سرمربی تیم ملی بسکتبال: 
خودم را با کی‌روش مقایسه نمی کنم

امین غلام نژاد/تیم ملی بسکتبال با یک سرمربی و کادرفنی ایران به جام جهانی رسید. با اینکه مهران شاهین طبع به مراتب دستمزد کمتری نسبت به مربیان خارجی سایر رشته های توپی از جمله فوتبال و والیبال دریافت می کند، اما این ماموریت را با موفقیت به پایان رساند؛ اگرچه در مقاطعی انتقادات از او به خاطر برخی حواشی اوج گرفت.
با اعلام رئیس فدراسیون بسکتبال شاهین‌طبع برای جام جهانی ۲۰۱۹ هم حفظ خواهد شد و این مربی باید تیم خود را در ۶ ماه آینده برای حضور در این رقابت ها آماده کند؛ مسابقاتی که علاوه بر اهمیت همیشگی به عنوان انتخابی المپیک هم به حساب می‌آید.بعد از برپایی جشن صعود به جام جهانی در سالن آزادی تهران که با پیروزی مقابل استرالیا رقم خورد؛ حالا بهترین فرصت است تا درباره اتفاقات یک سال اخیر با مهران شاهین طبع همکلام شویم.

 باخت به عراق
انتخابی جام جهانی به سبکی جدید برگزار شد که تیم های آسیایی به آن عادت نداشتند. اضافه شدن استرالیا و نیوزلند هم کار تیم های آسیایی را سخت تر کرده بود. از طرفی زمانی که من سرمربی تیم ملی شدم، ما امتیاز بازی با عراق را از دست داده بودیم و شرایط سختی داشتیم. وقتی جدول مسابقات به این سختی است، باید در مرحله اول اکثر امتیازات را جمع می کردیم تا در مرحله نهایی به مشکل نمی خوردیم. خوشحالم که با ۸ برد که آمار قابل قبولی است، به جام جهانی صعود کردیم.

بازیکن خارجی در تیم ملی
ما هم می توانیم از بازیکنان خارجی در تیم ملی استفاده کنیم و از نظر من هیچ منعی ندارد. اینکه تمام تیم های دنیا از بازیکنان تبعه در ترکیب خود بهره می برند، در بسکتبال یک موضوع حل شده است و ما هم باید این فرهنگ را به وجود بیاوریم. می بینیم که چگونه کشورهای دیگر از این پتانسیل استفاده می کنند و ما هم باید برای آن برنامه ریزی کنیم. البته بحث های مالی هم وجود دارد که نیاز است بسکتبال از اسپانسرهای قدرتمند برای چنین بخش هایی استفاده کند.

مقایسه با کی روش
سن و سال من طوری است که اخلاق و رفتارم را همه می شناسند و نیازی به تغییر آن ندارم. من هرگز خودم را با کی روش و یا هیچ مربی دیگری مقایسه نکردم. اگر برخی موارد هم تند رفتم، به خاطر مسئولیت سنگینی است که برعهده دارم. آنهایی که مرا می شناسند، می دانند که از گذشته هم سبک کاری من همینطور بوده و نظم و انضباط برایم اهمیت زیادی داشته است. اصلا به نظرم مربی داخلی و خارجی با یکدیگر نباید تفاوتی داشته باشند و همه نگاه ها باید به مربیان تیم های ملی یکسان باشد.
فکر کردن به حقوق
درباره مبلغ قراردادم و دستمزدی که می گیرم، بهتر است چیزی نگویم چون همه می دانند مربیان ایرانی در تیم های ملی چقدر درآمد دارند. به هر حال منبع اصلی درآمد بازیکنان و مربیان در بسکتبال از باشگاه ها است. من امسال در هیچ باشگاهی کار نکردم چون به نظرم یک مربی باشگاهی وقتی برای درگیری های مسائل تیم ملی ندارد. کار در تیم ملی با توجه به برنامه ریزی فیبا شبانه روزی شده است. من هم به کاهش دستمزدم نسبت به زمان حضور در باشگاهها فکر کردم، اما همیشه گفتم که ۲ راه دارم؛ یا اینکه بدون توجه به حواشی وقتم را روی کارم بگذارم و جلو بروم و یا اینکه غر بزنم! من راه اول را انتخاب کردم و خودم را درگیر چنین مسائلی نمی کنم.

وزارت در کنار فدراسیون
ما باید تا چند ماه دیگر در جام جهانی حاضر شویم و اگر با فدراسیون به این نتیجه برسیم که با هم ادامه همکاری بدهیم، باید مثل سال گذشته برنامه ریزی طولانی مدتی داشته باشیم. البته در ماههای اخیر واقعا فدراسیون هر کاری از دستش برآمده، انجام داده و من کمبودی احساس نکردم. امیدوارم وزارت ورزش و کمیته المپیک نیز همکاری کنند تا فدراسیون بتواند بهترین امکانات را برای تیم ملی فراهم کند.

بازگشت حدادی و کاظمی
اگر من در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی با استرالیا درباره گذشت حرف زدم، منظورم مسائل شخصی بود. در تیم ملی ما اصولی داریم که نمی توانیم آنها را زیر پا بگذاریم. هیچ وقت هم مسائل شخصی وارد تیم ملی نشده که بگوییم گذشت لازم است. من فعلا نه درباره حدادی، نه کاظمی و نه هیچ بازیکن دیگری نظری نمی دهم. به نظرم باید اجازه دهید که زمان بگذرد و همه چیز مشخص خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • arb ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    0 0
    **چه عیبی دارد بازیکن خارجی به تیم ملی بیاوریم؟** چه عیبی دارد که استعداد یابی کنید؟ مگه ما مثل کشورهای عربی کمبود بازیکن داریم؟ اگه نمی تونید کار کنید،برید کنار،خرابکاری هم نکنید.