معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به راه‌اندازی نخستین مرکز خانه امن برای زنان گفت: زنانی که در معرض خشونت قرار دارند می‌توانند از طریق اورژانس اجتماعی و سازمان بهزیستی به این مراکز مراجعه کنند.

 تشریح فرآیند معرفی زنان در معرض خشونت به سازمان بهزیستی

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، نخستین خانه امن غیردولتی استان تهران با حضور حبیب‌الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، مهشید موقر معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، به بهره‌برداری رسید.

حبیب‌الله مسعودی فرید گفت: خانه‌های امن مکانی برای اسکان موقت زنان و دختران در معرض خشونت یا خشونتدیده است که در طی اقامت در این مکان از امکانات و خدمات تخصصی فردی، خانوادگی و اجتماعی در راستای رفع مسئله خشونت و آسیب‌های وارد شده به فرد،‌به صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند.

وی درباره اهداف کلی این طرح تصریح کرد: حمایت و توانمندسازی زنان و دخترانی که در معرض خشونت قرار دارند و یا مورد خشونت واقع شده‌اند از اهداف کلی اجرای طرح خانه امن محسوب می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: از اهداف اختصاصی طرح نیز می‌توان به تامین محلی امن برای زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده و فرزندان آنان (با در نظر گرفتن محدودیت‌های سنی شرعی برای پسران)، مداخله در مشکل یا وضعیت فرد خشونت‌دیده یا در معرض خشونت به منظور ارتقاء سطح دانش و آگاهی آنها و خانواده‌هایشان و کمک به درک موقعیت خود در شرایط خشونت‌زا و بکارگیری شیوه‌های پیشگیرانه، ارتقاء توانمندی‌های زنان در معرض خشونت و خشونت دیده و خانواده‌هایشان برای مقابله با مسائل فردی و اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی به موقع، شناسایی سایر آسیب‌های اجتماعی مرتبط با خشونت علیه زنان و مداخله در راستای کنترل و یا رفع آنها، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی در ارتباط با خشونت علیه زنان، نشانه‌ها و راهکارها اشاره کرد.

فرید درباره خدمات در نظر گرفته شده در خانه‌های امن نیز گفت: از جمله این خدمات می‌توان به مصاحبه تشخیصی، دوره‌های مهارت‌های زندگی، کاریابی و اشتغال‌زایی، حمایت طلبی برای مددجو، جلب حمایت سایر سازمان‌ها برای کمک به آنها و حمایت‌های مالی همچون کمک هزینه آموزش فنی - حرفه‌ای، کمک هزینه اشتغال، ودیعه مسکن و کمک هزینه خرید لوازم منزل اشاره کرد.

وی گفت: هم اکنون تعداد خانه‌های امن دولتی (برای زنان و دختران خشونت‌دیده و در معرض خشونت)‌ دو مرکز است، تصریح کرد:‌ یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است و در واقع نخستین خانه امن غیردولتی با یکی از موسسات بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره فرآیند معرفی زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده و فرزندان آنها نیز گفت: این افراد از طریق اورژانس اجتماعی و مددکاران سازمان بهزیستی شناسایی و برای مدت مشخصی در این خانه‌ها زندگی می‌کنند.

فرید اضافه کرد: ارائه خدمات حرفه‌آموزی، اشتغال ویژه زنان از موضوعاتی است که در خانه‌های امن مورد توجه قرار دارد.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه ۲۴ خانه امن برای زنان خشونت‌دیده و یا در معرض خشونت راه‌اندازی شده است گفت: در آینده نیز بنا داریم تعداد این خانه‌ها را در سایر استان‌ها افزایش دهیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.