دومین کارگاه آموزشی خبرنویسی آسیب‌های اجتماعی با هدف چگونگی انعکاس اخبار مربوط به خودکشی در رسانه‌ها به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری سازمان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان خراسان رضوی برگزار شد.

قوانین در مورد خودکشی سکوت کرده‌اند/رسانه‌ها می‌توانند افراد را به خودکشی سوق دهند

به گزارش قدس آنلاین ، دکتر شهرام خرازی‌ رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این جلسه با تاکید بر اینکه رسانه با درج و انتشار صحیح اخبار می‌تواند در پیشگیری از خودکشی نقش فعالی داشته باشد، گفت: خودکشی یک پدیده چند عاملی است و اقدام به آن تنها به شنیدن یک خبر یا تماشای یک فیلم بستگی ندارد. اغلب افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند مردد هستند و مطمئن نیستند می‌خواهند بمیرند. انتشار غیر اصولی اخبار خودکشی در رسانه‌ها می‌تواند آنها را به سمت خودکشی سوق دهد.

دکتر شهرام خرازی‌ها توضیح داد: رسانه همانند تیغی دولبه است که کارکردهای منفی و مثبتی دارد. انتشار گسترده اخبار خودکشی این عقیده را که خودکشی روشی طبیعی برای حل مشکلات است گسترش می‌دهد. ضمن اینکه انتشار مکرر و مداوم این اخبار سبب مشغول شدن فکر به خصوص در نوجوانان و جوانان می‌شود.

وی اضافه کرد: آمارهایی که از خودکشی در رسانه‌ها اعلام می‌شود باید از طریق منابع معتبر باشد. بسیاری از موارد خودکشی، تقلیدی است خصوصاً برای کودکان و نوجوانان. به همین دلیل بهتر است پوشش خبری خصوصاً در مورد افراد معروف و مشهور که اقدام به خودکشی می‌کنند محدود باشد. چاپ عکس فرد اقدام کننده و تشریح روش اقدام به خودکشی نیز از مواردی است که باید از آن پرهیز کرد.

خرازی‌ها یادآور می‌شود: نشر گزارش جزئیات روش خودکشی و اعلام محل نیز می‌تواند ریسک اقدام در آن مناطق را افزایش دهد. این اخبار نباید طوری عنوان شود که حالت تحسین برانگیز داشته باشد. طبق تجربه‌های این سال‌ها حتی ساخت فیلم یا تهیه داستان از یک خودکشی واقعی، می‌تواند خطر اقدام به آن را در افراد مستعد افزایش دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به خلاء موجود در قانون مطبوعات، می‌گوید: در کشور ما بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر انتشار اخبار مربوط به خودکشی به صورت برجسته در رسانه‌ها منع قانونی ندارد و اگر هم قانونی در این زمینه وجود داشته باشد، پشتوانه اجرایی ندارد. حتی در قوانین ما خودکشی جرم نیست. به همین دلیل به راحتی در جلد نشریات، از کلمه خودکشی استفاده می‌شود. در صورتی که انعکاس اخبار خودکشی باید در صفحات داخلی بوده و نوشته‌های افراد قبل از خودکشی به هیچ عنوان نباید چاپ نشود. افزون بر این موارد در کشورهای توسعه یافته محصولات رسانه‌ای رده‌بندی سنی دارند و اثر آن بر روان افراد بررسی می‌شود. در صورتی که در کشور ما بدون هیچ نظارتی، هر فردی در هر سنی می‌تواند به انواع رسانه‌ها با هر محتوایی دسترسی داشته باشد.

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان یادآور شد: تنظیم خبر و گزارش در این حوزه با سایر اخبار متفاوت است و انتشار آن حساسیت‌های زیادی دارد. بهتر این است که خبرنگاران هنگام تهیه مطلبی با موضوع خودکشی، با روانشناس یا کارشناسی مرتبط گفت‌وگویی داشته و نتیجه سخنان کارشناسان را برای توضیح اختلالات روانی و بحران‌ها به اطلاع مردم برسانند. علاوه بر آن تنها به تشریح خودکشی نپرداخته و مردم را از حال خانواده و بازماندگان آن فرد مطلع کنند. این اقدامات می‌تواند در جامعه حالت پیشگیرانه‌ داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.