و همه اقشار بخصوص اقشار کم درآمد باشند و همه را به یک چشم نگاه نکنند.

وی با بیان این که تحت حمایت هیچ نهاد حمایتی نیستم، می گوید: هر سال که سبد حمایتی برای حمایت از مردم از طرف دولت اعلام می‌شود به دلیل اینکه تحت حمایت هیچ نهاد حمایتی نیستم از دریافت سبد کالا نیز محروم میمانم.

عدم نظارت بر قیمت ها

معصومه کریمی شهروند دیگری با بیان اینکه  نرخ ها روز به روز در حال تغییر است، می گوید:  اقلامی همچون گوجه و خیار با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود که در این میان انواع میوه‌ها نیز با افزایش قیمت دو تا سه برابری روبه‌رو شده به طوری که امکان خرید چند کیلو از هر میوه طبق روال سال‌های گذشته برای مردم وجود ندارد و بعید نیست تا چند وقت دیگر تقاضا برای خرید میوه به کمتر از یک کیلو برسد.

وی می افزاید: در بسیاری از موارد نظارتی وجود نداشته و قیمت‌ها بدون منطق و دلیل افزایش پیدا می‌کند.

کریمی اظهار می دارد: هر مغازه قیمتی که دوست داشته باشد روی میوه ها گذاشته و میوه را به فروش می‌رساند.

صادرات کالا به کشورهای همسایه

اسماعیل وحدانی رئیس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد درباره علت گرانی میوه و صیفی می گوید: ذخیره سازی میوه برای شب عید و صادرات بی رویه  از عوامل افزایش قیمت میوه در بازار است.

وی می افزاید: تاجران کشورهای همسایه با خرید میوه و صیفی جات ایرانی به قیمت بالا انگیزه تولیدکنندگان را به صادرات میوه برانگیخته اند.

وی اظهار می دارد: دولت باید ابتدا نیاز داخل را تامین و در صورت مازاد محصول اقدام به صادرات آن کند.

وحدانی ادامه می دهد :تا زمانی که صادرات این میوه‌ها کاهش و یا متوقف نشود، نباید انتظار کاهش و یا حتی ثبات  قیمت میوه را داشته باشیم.

وی می افزاید: در حال حاضر با افزایش بیش از دو برابری گوشت قرمز و مرغ، بسیاری از قشر جامعه توان دیگر خرید این نیاز را ندارند و اکنون نیاز اولیه بسیاری از مردم سیب زمینی و تخم مرغ، گوجه فرنگی و... است که آن نیز افزایش یافته است.

وحدانی می گوید: اکنون قیمت پرتقال درجه یک در میدان بار بجنورد کیلویی ۷۰۰۰ تومان، پرتقال ضعیف کیلویی ۴۰۰۰تومان، سیب زمینی کیلویی ۲۸۰۰تومان، پیاز نیزکیلویی ۳۰۰۰تومان که اکنون با کمبود پیاز در بازار مواجه هستیم.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد اظهار می دارد: اکنون سود فروشندگان میوه و صیفی جات در میدان بار ۷ درصد است ولی خرده فروشان در بازار با ۳۵ درصد سود محصولات خود را می فروشندبه همین دلیل قیمت میوه و تره بار در سطح شهر بالاست.

سرمازدگی دلیل افزایش قیمت سیب

محمدرضا موفق مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی پیش از این در باره افزایش قیمت مرکبات در بازار اظهار داشت: افزایش قیمت مرکبات در مقایسه با افزایش قیمت سایر میوه ها و سایر اقلام، کمتر بوده و قیمت های کنونی، مناسب است.

وی افزود: اکنون پرتقال در بازار کیلویی ۵۰ هزار ریال به فروش می رسد که قیمت مناسبی است.

موفق درباره افزایش قیمت سیب گفت: امسال به علت سرمازدگی، میزان تولید سیب در کشور بشدت کاهش یافت و به بیش از نصف میزان تولید سال گذشته رسیده است از این رو افزایش قیمت این محصول قابل پیش بینی بود.

وی اظهار داشت: ما نیز از مشکلات گرانی ها و افزایش قیمت ها مطلع هستیم و دولت در تلاش است تا در شرایط تحریم، فشارها و سختی ها بر مردم کاهش یابد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: گوشت قرمز، گوشت مرغ و میوه شب عید به اندازه کافی موجود است و برای تنظیم بازار بتدریج در دهه آخر اسفند ماه توزیع می شود.

کلام آخر:

علی ای حال یکی از وظایف دولت تثبیت قیمت ها و ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا است و مردم نیز در انتظار اقدامات دولتمردان و مسئولین هستند تا قیمت کالاهای ضروری و معیشتی مردم روند رو به کاهش بگیرد؛ باید منتظر ماند و دید دستگاه های متولی و نظارتی چه اقداماتی در این خصوص انجام خواهند داد.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.