رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: انتشار خبرهای غیراصولی مرتبط با خودکشی می تواند تردید افراد به انجام این اقدام را تبدیل به یقین کند.

خبر غیراصولی تردید افراد به خودکشی را تبدیل به یقین می کند

 

شهرام خرازی ها روز دوشنبه در کارگروه آموزشی خبرنویسی با هدف چگونگی انعکاس اخبار مربوط به خودکشی افزود: رسانه یک تیغ دولبه است و کارکردهای منفی و مثبت را توام با هم دارد.

وی اظهار داشت: خودکشی یک پدیده چند عاملی است و فقط به شنیدن یک خبر یا تماشای یک فیلم بستگی ندارد اما رسانه می تواند تقویت کننده و تشدید کننده خودکشی باشد و فرد مترصد این اقدام را به سوی آن سوق دهد.
وی گفت: کارکرد مثبت رسانه در این زمینه نیز این است که می تواند با انتشار اخبار صحیح از خودکشی پیشگیری کند.
خرازی ها افزود: هرچه میزان انتشار و تبلیغ در باره خودکشی بیشتر باشد، همبستگی بیشتری بین میزان تبلیغات و بروز خودکشی در دیگران مشاهده می شود.
وی اظهار داشت: رسانه می تواند هم روی جسم و هم روی روان افراد تاثیر بگذارد و فضای مجازی و رسانه های فعال در آن، کشورها را یکپارچه و جهان را تبدیل به یک دهکده کرده است لذا انواع رسانه ها در این فضا در حال شست و شوی ذهن هستند.
وی با اشاره به کارکردهای منفی رسانه در ترویج خودکشی گفت: پخش گزارش در شبکه های متعدد و برنامه های مختلف تلویزیونی در این زمینه تاثیر بیشتری در افزایش خودکشی دارد.
وی افزود: برخی کتابها، فیلم ها، سریال های تلویزیونی و روزنامه ها و مجلات به اشتباه مروج خودکشی در جامعه بوده اند و برعکس کتاب ها و فیلم های بسیار نیز امید را در ذهنیت افراد تقویت کرده و از این اقدام پیشگیری نموده و نقش بازدارنده داشته اند.
خرازی ها اظهار داشت: خودکشی در کودکان جنبه تقلیدی و قهرمان نمایی دارد و رسانه به اشتباه از عنوان 'خودکشی' برای انتشار اخبار مربوط به این عمل استفاده می کند.
این استاد دانشگاه تهران گفت: در ایران رده بندی سنی برای فیلم ها و سریال ها وجود ندارد و هیچ ابزار قانونی نیز برای آن تعریف نشده است، همه کودکان و نوجوانان به راحتی از طریق اینترنت می توانند به تمام فیلم ها و سریال ها دسترسی داشته باشند، در حالی که در کشورهای پیشرفته برای همه سریال ها و فیلم ها رده بندی سنی انجام گرفته، ساعات پخش آن در تلویزیون مشخص و برای خاطیان جرایمی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در ایران انتشار اخبار مربوط به خودکشی به صورت برجسته در رسانه ها منع قانونی ندارد و اگر هم قانونی در این زمینه وجود داشته باشد، پشتوانه اجرایی ندارد.
وی به ارائه راهکار برای هدایت صحیح اخبار حوادث بدون تاثیرات منفی در جامعه اشاره کرد و گفت: استفاده از منابع معتبر ارائه دهنده آمار خودکشی، عدم اتکای صرف به ارائه اعداد و ارقام خودکشی، استفاده از نظرات مشاوران در بخشهای مختلف خبر، پرهیز از ارائه رفتار خودکشی و عدم پوشش خبری هیجان انگیز در این زمینه ضروری است.
خرازی ها به حداقل رساندن چاپ عکس افراد اقدام کننده به خودکشی و صحنه و روش اقدام به آن، عدم استفاده از واژه خودکشی در تیتر جراید، به حداقل رساندن جزئیات روش خودکشی، عدم توصیف خودکشی به عنوان مساله ای غیرقابل توضیح یا ساده انگارانه، عدم معرفی خودکشی به عنوان عمل تحسین برانگیز و قهرمانانه را برای انتشار اخبار در این باره توصیه نمود.
منبع: ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.