شاپور محمدی با تاکید بر اینکه قانونگذاران باید کمک کنند از فعالیت‌های غیرمولد و مخرب مالیات بالا اخذ شود، گفت: این اقدام قطعاً به نفع اقتصاد کشور است.

افزایش ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی حجم معاملات بازار سرمایه

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دوازدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی اظهار داشت: گرچه صحبت‌های زیادی تاکنون راجع به مالیات شده است اما در سال‌های اخیر در قوانین، اظهارات رهبری و مراجع تقلید تاکید بیشتری در این خصوص شده است. پرداخت مالیات وظیفه شرعی، قانونی و کار مبنایی برای توسعه کشور است. در سیاست های کلی قوانین و اسناد بالادستی بر پرداخت مالیات تاکید شده است.

وی با بیان اینکه مالیات مهم‌ترین ابزار سیاست اقتصادی است، افزود: باید از تکیه به مالیات بیشتر استقبال کنیم. باید خوداظهاری بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تشویق شود و در بیشتر کشورها اظهار مؤدی یکی از پایه‌های اصلی اخذ مالیات است. باید به درست اظهاری جایزه و کسانی که اطلاعات غلط مالیاتی می‌دهند از حقوق اجتماعی محروم شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در اغلب کشورها همه دستگاه‌ها کنار سازمان مالیاتی هستند، گفت: در دیگر کشورها به کسانی که اطلاعات صحیح مالیاتی نمی دهند خدماتی داده نمی‌شود و از حقوق اجتماعی محروم می‌شوند اما در کشور ما برای پذیرش در بورس یک اطلاعات برای مالیات و اطلاعات دیگر برای اخذ تسهیلات ارائه می‌دهند در حالی که اتصال پایگاه اطلاعاتی می‌تواند کمک‌رسان در راستای اخذ مالیات باشد.

وی با اشاره به ارائه صورت‌های مالی فصلی توسط شرکت‌های بورسی، تصریح کرد: بنابراین بورس شفافیت دارد و می‌تواند در ارائه اطلاعات به سازمان مالیاتی کمک کند.

محمدی با اشاره به افزایش حجم معاملات بازار سرمایه، گفت: حجم معاملات بازار سرمایه از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به ۴۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که این مهم با کمک سازمان مالیاتی تحقق یافته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر مردم و مودیان در کنار سازمان مالیاتی برای پرداخت مالیات کمک کنند و اطلاعات مودیان در اختیار سازمان مالیاتی قرار گیرد بار مالیاتی نیز بر پرداخت‌کنندگان کاهش می‌یابد. اگر مودیان جدید شناسایی شوند فشار روی بقیه کمتر می‌شود البته همیشه قوانین رعایت می‌شود ولی عده‌ای نیز فرار مالیاتی دارند.

وی با بیان اینکه تشویق کسانی که صادقانه اطلاعات شفاف ارائه می‌دهند پیام مهمی برای کل اقتصاد است، تاکید کرد: از فعالیت‌هایی که مخرب هستند و نرخ بالایی از سود دارند مالیات بیشتری اخذ شود و نباید اجازه دهیم فعالیت‌های رسمی که بازده کمتری دارند با مشکل مواجه شوند چرا که منجر به انحراف منابع مالی می‌شود.

محمدی با تاکید بر اینکه قانونگذاران باید کمک کنند از فعالیت‌های غیرمولد و مخرب مالیات بالا اخذ شود، گفت: این اقدام قطعاً به نفع اقتصاد کشور است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه طراحی مکانیزم در سیاست‌های اقتصادی مشکلات این بخش را تشخیص می‌دهد، گفت: البته کسی نیست که به مشکلات آگاه نباشد. راه‌حل سیاست‌های معیشتی نیز وجود دارد، تجربه کشور هم کم نیست اما با تصویب یک قانون سازوکار اجرایی نباشد کار پیش نمی‌رود. اگر انگیزه بازیگران با هم سازگار نباشد سیاست‌ها موفق نخواهد بود.

وی گفت: باید منافع مودیان، دولت و بازیگران را با هم در نظر بگیریم و اگر صرفاً قانونی تصویب شود که منطبق بر انگیزه مودیان نباشد، موفق نخواهد بود. باید در کشور سرمایه‌گذارانی که ارزش اقتصادی را حفظ می‌کنند تشویق و کسانی که آن را پایمال می‌کنند تنبیه شوند تا اجازه ندهیم مسیر اقتصاد کشور منحرف شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.