سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: امسال توزیع ۲۳۵ هزار درخت پیش بینی شده که ۱۱۰ هزار نهال از این تعداد مثمر و ۹۰ هزار غیر مثمر هستند و ۳۵ هزار اصله نهال به صورت ذخیره در نظر گرفته شده اند تا در صورت استقبال زیاد شهروندان برای کشت نهال در هفته درختکاری این تعداد تحویل علاقه مندان شود.

۲۳۵هزار اصله نهال درمشهد توزیع میشود/ تحویل ۳ اصله نهال به صورت رایگان به هر شهروند

به گزارش قدس آنلاین، مهدی یعقوبی در نشست خبری هفته درختکاری گفت: سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار درخت توزیع شد اما امسال توزیع و کاشت ۲۳۵ هزار درخت پیش بینی شده که ۱۱۰ هزار نهال از این تعداد مثمر و ۹۰ هزار غیر مثمر هستند. همچنین ۳۵ هزار اصله نهال به صورت ذخیره درنظر گرفته شده اند تا در صورت استقبال شهروندان بیشتر از پیش بینی ها، این تعداد تحویل علاقه مندان شود

وی افزود: سال گذشته میزان عرصه کاشت نهال ۱۳ هزار هکتار در نظر گرفته شده بود اما امسال ۹ هزار هکتار در سطح مناطق و ۶ هزار هکتار در سطح پارک ها پیش بینی شده است که در مجموع امسال میزان عرصه کاشت نهال به ۱۵ هزار هکتار خواهد رسید.

وی اظهار داشت: ۳۸ مرکز توزیع نهال در نظر گرفته شده است و پراکنش مراکز در سطح شهر به صورت مطلوبی قرار دارد. همچنین از ابتدای سال تاکنون در حدود چهار هزار نهال توسط درخواست ها و مشارکت های مردمی کاشته شده است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: به طور متوسط ۵ درصد از نهالهایی که کاشته می شوند، به دلایل مختلف، از جمله سهل انگاری یا عدم آگاهی کامل شهروندان از نحوه کاشت نهال، خشک شدن، بیمار شدن نهال و... از بین می روند. امسال اقدامات متفاوت و جدیدی برای هفته درختکاری در نظر گرفته ایم تا بتوانیم آمار تلفات نهال ها را کاهش دهیم.  

وی بیان داشت: تهیه ۷۰ هزار بروشور جهت آموزش شهروندان و فرهنگ سازی، تحویل ۳ اصله نهال رایگان به شهروندان با ارایه کارت ملی، توزیع پلاستیکهای سازمان مپ به همراه نهال ها جهت جلوگیری از پوسیدگی ریشه ها و ماندگاری بیشتر نهال قبل از کاشت از جمله این اقدامات است.

یعقوبی عنوان کرد: امسال این امکان برای شهروندان فراهم شده است که اگر نیاز آنها به نهال، بیش از ۳ اصله رایگانی باشد که ما تحویل آنها می دهیم، می توانند با ۳۰ درصد تخفیف تعداد نهال های مورد نظر خودشان را از همان مراکز توزیع، تهیه نمایند. همچنین خاک مناسب و مرغوبی نیز همانجا با قیمت مناسب توزیع می شود که در صورت تمایل می توانند آنرا تهیه نمایند.

وی در خصوص فعالیت های این معاونت در افزایش سرانه فضای سبز مشهد، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون در کمربند سبز مشهد، ۸۸ هزار نهال به وسعت ۱۷۶ هکتار کاشته شده است. در این طرح، نهال های با حداقل نیاز آبی در نظر گرفته شده اند تا بتوانیم بیشترین حد ممکن از صرفه جویی در مصرف آب را داشته باشیم .

وی خاطرنشان کرد: مراسم نمادین هفته درختکاری در ۱۵ اسفندماه در حاشیه بلوار امام علی(ع) و در خروجی بلوار دانشجو با حضور جمعی از مدیران شهری و اقشار مختلف مردم، انجام خواهد شد. برگزاری این مراسم در سطح شهر به طرق مختلف اطلاع رسانی شده است. در روز جمعه ۱۰ اسفندماه نیز مراسمی در عرصه های کمربند سبز شهر مشهد با حضور جمع زیادی از ورزشکاران، هنرمندان، بسیجیان و کوهنوردان و عموم مردم برگزار خواهد شد. محل برپایی این مراسم در نزدیکی پارک هفت حوض خواهد بود. همچنین در ۱۱ اسفندماه برنامه درختکاری مخصوص بانوان در پارک حجاب برگزار خواهد گردید.

ثبت نام اینترنتی برای دریافت نهال رایگان

در ادامه مراسم، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: امسال شهروندان برای دریافت نهال رایگان می توانند به سامانه الکترونیکی ثبت نام دریافت نهال رایگان که در سایت سازمان پارکها و فضای سبز تعبیه شده است، مراجعه نمایند. پس از ثبت نام در این سامانه باید به مراکز توزیع نهال مراجعه و با ارایه کد ملی، نهالهای رایگان خود را تحویل بگیرند.

احمدرضا سلامی افزود: شهروندان برای دریافت نهال رایگان، می توانند از تاریخ ۸ الی ۱۵ اسفندماه جاری از ساعت ۱۰ الی ۱۱ صبح به نشانی هایی که به تفکیک مناطق، در سایت سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد مشخص شده است، مراجعه نمایند.  

وی خاطرنشان کرد: همچنین شهروندانی که چندان توان یا امکان کاشت نهال را ندارند می توانند مکانی در مقابل منزل خود که قابلیت کشت نهال را داشته باشد، به شهرداری معرفی کرده و ماموران ما پس از مراجعه و تایید محل، خودشان کاشت و آبیاری و انجام اقدامات مراقبتی در طول سال را به عهده می گیرند. برای این کار هم می توانند در همان سامانه ثبت نام کرده و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

وی در خصوص نوع نهال های درنظرگرفته شده برای کاشت اظهار داشت: با توجه به اینکه برای شهروندان درختانی که ثمره و میوه داشته باشند جذابیت بیشتری دارند، برای این گروه نهال های مثمر و برای مناطق بیرون از شهر و کمربند سبز نهال های غیر مثمر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: سیب، گلابی، گیلاس، آلو، زردآلو، آلبالو، بادام، شلیل و گوجه سبز جزء نهالهای مثمر و نارون، زیتون تلخ، زبان گنجشک، انواع توت، اقاقیا و چنار از جمله نهال های غیرمثمر هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.