پس از توافق اوپک و متحدانش برای کاهش ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز، نفتکش ها نیمی از سفر خود را بدون بار و بدون هیچ سودی طی می‌کنند تا فقط نفت سبک تولیدکنندگان شیل را حمل کنند .

زیان نفتکش های بزرگ از توافق کاهش تولید اوپک

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، در بحبوحه جنگ آمریکا با رقبایش بین اوپک و متحدان آن بر سر قیمت جهانی نفت، ۱۲ سوپر نفتکش در اقیانوس اطلس حقایق زیادی را درباره تغییر عرضه نفت در بازار جهانی به ما می گویند .ترامپ می خواهد قیمت نفت را پایین نگه دارد در حالی که عربستان سعودی و روسیه شدیداً امید دارند با دور جدید کاهش تولید نفت، قیمت آن را بالا ببرد . 

این نفتکش ها هزاران مایل را بدون هیچ محموله ای غیر از مقداری آب دریا برای حفظ تعادلشان طی می کنند . البته در شرایط عادی این کشتی ها باید حامل نفت سنگین و سولفور بالای خاورمیانه به مقصد پالایشگاه‌هایی مثل هوستون و نیو اورلینز باشند . 

اما الان در شرایط عادی به سر نمی‌بریم. پس از توافق اوپک و شرکایش برای کاهش ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز، این کشتی‌ها نیمی از سفر خود را بدون بار و بدون هیچ سودی طی می‌کنند تا فقط نفت سبک تولیدکنندگان شیل را حمل کنند . 

این یک جور فداکاری برای مالکان این کشتی‌هاست که ۲۱ هزار مایل را بدون هیچ سودی سفر می‌کنند. این ۱۲ کشتی ۲۱ هزار مایل را از آسیا و آفریقای جنوبی طی می کنند و چیزی جز آب دریا حمل نمی‌کنند، چون تولیدکنندگان خاورمیانه عرضه نفت را محدود کرده اند ولی تولید بالای نفت شیل آمریکا باید صادر شود و نفتکش‌های کافی در اقیانوس اطلس برای این کار وجود ندارند . 

ورن پترسون، رئیس استراتژی کالا در بانک آی ان جی امستردام گفت عامل این شرایط، بازار نفت آمریکاست. تولید داخلی آمریکا رو به افزایش است. در همین حین ، کاهش تولید اوپک از درجات نفت برنت حمایت می‌کند. با کاهش تولید اوپک و متحدانش، مالکان نفتکش ها برای به دست آوردن سود به آمریکا روی آورده اند . 

مالکان نفتکش ها روی صادرات آمریکا حساب می‌کنند تا بازار نفتکش ها را در شرایط محدود شدن کاهش تولید اوپک و متحدانش از جمله روسیه، سرپا نگه دارند. این تغییرات تاثیراتی را در بازار کشتیرانی گذاشته است. درآمد روزانه نفتکش های بسیار بزرگ که می توانند ۲ میلیون بشکه نفت را حمل کنند در مسیر خاورمیانه به چین از هفته گذشته دو برابر شده و به ۲۹۴۹۴ دلار رسیده است . 

در شرایطی که فاصله بین نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و نفت برنت به میزان اوج قیمت نفت در ماه اکتبر بازگشته، به نظر می‌رسد کاهش تولید اوپک و متحدانش دو راه بیشتر برای آنها باقی نمی گذارد : یا باید تولید را کاهش دهند و سهم بیشتری به نفت آمریکا دهند که به نفع نفت خام شیل است چون راحت تر به بنزین تبدیل می شود یا کاهش تولید را متوقف کنند و قبول کنند که قیمت نفت در آینده پایین می ماند . 

هنوز مشخص نیست اوپک و متحدانش در نشست بعدی وین چه تصمیمی می‌گیرند. ولی مسلما تولید نفت شیل آمریکا همچنان رو به افزایش خواهد بود . 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.