معاونان وزرای حمل و نقل هند و افغانستان و وزیر راه و شهرسازی کشورمان از استقبال گسترده بازرگانان و سرمایه گذاران این دو کشور برای سرمایه گذاری در این بندر خبر دادند.

استقبال گسترده سرمایه گذاران هند و افغانستان از حضور در بندر چابهار

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در پایان همایش بین المللی توسعه بندر چابهار به همراه معاونان وزرای حمل و نقل هند و افغانستان در کنفرانس خبری شرکت کرد و گفت: امروز روز ملی چابهار است و شاهد تحقق یکی از موافقت نامه های مهم منطقه ای میان کشور ایران، هند و افغانستان برای انجام تبادلات تجاری این سه کشور هستیم.

وی افزود: روز گذشته شاهد بارگیری اولین محموله صادراتی افغانستان به هند در بندر چابهار بودیم. همچنین دیروز تعدادی طرح و پروژه عمرانی نیز در بندر چابهار به بهره برداری رسید.

اسلامی با اشاره به حضور معاون وزیر حمل و نقل هند به این اجلاس گفت: حضور این مقامات بیانگر آن است که هندی ها تمایلی زیادی به سرمایه گذاری در بندر چابهار دارند.

در ادامه این همایش، کریشنا کوپال معاون وزیر حمل و نقل هند نیز با اشاره به اینکه امروز روز مهمی برای هند است، اظهار داشت: چند روز قبل اولین محموله صادراتی افغانستان به هند از طریق بندر چابهار به بندر بمبئی وارد بندر شهید بهشتی شد که دیروز در چابهار بارگیری و به هند ارسال شد.

وی افزود: ماه های گذشته نیز چند محموله از هند به افغانستان ارسال شده بود و به این ترتیب مناسبات اقتصادی گسترده ای میان این دو کشور در حال انجام است.

این مقام مسئول وزارت حمل و نقل هند با بیان اینکه امیدواریم دیگر کشورهای منطقه از جمله دیگر کشورهای آسیای میانه از مسیر بندر چابهار وارد مبادلات تجاری شوند، یادآور شد: بندر چابهار در منطقه آزاد قرار دارد و از تجار هندی می خواهم از این فرصت برای سرمایه گذاری در چابهار استفاده کنند.

معاون وزیر حمل و نقل هند خاطرنشان کرد: ایران منابع نفت و گاز غنی ای دارد و هندی ها می توانند با سرمایه گذاری در بندر چابهار از این فرصت بهره مند شوند.

وی تأکید کرد: برنامه ریزی کرده ایم تا با شرکت های کشتی رانی هندی برای نحوه سرمایه گذاری در بندر چابهار نشست هایی را برگزار کنیم.

در بخش دیگری از این کنفرانس خبری، امام محمد وری ماچ معاون وزیر حمل و نقل افغانستان با بیان اینکه بندر چابهار مرکز تعهد سه کشور ایران، هند و افغانستان به شمار می رود، گفت: افغانستان از شرکای اصلی بندر چابهار است و تاکنون ۱۱۴ تاجر افغان سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلاری در چابهار داشته اند.

به گفته معاون وزیر وزیر حمل و نقل افغانستان، چند موضوع و چالش کوچک نیز برای سرمایه گذاری در چابهار وجود دارد که امیدواریم با مذاکره و گفتگو این چالش ها برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد سهولت و رقابت مناسب، افغانستان قادر خواهد بود تا به عنوان بازیگر بخشی از ترانزیت آسیای میانه و چین ایفای نقش کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.