رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: بر اساس احتمالات امکان این وجود دارد که در نیمه دوم اسفند ماه با توجه به وابستگی قیمت طلا به دو متغیر قیمت جهانی طلا و برابری قیمت ریال و دلار، شاهد افت ارزش طلا و کاهش قیمت آن باشیم.

قیمت طلا احتمالا در نیمه دوم اسفند افت پیدا می‌کند
به گزارش قدس آنلاین ، شهرام مرصعی ، با اشاره به اینکه تا پایان سال شاهد نوسانات در بازار طلا هستیم، اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد که نوسانات حاکم بر بازار طلا اثراتی از بازارهای خارجی داشته باشد بلکه می‌توان این نوسانات را به مشکلات مدیریتی داخل کشور ارتباط داد.
وی عنوان کرد: در این میانه گمانه‌هایی درست و یا نادرست تحت عنوان اینکه دولت در پایان سال قصد دارد کسری خود را از طریق نوسانات تامین کند، مطرح می‌شود، همچنین نداشتن انسجام صحیح و عدم برنامه‌ریزی مشخص را می‌توان از دیگر عوامل بروز نوسانات در بازار طلا عنوان کرد.
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی استراتژیک نداریم، عنوان کرد: متاسفانه برنامه‌ریزی صحیح و استراتژیکی در قبال قراردادهای خارجی و استانداردهای بین المللی نداریم و نمی‎دانیم چگونه عمل کنیم که در نتیجه باعث بروز اختلال و نوسان‌هایی در بازار می‌شود.
 
تاثیر نامطلوب بخش خصولتی‌ بر بازار 
مرصعی با بیان اینکه سهم بخش خصوصی در مشارکت‌های اقتصادی کشور در ایده‌آل‌ترین موقعیت 20 درصد است، تصریح کرد: سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور تنها 20درصد است که آن هم به عوامل گوناگونی بستگی دارد، در حالی که در باقی موارد اقتصاد، بخش خصوصی حضور پر رنگی ندارد.
وی در خصوص نقش خصولتی‌ها در اقتصاد بیان کرد: با تغییر محتوای قانون اصل 44 و تعارف جدید مشارکت‌های اقتصادی در کنار بخش خصوصی، خصولتی‌ها شکل گرفتند که این بخش به جهت ساختار دولتی و خصوصی زمانی که درخواست پاسخگویی داشته باشید، عنوان می‌کند ما دولتی نیستیم که پاسخگو باشیم. از طرف دیگر به جهت ارتباط با دولت از امکاناتی بهره‌مند هستند که سایر بخش‌ها توانایی استفاده از آن امکانات بخصوص را ندارند، بنابراین باتوجه به موقعیت خاص خصولتی‌ها می‌توان گفت این بخش‌ها تاثیرات نامطلوبی بر بازار دارند.
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با بیان اینکه دولت‌ نمی‌تواند جلوی خصولتی‌ها را بگیرد، خاطرنشان کرد: دولت به دلیل ساختار دولتی- خصوصی خصولتی‌ها نمی‌تواند از فعالیت این بخش جلوگیری کند، به همین دلیل با سیستم‌های آشفته‌ای روبه‌رو هستیم.
مرصعی با اشاره به اینکه نظارت دولت بر سیستم بازار باید در زمان‌های بحرانی صورت گیرد، گفت: زمانی که بازار شرایط بحرانی و خاص  دارد، باید دولت ورود پیدا کند، در غیر این صورت باید از قوانین بازار آزاد پیروی کنیم، در حالی که در سیستم بازار ما چنین تعریفی وجود ندارد، بنابراین گفته ‌می‌شود که تمامی مشکلات از سوی یک نهاد بخصوص مقصر و یا غیر مقصر است.
وی در خصوص بازار طلا و جواهر در پایان سال اضافه کرد: در حال حاضر اگر معاملاتی در بازار صورت می‌گیرد، به جهت نوسانات منفعتی ندارد و از طرفی به دلیل اینکه با کاهش ارزش ریال مواجه هستیم طلافروشان نمی‌توانند برای طلایی که فروخته‌اند جایگزین داشته باشند، بنابراین بازار در این شرایط متوقف بوده و خرید و فروش‌های کوچک و جزئی صورت می‌گیرد.
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با اشاره به اینکه دیگر نمی‌توان  پیش‌بینی درستی برای بازار داشت، تصریح کرد: در صورتی می‌توان بازار را پیش بینی کرد که اطلاعات درستی در دست داشته باشیم، بنابراین موضوعی که می‌توان از وضعیت بازار کنونی برداشت کرد  این است که سیاست بر اقتصاد غلبه دارد، در حالی که باید دیدگاه ما ابتدا اقتصادی باشد و سپس سیاست‌ها را بر اساس اقتصاد بنا کنیم، بنابراین ابتدا باید دید که نهاد‌های سیاسی چگونه تصمیم می‌گیرند که در نهایت بتوانیم پیش‌بینی به خصوصی از بازار داشته باشیم.
مرصعی افزود: بر اساس احتمالات امکان این وجود دارد که در نیمه دوم اسفند ماه با توجه به وابستگی قیمت طلا به دو متغیر قیمت جهانی طلا و برابری قیمت ریال و دلار، شاهد افت ارزش طلا و کاهش قیمت آن در این ایام باشیم.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.