رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران گفت: خطاب این بیانیه مهم جوانان هستند، اما یک عتاب جدی به ما مسؤولان در آن مستتر است که مسؤولان بیایند از این جوانان استفاده کنند. چون این‌ها سرما، گرما و سخت‌ترین شرایط و موانع را تحمل کردند.

اوحدی: "بیانیه گام دوم" رهبر انقلاب خطاب به جوانان و عتاب به مسؤولان است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، سال ۱۳۳۶ در شهر بروجرد و در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود. دیپلمش را سال ۵۴ از دبیرستان دکتر هشترودی تهران گرفت و همان سال در رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد. اما به علت علاقه‌ای که به مهندسی راه و ساختمان داشت، بعد از شرکت در آزمون اعزام به خارج، در سال ۵۵ رشته مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا را انتخاب کرد. هم‌زمان با طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی در چهار اسفند سال ۵۷ همراه جمعی از دانشجویان ایرانی عضو انجمن اسلامی مقیم آمریکا به ایران بازگشت و در کنار مردم به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی پرداخت.

در سال ۵۸ به اصرار خانواده دوباره به آمریکا بازگشت و تا تحصیلاتش را به اتمام برساند. اما با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تحصیل در آمریکا را نیمه‌کاره رها کرد و تابستان ۵۹ به وطن بازگشت و راهی جبهه‌های جنگ حق علیه باطل شد. در ۱۸ بهمن‌ماه ۶۱ در عملیات والفجر مقدماتی با مسئولیت جانشین فرماندهی گروهان و فرمانده دسته به همراه جمعی از همرزمان خود به اسارت رژیم بعثی عراق درآمد و نزدیک به ۸ سال اسارت را در اردوگاه‌های موصل یک، رمادیه، بین‌القفسین، موصل چهار، سلول الرشید و اردوگاه تکریت در جابجایی بود تا اینکه با آخرین گروه آزادگان به وطن بازگشت.

پس از آزادی از بند رژیم بعثی تحصیلات خود را در دانشگاه تهران ادامه داد و مدرک مهندسی عمران خود را از دانشگاه تهران اخذ کرد و از آن زمان تاکنون در بخش‌های مختلف نظیر مدیرعامل و عضو هیأت مدیره مؤسسه خودکفایی آزادگان، جانشین برنامه‌ریزی ستاد کل آزادگان،‌ نماینده تام‌الاختیار مرحوم حجت‌الاسلام ابوترابی در امور آزادگان، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی عضو هیئت مدیره سازمان گردشگری، مدیرعامل مؤسسه عمره سعادت،‌ مشاور امور بین‌الملل بانک پارسیان و شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، مدیریت نمایشگاه‌های تمدن اسلامی در مالزی، معاون وزیر و ریاست سازمان حج و زیارت کشور و رئیس ستاد اقتصادی عراق و سوریه به فعالیت پرداخته است.

سعید اوحدی هم اینک رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است، سازمانش را با توجه به جایگاه شهر تهران در ام‌القرای جهان اسلام، قرارگاه فرهنگی نظام و انقلاب می‌داند و در گفت‌وگوی مشروح ضمن تحلیل بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، این بیانیه را خطاب به جوانان اما عتاب به مسؤولان بر می‌شمرد و با بیان اینکه بعد از بیانیه گام دوم، کارگروه ویژه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکیل شده است تا پیشنهادهای عملیاتی آن در مجموعه‌های مرتبط با سازمان اجرایی تبیین شود. از دغدغه‌های فرهنگی خود سخن به میان می‌آورد که در ادامه تقدیم می‌شود.

۲ هزار اجرا برنامه با ۶۰ عنوان در شهر تهران در دهه فجر برگزار شد

در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب مواردی مطرح شده است که متمرکز بر جوانان و آینده‌سازان این مملکت است، با توجه به اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری زیرشاخه­‌ها و مراکزی دارد که مرتبط با سنین مختلف از کودک، نوجوان، جوان و حتی بزرگسال است، برنامه‌ شما در تحقق فضا و شرایط برای استمرار مبانی انقلاب اسلامی چیست؟ این نکته قابل تأمل است که فضای غالب فرهنگسراها فضای معنوی، مذهبی نیست، زیرا بیشتر سبک زندگی اروپایی و غربی در آن ترویج می‌شود؟

بیانیه مقام معظم رهبری را باید جامع­‌تر و وسیع‌­تر از حوزه سبک زندگی ببینیم. اجازه بفرمایید با توجه به سؤال شما ابتدا یک اشاره کوتاهی به فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان داشته باشم و بعد هم موضوع جدی و مهم بیانیه گام دوم انقلاب را بررسی کنیم.

رسیدن به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و این حماسه­‌ای که مردم در ۲۲ بهمن امسال خلق کردند یک معجزه بود. سازمان فرهنگی، هنری به عنوان یک عنصر فرهنگی در کشور بالاترین حجم برنامه‌های فرهنگی را به مناسبت دهه فجر با مشارکت دیگر دستگاه‌ها اجرایی کرد. اجرای بیش از ۲ هزار برنامه با ۶۰ عنوان در شهر تهران در فواصل ۶ تا ۳۰ بهمن‌ماه انجام شد. تجلیل از رویش‌های انقلاب در زمینه‌های قرآنی، ادبی، هنری، فیلم، سینما، تئاتر، ورزش، علم و فناوری همراه با تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و شهدای اقلیت دینی در این بازده زمانی انجام شد.

کارهایی که سازمان در دهه فجر و پیش از آن در هفته دفاع مقدس و حتی مراسم‌های مذهبی مانند حضور در مراسم اربعین انجام داد، از کیفیت بسیار مناسبی نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بود. قبل از برنامه دهه فجر نقطه رهایی را که نمایش عملیاتی دفاع مقدس بود و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت در مصلای تهران داشتیم که یکی از اثرهای ماندگاری بود که باحضور ۱۰۰ هنرمند چند عملیات دفاع مقدس را به نمایش گذاشتیم از شروع اعزام تا شهادت و شهدای مدافع حرم. جمع‌بندی من این است که سازمان در برنامه­‌های اخیر خودش موفق بوده اما  درخصوص بیانیه بسیار و به نظر می‌رسد مجموعه سازمان نمره قابل قبولی را بگیرند.

اما درخصوص بیانیه بسیار مهم و استراتژیک اخیر حضرت آقا، در این بیانیه ۷ محور را مقام معظم رهبری به عنوان مأموریت‌های گام بزرگ دوم انقلاب نام بردند که یکی از این محورها موضوع سبک زندگی است. اگر دقت کنید در حوزه‌­های عزت ملی، استقلال و آزادی در نظام جمهوری اسلامی، اقتصاد و اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی، اخلاق و معنویت و خودباوری و علم و دانش هم در آن اشاره شده است.

اگر بخواهیم موضوع را واقعی‌تر ببینیم، به نظر من یک نکته مهمی که در رابطه با این بیانیه مهم استراتژیک گام دوم انقلاب مطرح است اینکه اجازه ندهیم مانند بسیاری از موضوعات دیگر، خدایی ناکرده به صورت شکلی با این بیانیه برخورد شود، چهار نفر پیام بدهند، ۲ نفر مصاحبه کنند، چهار تا بیلبورد هم نصب شود. مانند آنچه که ایشان در فرمایشاتشان می­‌فرمایند: که یک دهه اخیر هر سال به عنوان موضوعات اقتصادی مطرح شد، ولی متأسفانه شاهد برخورد جدی و تأثیرگذار و تحرک‌ساز از طرف مسئولان نبودیم و انتظارات کاربردی برآورده نشد.

معجزه‌ای که در چهلمین بهار انقلاب رخ داد/ جوهر بیانیه گام دوم رهبر انقلاب

منظورتان این است که باید به سمت عملیاتی کردن این بیانیه برویم؟

افزایش حضور مردم در بسیاری از شهرها در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه که حکایت از آمار بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد را داشت که شبیه معجزه است

بله!  برگزاری مراسم دهه فجر و حضور متفاوت مردم نسبت به سنوات گذشته به واقع یک شبه معجزه بود، بر اساس آمار متقن در تهران مردم، حدود ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور داشتند، افزایش حضور مردم در بسیاری از شهرها آمار بالای ۳۰ تا ۴۰درصد بود، این شبیه معجزه است. آن هم در شرایطی که اگر یک مقدار عمیق‌­تر ببینیم از حدود ۶ ماه قبل از دهه فجر، یک هجمه سنگین توسط ائتلاف رسانه‌­ای استکبار علیه ایران شروع شد، رژیم صهیونیستی، آمریکا و عربستان سعودی با همکاری بیش از ۳۶۰ شبکه کانال تلویزیونی فارسی که قبلاً راه‌اندازی شده بود، تلاش کردند تا شاید مردم را نسبت به انقلاب، نسبت به ۲۲ بهمن و چهلمین سالگرد انقلاب دلسرد کنند. آنچه که در فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان یک هدف و آرمان بود مطرح شد این است که چهلمین سالگرد انقلاب جشن پختگی، بلوغ و کارآمدی انقلاب است، درحالی که دشمنان می‌خواستند شک و شبهه ایجاد کنند. حال در چنین فضایی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش حضور جمعیت را شاهد هستیم، این یک حماسه تاریخی از بالندگی، بصیرت و بلوغ سیاسی مردم است.

آقا هم در صحبت­‌هایشان اشاره می­‌­کنند که: یکی از تحولات بزرگی که در انقلاب اتفاق افتاده این است که بینش مردم، انقلابی شده است. مردم وقایع را درباره دشمن‌­شناسی، تشخیص زمان و تحلیل نسبت به ارز­ش­‌ها و آرمان‌­های انقلاب تحلیل می­­‌کنند. در واقع در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شاهد تقابل دو دیدگاه؛ «غرب استکبار و موضع آنها علیه ارزش‌ها» یک طرف و طرف دیگر هم «نگاه و عزم انقلابی مردم ایران و محور مقاومت» هستیم.

در چنین شرایطی مردم­ وفاداری خودشان را به آرمان­‌ها و ارزش‌­های شهدا و خشم و کینه و نفرت خودشان را از آن هجمه تبلیغاتی دشمن در ۴۰ سال  انقلاب نشان دادند. زمانی که جان بولتون، ترامپ، پامپئو؛ ۳ فرد شاخص آمریکا همزمان یک موضع را علیه انقلاب می‌­گیرند و در کنار آن اتاق عملیات بزرگی تشکیل می‌شود و کنفرانس ورشو راه‌ می‌اندازند، منافقین را جمع می‌­کنند، همزمان ترور کور بزدلانه خبیث عوامل تروریست در زاهدان اتفاق می­‌افتد! به این نتیجه می‌رسیم که همه اینها بهم ربط دارد.

در واقع آن‌ها فکر می‌­کردند که همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب یک جریانی را ایجاد کنند که این جریان موج چهلمین پیروزی انقلاب را تحت‌­الشعاع خودش قرار بدهد و تمامی این اقدامات خبیثانه بخشی از یک سناریوی دقیقی بود که برای آن با پشتیبانی پول‌های حرام عربستان جاسوسی عوامل منطقه‌ای و فرماندهی رژیم اشغالگر قدس برنامه‌ریزی کرده بودند.

 این بیانیه در امتداد بیانات مهمی بود که مقام معظم رهبری از شروع سال ۹۷ به ویژه در فرمایشات نوروزی و اهمیت ظرفیت‌های انقلاب مطرح کردند و باید ارزیابی شود

در یک چنین فضایی که شاهد حضور حماسی مردم در مقابله با این ائتلاف استکبار هستیم که همچون سیلی محکمی بر چهره کریه این ائتلاف خبیث وارد شد واقعاً جای این نظرات حضرت آقا کاملاً خالی بود که بالاخره نظر رهبری انقلاب راجع به این عظمتی که همه نقشه‌های شوم استکبار را نقش بر آب کرد چیست؟ آن هم از بلندای صعود به قله رفیع چهل سالگی انقلاب. مردم دِین خودشان را ادا کردند. تا به امروز آنچه که بستر پیروزی­‌ها و موفقیت‌­ها، عبور از بحران و موانع بوده با حضور مردم به صورت گرفته است. با صدور این بیانیه این توقع پاسخ داده شد زیرا مردم منتظر بودند که بالاخره رهبری جامعه چه می­‌خواهند بگویند. تأکیدم این است که این بیانیه باید جامع‌­تر و با نگاه عمیق‌تری باید تحلیل شود.

در واقع این بیانیه در طول و امتداد صحبت‌ها و بیانات مهمی بوده که مقام معظم رهبری از شروع سال ۹۷ به ویژه فرمایشات نوروزی و اهمیت ظرفیت‌های انقلاب مطرح کردند باید ارزیابی شود. شاید بتوانیم این طور تشبیه کنیم که مردم مانند یک کاروان بزرگی که یک اهدافی را برای خودشان مدنظر دارند، می‌خواهند یک قله­‌ای بلند را فتح کنند که برای رسیدن به بلندای این قله می‌بایستی برنامه‌ریزی جامع صعود و آمادگی کامل برای گذر از همه موانع را داشته باشند.

چرا که اوج عظمت این صعود تاریخی رسیدن به قله چهل­ سالگی پیروزی انقلاب بود. مردم ۴۰ سال از کف جامعه حرکت کردند، موانع را گذراندند؛ یعنی در مسیر فتح قله، از سختی­‌ها، پرتگاه‌­ها، لغزش­گاه‌­ها عبور کردند و در کنارش منزلگاه­‌هایی هم داشتند؛ سرما، گرما، موانع متعدد، جنگ، تحریم نه تنها خدشه‌ای در عزم این کاروان عظیم وارد نساخت که تا امروز که از این فراز و نشیب­‌ها عبور کردند و به بلندای قله افتخار ۴۰ سالگی انقلاب رسیدند.

حال، رهبری انقلاب که در واقع قافله سالار این کاروان با عزت است از بلندای این قله رفیع ۴۰ سالگی انقلاب و بعد از گذار از همه بحران‌ها و موانع، کلید و رمز عملیات فتح قله‌های بلندتر را اعلام کنند. با فتح این قله بلند و به اهتزاز در آمدن نه تنها پرچم جمهوری اسلامی ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب که در واقع پرچم‌های محور مقاومت، پرچم لبنان، پرچم پیروزی‌های سوریه و پرچم پیروزی‌های عراق و نیز به اهتزاز درآمدند، جشن پیروزی انقلاب همزمان با شکست و فروپاشی داعش برگزار می‌شود. اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب یا بهتر بگویم خیز بلند جمهوری اسلامی ایران به منظور فتح قله تمدن‌سازی زمانی مشخص می‌شود که تحلیل درستی از شرایط صدور این بیانیه داشته باشیم.

رویش‌­هایی که امروز در حشدالشعبی عراق و مقابله با جریان تکفیری صهیونیستی داعش می­‌بینیداز آثار ماندگار زمان دفاع مقدس است

آنچه که آقا در هفت بند اول تأکید می­‌کنند، نگاه قافله‌سالار این کاروان از بالای قله به فرآیندی است که طی کرده‌ایم، برای اهتزاز این پرچم عزت و افتخار در بلندای قله رفیع چهل سالگی و برای عبور از موانع بهترین عزیزانمان را دادیم تا مسیر هموار شود. اما اگر ما جنگ را نداشتیم، آیا امروز می‌­توانستیم ادعای این پیروزی بزرگ را در محور مقاومت کنیم. رویش‌­هایی که امروز شما در حشدالشعبی عراق و مقابله با جریان تکفیری صهیونیستی داعش می­‌بینید، شک نکنید که آثار ماندگار زمان دفاع مقدس است. این‌ها الگویی است که از بسیج  به عنوان شجره طیبه به بار نشسته در زمان جنگ و طی این مسیر طولانی گرفته‌اند.

این بخش اول بیانیه مقام معظم رهبری است که ارزش‌ها و قدرت بزرگی که در طول مسیر صعود به دست آورده‌ایم، در واقع سرمایه بزرگی برای ادامه مسیر خواهد شد. ایشان در بخش دوم بیاناتشان مطرح می‌کنند نیروهایی که در این ۴۰ سال انقلاب از این فضا عبور کردند، این نیروها باید فرماندهی فتح قله‌­های بعدی را به عهده بگیرند. درواقع صعود به قله‌های بعد و رسیدن به افتخار تمدن‌سازی نوین اسلامی منوط به استفاده و میدان دادن واقعی به جوانانی است که در این مسیر آبدیده شده‌اند. سه فراز یا کلیدواژه در فرمایشات رهبر انقلاب وجود دارد؛ «خودسازی، جامعه­‌سازی، تمدن‌سازی». فکر می­‌کنم جوهر بیانیه مقام معظم رهبری به عنوان گام بزرگ دوم انقلاب این سه کلیدواژه است: «خودسازی، جامعه‌­سازی، تمدن‌­سازی».

جوهر بیانیه مقام معظم رهبری به عنوان گام بزرگ دوم انقلاب این سه کلیدواژه است: خودسازی، جامعه‌­سازی، تمدن‌­سازی

ایران در حوزه استکبارستیزی، ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی در دنیا فرهنگ مهمی را ایجاد کرده است، اگر امروز شاهد تحولات مهمی در آمریکای جنوبی هستیم و جان بولتون به حرف آمده و با حقارت کامل اعلام کرد که ایران در آمریکای جنوبی هم نفوذ کرده است و ما باید مرزهای نفوذ ایران را ببندیم، نشانه همین است. مگر ما در آمریکای جنوبی اسلحه بردیم؟ مگر ما نیرو به آمریکای جنوبی اعزام کرده‌ایم؟ ما فرهنگ جدیدی را به مردم آمریکایی جنوبی منتقل کرده‌ایم، فرهنگ ظلم‌­ستیزی، فرهنگ استکبارستیزی و لذا مشاهده کرده‌ایم که امروز موج استکبارستیزی در کشورهای منطقه، آفریقا، جنوب شرقی آسیا، آمریکای جنوبی و این روزها حتی در فرانسه استکبار را با بحران‌های جدی مواجه کرده است.

مقام معظم رهبری با این نگاه می‌­فرمایند اگر ما می‌­خواهیم قله بلند تمدن‌سازی را فتح کنیم باید خودسازی کنیم. اگر جامعه‌­ای می‌­خواهد تمدن­‌ساز شود، باید اول آرمان‌های خود را در جامعه محقق کند، اگر محقق شد بعد می‌تواند در جوامع دیگر تأثیرگذار باشد و راهکارشان در هفت توصیه خطاب به جوانان است. اگر چه مخاطب ایشان جوانان بودند و دولت­‌ها نبودند، اما در متن پیام، نهیب، گله‌مندی و عتاب مهمی هم متوجه دولت­ و مسئولان است.

نقش مسؤولان چیست؟

همانطور که قبلا هم گفتم خطاب این بیانیه مهم جوانان و آینده‌سازان این انقلاب، اما یک عتاب جدی هم به ما مسؤولان در آن مستتر است که مسؤولان بیایند از این جوانان استفاده کنند. چون این‌ها سرما، گرما و سخت‌ترین شرایط و موانع را تحمل کردند و با حضور خودشان نشان دادند از این موانع عبور کردند و به قله ۴۰ سالگی انقلاب رسیدند. لذا این بیانیه در واقع اتمام حجتی با مسئولان در رابطه با چگونگی عبور از بحران‌ها و دستیابی به موفقیت‌های آینده است.

اما نقش سازمان فرهنگی هنری شهرداری در این گام دوم ...!

ما کارگروه ویژه‌­ای را روز شنبه ۲۷ بهمن‌ماه در سازمان تشکیل دادیم تا این کارگروه فرمایشات مقام معظم رهبری را در حوزه­‌های مختلف را برای رسیدن به آنچه که وظیفه ما در حوزه فرهنگ برای تحقق این ۷ فراز از رهنمودهای رهبری است، تعریف کنند. به طور مثال وظایف و نقش فرهنگ درباره بحث اقتصاد، استفاده از کالای ایرانی، تولید ملی و فضای مجازی چیست؟!

باید تولید موضوع و سپس محتوا برای تحقق این بیانیه کنیم و به مجموعه‌های بیرون سازمان از جمله دانشگاه‌­ها، حوزه‌های علمیه، رسانه، آموزش و وزارت ورزش و جوانان به عنوان پشتوانه فکری اتکا کنیم تا راهکارهای ارائه شده در بیانیه به برنامه‌های عملیاتی تبدیل شود. تمام تلاشمان را به کار خواهیم بست تا با برنامه‌ای مستمر اجازه ندهیم این بیانیه مهم که گام بزرگ دوم انقلاب تلقی می‌شود با برخوردهای شکلی به فراموشی سپرده شود. در واقع باید یک نگاه مطالبه‌گرایانه برای تحقق عملی این بیانیه ایجاد شود.

آقای اوحدی نمایشگاه­‌های مختلف در مناسبت­‌های مختلف چه ملی چه مذهبی مثلاً در برج میلاد، سرای  محلات میدان امام حسین (ع)، پارک­‌ها و فرهنگسراها برگزار شده است، نقدی که در این زمینه وجود دارد؛ این است که در حاشیه برگزاری این نمایشگاه‌ها، برخی شئونات اسلامی بالاخص حجاب و عفاف توجه نمی‌شود، کودکان دهه نودی مانند کودکان دهه شصت شعائر اسلامی را در این محافل مشاهده نمی‌کنند، چگونه می‌خواهید دهه نودی‌ها را با مبانی انقلاب و اسلام در کنار سنت ایرانی آشنا کنید؟!

جزء وظایف خودمان می‌دانیم که خروجی کار فرهنگی آن قدر وزین و هنرمندانه ارائه شود که نتیجه و خروج آن  تجلی ارزش‌های مقدس انقلاب باشد

ببینید شهرداری تهران خیلی گسترده است و خیلی از مراکز فرهنگی ایجاد شده هم در اختیار ما نیست، بعضی از مراکز مانند برج میلاد یا سرای محلات نه در اختیار ماست و نه ما نفوذ مدیریتی در آنجا داریم. آنچه که در اختیار ما است فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ هستند. با اطمینان عرض کنم امسال تنها مجموعه‌­ای که بالاترین میزان برگزاری مراسمات شهدا و بزرگداشت آن‌ها در ایام دهه فجر را داشت، سازمان فرهنگی هنری شهرداری بود. درست می‌­فرمایید ممکن است در یک فرهنگسرا هم یک نمایشگاهی داشته باشیم که خدایی نکرده به موضوع حجاب که جزء ارزش­‌های نظام است، مثلاً کم­‌توجهی شده باشد. اما جزء وظایف خودمان می‌دانیم که خروجی کار فرهنگی آن قدر وزین و هنرمندانه ارائه شود که نتیجه و خروج آن  تجلی ارزش‌های مقدس انقلاب باشد. در رویکرد باید همه جوانب را در نظر گرفت.

اعتقاد ما این است که این قدر کار هنر و فرهنگ اسلامی اصالت، ارزش و قوام دارد که می­‌گوییم حق تمام مردم است و نمی‌­توانیم برای آن مرزبندی داشته باشیم، امسال برای نخستین بار در سالگرد ورود آزادگان تجلیل از اسرای ارامنه را داشتیم یا با نام تجلیل از اسرا و شهدای ارامنه در ایام کریسمس و دهه فجر به دیدار خانواده‌های آن‌ها رفتیم. می­‌خواهم بگویم فرهنگ و هنر با توجه به ارزش‌­ها و سرمایه‌های گرانسنگی که بحمدالله در طول این چهل سال به‌ دست آورده‌ایم، محدود به مرزها و جبهه‌بندی‌ها نمی‌شود. همه ما باید تلاش کنیم و نظام متعلق به همه مردم است.

یکی از کارهایی که ما باید در این قله بلند افتخار انجام دهیم و از جمله ارزش‌­های انقلاب است، موضوع و نقش زن در جامعه است، لذا فکر می­‌کنم در عین حالی که نقدپذیر هستیم. اما اصالت با ارزش­‌ها است و حتماً باید روی ارزش­‌هایمان بایستیم و باید به سمت تعالی ارزش‌­هایمان برویم تا همانگونه که در بیانیه نیز بر آن تأکید شده با تکیه بر ارزش‌هاست که می‌توان با تحقق آرمان‌ها جامعه تمدن‌ساز را ایجاد کرد.

رهبر معظم انقلاب اولین سرفصلی که برای جامعه تمدن­‌ساز مطرح می‌کنند، بحث علم و توانایی است که می‌فرمایند علم همیشه توانایی به دنبال خودش دارد. اگر در این جهش علمی، ساختارها قوام پیدا کند، نیروهای جوانی که خلاق هستند و در عرصه علم، تولید علم و رشته­‌های مختلف در نظام کارهای ویژه انجام داده‌اند، قطعاً اگر به این ظرفیت‌ها بها داده شود، آنگاه می‌توان در مسیر تمدن‌سازی شتاب گرفت. فکر می­‌کنم که حوزه علمیه، دانشگاه‌­ها حتی دبیرستان­‌های ما باید کارگروهی برای فرمایشات مقام معظم رهبری تشکیل دهند و وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات نقش بسیار جدی‌­­ای دارند. باید به صورت مستمر نشست‌ها و میزگردها تشکیل شود و راهکارهای تحقق این توصیه‌ها و اجرایی شدن آن بررسی و تبیین شود. نباید مثل شعارهای سال که متأسفانه مقطعی و تبلیغاتی با آن برخورد می‌شود با این موضوع مهم برخورد شود.

 کلید رمز عبور از بحران­‌ها/ بخش عمده‌­ای از مشکلات امروز نتیجه تدبیر ما است

برنامه شما برای مردمی‌کردن آن کارگروهی که اشاره کردید چیست؟

به نکته خیلی خوبی اشاره کردید، من در اوایل صحبت­‌هایم به یک مقدمه‌ای اشاره کردم که کلید عبور یا رمز عملیات عبور از هر بحران و یا مانعی که در مقابل این انقلاب به وجود آمده، حضور مردم است. شاید در جوهر این فرمایش مقام معظم رهبری که جوانان و مردم خطاب می­‌دهند، نگاه­شان همین است که کلید رمز عبور از بحران­هایی که برای ما می­­‌سازند - اشاره می­‌کنند که بخش عمده‌­ای از مشکلات امروز ما تدبیر غلط است- مردم می‌­توانند این‌ها را حل کنند.

مقام معظم رهبری به عنوان یک راهبرد استراتژیک نه به عنوان یک شیوه، برای رسیدن به شکوفایی اقتصادی فرمودند: اقتصاد مقاومتی، آیا هر سبک اقتصادی بنا بر مقتضیات خودش و اهدافی که تعریف می­‌کند، نوع مدیریت خودش را نباید تعریف کند؟ آیا وقتی در جوامع غربی از اقتصاد آزاد گفته می‌شود نوع مدیریت­شان مبتنی بر اهداف اقتصاد آزاد نیست؟ بله! برای سبک اقتصاد مقاومتی هم باید مدیریتی داشته باشیم که اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق کند و یک مدیریت جهادی می­‌خواهد.

اگر آقا روی جوانان دست می­‌گذارند و عتابشان خطاب به مسئولان نهفته است

بنابراین تا زمانی که شعار اقتصاد مقاومتی را می‌دهیم، اما با نوع مدیریت سبک غربی بخواهیم عمل کنیم، مطمئن باشید اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد. اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد استراتژیک برای دستیابی به قله شکوفایی اقتصاد نیازمند مدیریت از جنس این نوع اقتصاد یعنی مدیریت جهادی است، مدیریتی که مبتنی بر علم و با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی شکل گرفته و می‌تواند راهگشا باشد.

در این راستا یک اتفاق عظیمی افتاده است که ما باید آن را باور کنیم. یک تحولی در دل این جوانان ایجاد شده که در دل آن‌ها نهادینه شده است. اگر آقا روی جوانان دست می­‌گذارند و عتابشان خطاب به مسئولان نهفته است. بیانگر این مطلب است که باید از این جریان عظیم منابع انسانی که ساخته شدند و از موانع عبور کردند و به قله ۴۰ سالگی رسیدند، استفاده کنید، زیرا  نمی­‌توانید قله بعدی را فتح کنید. مجدداً عرض کنم که ایشان شرط فتح قله تمدن­­‌سازی را استفاده از این نیرویی که در این ۴۰ سال ساخته شده است، می­‌دانند.

جهت تحقق هفت شاخص بیانیه گام دوم در بستر مدیریت جوانان تلاش کنیم

خب! شما قول می‌­دهید از جوان‌­ها درعرصه مدیریتی و اجرایی در سازمان خود استفاده کنید؟

إن‌شاءالله گفتیم، یک کارگروه تشکیل شده تا به صورت مستمر راهکارهای تحقق منویات رهبری در بیانیه گام دوم بزرگ انقلاب تبیین شود.. بله! جزء رسالت‌­های اصلی‌­­مان می‌­بینیم و اینکه می­‌گویم در این بیانیه یک عتاب جدی به مسؤولان مستتر است. این بیانات در واقع اتمام­ حجت است.

اگر بخواهیم قله‌های بعدی افتخار را فتح کنیم، اگر امروز به عنوان امانتداران ارزش‌های ثبت شده در این صعود چهل ساله به دنبال نهادینه کردن ارزش‌ها و تمدن‌سازی هستیم هیچ راه گریزی نیست، مگر آنکه با اعتقاد در جهت تحقق این هفت شاخص در بستر مدیریت جوانان عزیز تلاش کنیم. دولت و مسئولان تمامی دستگاه‌ها بایستی با تلاش مستمر  زمینه حضور و به کارگیری جوانان را در تمامی فعالیت‌ها فراهم کنند. ما هم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همه توان و تجربه خود را در این مسیر به خدمت خواهیم گرفت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.