مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خشکسالی در شرایط فعلی یکی از مهم ترین تهدیدات برای طبیعت و حیات وحش خراسان رضوی به شمار می رود.

خشکسالی یکی از عوامل مهم تهدید حیات وحش خراسان رضوی است

به گزارش قدس آنلاین ، تورج همتی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران در محل اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار کرد:در حالیکه میانگین بارندگی سالانه در کشور ۲۴۱ میلیمتر است خراسان رضوی در سال زراعی گذشته تنها ۱۲۱ میلی متر بارندگی داشته که نسبت به دوره آماری بلند مدت۱۰ درصد و نسبت به سال قبل ۱۸ درصد کمتر شده و به همین دلیل در شرایط فعلی خشکسالی یکی از مهم ترین تهدیدات برای طبیعت و حیات وحش استان به شمار می رود.

وی افزود:تداوم خشکسالی موجب تخریب بسیار شدید مراتع بواسطه کاهش بسیار رویش گیاهان و در نتیجه،کمبود منابع غذایی حیات وحش استان شده و این محدودیت بر جمعیت وحوش تاثیرگذار بوده است و چرای مضاعف دامی که تقریبا سه برابر ظرفیت مراتع استان است این پدیده را تشدید کرده و خشکسالی را به یک بحران پایدار زیست محیطی مبدل کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد:  در راستای تعدیل اثرات سوء خشکسالی بر زیستمندان مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان ، اقداماتی انجام شده که از آن جمله می توان به لایروبی و مرمت تمامی قنوات موجود درمناطق، احداث قریب ۳۵۰ باب آبشخور و ۵۰ حوض انبار از سوی محیط بانان اشاره کرد.

همتی گفت: محیط بانی های استان به تجهیزات اطفای حریق شامل آتش کوب، ماشین آتش نشانی، موتورپمپ وکپسول مجهز شده اند و ۱۸۳ تانکر ذخیره آب ثابت،۱۸ تانکر سیار و ۱۴ عدد تلمبه بادی در مناطق استقرار یافته و علاوه بر آن ۱۰ محیط بانی به خودرو تراکتور تجهیز شده اند.

وی تصریح کرد:عمده خسارت وارده خشکسالی به گونه های جانوری شامل کاهش تنوع گونه ای و تخریب زیستگاه،کوچ و مهاجرت بی رویه حیات وحش، افزایش بیماری و تنش در گونه های در معرض خطر و کاهش باروری و انقراض محلی بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد:جوامع گیاهی نیز از آسیب های حاصله درامان نبوده و این پدیده علاوه بر کاهش تنوع گونه ای گیاهان، خسارت به کمربندهای سبز ، هجوم آفات گیاهی و افزایش شدت و تعدد آتش سوزی در مناطق را موجب شده است.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.