فرهنگسرای «نصرت» در حاشیه شهر مشهد- دیروز- شاهد برگزاری یک برنامه «محرومیت زدایی و مردمیاری» بود تا برخی از مسئولان- در آستانه سال نو- بخشِ هرچند کوچک از وظیفه شان را در قبالِ مردمان حاشیه‌نشین، به جا بیاورند، تا شاید ما نیز گوشِ خودمان را کمی تیز کنیم و از زبانِ همان مردمِ نادار و ناچارِ حاشیه نشین بشنویم: آقایان! هیاهو و جنجال‌های سیاسی، این روزها برای ما «آب و نان» نمی‌شود.  

توزیع 300 سری جهیزیه و 5000 سبد معیشت در حاشیه شهر

بهروز فرهمند/ فرهنگسرای «نصرت» در حاشیه شهر مشهد- دیروز- شاهد برگزاری یک برنامه «محرومیت زدایی و مردمیاری» بود تا برخی از مسئولان- در آستانه سال نو- بخشِ هرچند کوچک از وظیفه شان را در قبالِ مردمان حاشیه‌نشین، به جا بیاورند، تا شاید ما نیز گوشِ خودمان را کمی تیز کنیم و از زبانِ همان مردمِ نادار و ناچارِ حاشیه نشین بشنویم: آقایان! هیاهو و جنجال‌های سیاسی، این روزها برای ما «آب و نان» نمی‌شود.  
باری... اصلِ ماجرا از این قرار است: 300 سری جهیزیه، 5000 سبد معیشتی و 3000 جفت کفش و پوشاک، دیروز در میانِ نیازمندانِ حاشیه نشین شهر، توزیع شد.  
بسته جهیزیه توزیع شده، دربردارنده -  بیش و کم - همه اقلام اساسی، مانندِ گاز، یخچال، پنکه، ظروف چینی، پتو و سرویس قابلمه است و سبدِ معیشتی نیز همان اقلام ضروری را در بر می‌گیرد؛ و همه این‌ها با ارزشِ ریالیِ 24 میلیارد ریال... ل. این خبر را معاون محرومیت زدایی و مردمیاری قرارگاه اجتماعی و امنیتی شهید برونسی سپاه مشهد به خبرنگاران می‌گوید.
محمد روحانی در ادامه، می‌افزاید: ماه رمضان، ماه مهر و شروع مدارس و در آستانه سال نو، از مناسبت‌هایی هستند که اقلام ضروری در میانِ نیازمندان حاشیه‌نشین توزیع می‌شود. به گفته این مسئول، برنامه‌های محرومیت‌زدایی در حاشیه شهر مشهد از سال 1395 شروع شد و تاکنون 130 هزار سری جهیزیه، سبد کالاهای معیشتی، کفش و پوشاک درمیانِ نیازمندان توزیع شده است.

 تو چه می‌دانی، حاشیه شهر کجاست؟...
اما وقتی می‌گوییم، «حاشیه شهر مشهد»، مرادِ ما کجاست و از چه جغرافیایی سخن می‌گوییم؟... حاشیه شهر مشهد با گستره 13 درصدی از مساحت مشهد، 32 درصد جمعیت این کلانشهر را در خود جای داده و اکنون حدود یک میلیون و 200 هزارتن در 66 پهنه حاشیه شهر مشهد ساکن هستند که 300 هزار نفر از این عدد و رقم، مهاجران خارجی هستند. در سال 1395 بود که درپی فرمان رهبر معظم انقلاب، مبنی بر چاره‌جویی و 
سامان دادن به زندگی ساکنان حاشیه شهر مشهد، سپاه منطقه وارد گود شد و در نخستین گام، قرارگاه محرومیت‌زدایی و مردمیاری اجتماعی و امنیتی شهید برونسی را تشکیل داد.  

 کلید راهگشا؛ ستاد هماهنگی حاشیه شهر
نکته‌ای که امام جمعه مشهد نیز در سخنان دیروز خودش در فرهنگسرای نصرت، آن را از نظر دور نداشت و بار دیگر، یادآوری‌اش کرد: «با دستور رهبر معظم انقلاب، ستاد هماهنگی حاشیه شهر تشکیل شد و سپاه و قرارگاه- در همه این سال‌ها- خدمات زیربنایی فراوانی را برای برطرف کردنِ نیازهای محرومان و کاستن از محرومیتِ این قشر، در حاشیه‌های شهر انجام داده است. »

 نسخه اخلاقی آیت‌الله برای همسران جوان 
آیت‌الله سید احمد علم الهدی، یک نکته اخلاقی و کاربردی هم برای همسران جوان داشت و پس از تبریک سالروز ولادتِ بانو حضرت زهرا(سلام الله علیها) گفت: زندگی‌ای که با فرهنگ و ادبیات زهرایی و علوی برپا شود، مالامال از عشق و صمیمیت، لبریز از کانونِ شادمانی و سرور و خوشی و رضایتِ ماندگار و همراه با دارایی و سرمایه روزافزون خواهد بود.  به گفته آیت‌الله علم‌الهدی، آنچه حضرت فاطمه زهرا(س) را متمایز کرد، این بود که ایشان دختر پیامبر خاتم(ص)، همسر ولایت و امامت و منبعِ ولایت امام حسن و امام حسین(علیهم ا السلام) بودند.

 3 سال پُرتکاپو... 
در ادامه، سردار مجتبی غفوری‌پور- جانشین قرارگاه امنیتی و اجتماعی شهید برونسی- گفت: در سه سال اخیر، قرارگاه امنیتی و اجتماعی شهید برونسی، سالانه بیش از 1200 سری جهیزیه و 40 هزار بسته معیشتی، در اولِ ماه مبارک رمضان و در آستانه سال نو، در میانِ مردمِ محروم و کم برخوردار، توزیع کرده است.

 کاروان‌های خودروی جهیزیه
خبرنگار ما در پایان می‌نویسد: مراسم اهدای جهیزیه در فرهنگسرای «نصرت» در بلوار میامی مشهد برگزار شد و در پایان، کاروان خودروهای شاملِ جهیزیه نوعروسان در چند خیابان شهر، به راه افتادند تا در نهایت، جهیزیه‌ها -در یک عیدِ خجسته- به همسران جوان تقدیم شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.