جمال انصاری در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان تعزیرات در انجام وظایف قانونی خود با مشکلات قانونی روبه‌رو است، گفت: نمی‌خواهم بگویم که ما مشکل قانونی داریم.

 رئیس سازمان تعزیرات: مشکل قانونی در انجام وظایف خود نداریم

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، جمال انصاری رئیس سازمان تعزیرات، امروز در مراسم افتتاح گشت‌های نوروزی این سازمان که با حضور سید علیرضا آوایی وزیر دادگستری برگزار شد در پاسخ به اینکه آیا این سازمان در انجام وظایف قانونی خود با مشکلات قانونی روبروست یا خیر اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم که ما مشکل قانونی داریم.

وی با اشاره به اینکه قوانین تعزیرات ناکارآمد نیست، افزود: ما در حال استفاده از حداکثر ظرفیت جریمه‌های قانونی هستیم و اگر منظور از ناکافی بودن قوانین این است که باید اقدامات سرکوبگرانه در مقیاس کار قضایی صورت بگیرد باید بگویم که ما کار شبه‌قضایی می‌کنیم.

انصاری با اشاره به اینکه ضمانت اجراهای قانون تعزیرات گاهی از اوقات از کار قضایی هم شدیدتر است، افزود: اصلاح قوانین در وزارت دادگستری در حال پیگیری است.

رئیس سازمان تعزیرات در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با اظهارات سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر اینکه این قوه چنانچه کالایی در گمرک دپو شود مداخله خواهد کرد اما تنظیم بازار و نظارت بر عهده سازمان تعزیرات و دولت است و تعزیرات در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است، گفت: اکنون در بهترین شرایط تعاملی با قوه قضائیه قرار داریم و  اگر فرض را بر این بگذاریم که ابزار کنترلی بیشتری در قوه قضائیه وجود دارد و برخوردهای قضایی می‌تواند به کنترل بازار کمک کند، نشست‌ها و گشت‌های مشترک ما اکنون در بهترین شرایط تعاملی قرار گرفته است.

انصاری با بیان اینکه تنظیم بازار وظیفه دولت است اما این وظیفه مانعی برای ورود قوه قضائیه نبوده است، افزود: تنظیم بازار و نظارت از گذشته تا به حال از وظایف دولت بوده است؛ دولت حتی با فرض شبانه‌روزی کردن امور گمرکی و استقرار و مداخله نهادهای ناظر درصدد است تا اقلام مورد نیاز مردم را در کمترین زمان ممکن وارد کشور کند.

وی با اشاره به اینکه حداکثر هم‌افزای در این خصوص صورت می‌گیرد، یادآور شد: الان هماهنگی‌ها به گونه‌ای است که منتهی به تامین کالا، تنظیم بازار و برخورد با تخلفات می‌شود.

رئیس سازمان تعزیرات در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اقدامات سازمان تعزیرات در رابطه با قاچاق کالا و ارز گفت: این مورد از موارد پرحاشیه ما است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از قاچاق کالا و ارز به‌صورت شبکه‌ای و سازمان یافته صورت می‌گیرد، افزود: این موارد را قوه قضائیه رسیدگی می‌کند و بخشی از آن هم به سازمان تعزیرات ارجاع می‌شود که در سال ۹۷ بیش از ۲۶ درصد رشد ورودی پرونده در این زمینه داشته‌ایم.

انصاری تعداد پرونده‌های مهم و کلان قاچاق را در سال ۹۷، ۳ هزار و ۴۵۲ فقره اعلام کرد و گفت: با توجه به سیاست کلان برای برخورد با دانه‌درشت‌ها میزان محکومیت‌ها در این حوزه نیز رشد محسوسی داشته و درآمدهای دولت در این خصوص نیز بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است که نشانگر اهتمام جدی در مبارزه با قاچاق کالا است.

رئیس سازمان تعزیرات تغییر سامانه‌ها و زیرساختهای مربوط به قانون سال ۱۳۹۲ از شکل فیزیکی به هوشمند را موجب کنترل قاچاق دانست و گفت: این سامانه‌ها تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با تخلف شرکتهای لبنی و عدم تأمین خسارت ناشی از گرانفروشی آنها برای مردم گفت: ۴۰ درصد پرونده‌های ما "ترافعی" است که مربوط به گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار است و در آنها ابتدا حقوق شاکی خصوصی و سپس حقوق دولت وصول می‌شود.

انصاری با اشاره به اینکه اگر در بحث لبنیات هم متضرر شناخته‌ شده‌ای وجود داشته باشد وصول حق او برای سازمان تعزیرات در اولویت است، گفت: در این خصوص سازمان تعزیرات هیچ هزینه دادرسی را نیز به شاکیان خود تحمیل نمی‌کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.