بارها در اخبار شنیده‌ایم که یک مجموعه تولیدی یا صنعتی یا نهادی خاص به عنوان معین اقتصادی یک منطقه انتخاب شده است، اما بسیاری از مردم به جز واژه معین اقتصادی اطلاع زیادی از جزئیات این موضوع ندارند؛ بنابراین به منظور اطلاع از فرایند تعریف شده در این طرح به سراغ مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی رفتیم و از وی خواستیم توضیحاتی در این باره ارائه نماید.

گردش چرخ اقتصادی خراسان رضوی بر محور مردم

علی محمدزاده / همواره با تغییر مدیران در مجموعه‌های مختلف شاهد تغییراتی در ابعاد مختلف امور مربوط به حوزه مدیریتی آن‌ها بوده‌ایم که گاهی با اندک تغییراتی ادامه برنامه مدیران قبلی بوده و گاهی شاهد تدوین طرح‌های جدید و پایان دادن به برنامه‌های سابق بوده‌ایم. برهمین اساس با انتخاب استاندار جدید برای خراسان رضوی به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی استان، همه منتظر اعلام برنامه‌های رزم حسینی بودند تا شیوه مدیریتی او را به مرحله اجرا بگذارند. اینکه بخشی از مأموریت‌ها وظیفه ذاتی دستگاه‌ها است و نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد اصل غیر قابل انکار است، اما می‌توان با تغییراتی در روش‌های اجرا بهره‌وری را افزایش داد که بی شک استاندار جدید برنامه‌ها و دغدغه‌های خود در این بخش‌ها را به مدیران منتقل کرده است. اما در کنار مدیریت براساس قواعد اداری بخشی از علم مدیریت مربوط به نوآوری‌های مدیران می‌باشد که با ارائه روش‌های ابداعی خود به دنبال ایجاد تغییراتی بنیادی در امور هستند که به نظر می‌رسد استاندار جدید خراسان رضوی در این حوزه هم تفکراتی دارد که باید منتظر بروز آن‌ها باشیم.
یکی از طرح‌های رزم حسینی در این بخش که البته از زمان استانداری وی در کرمان به مرحله اجرا درآمده و نتایج فوق العاده‌ای به دنبال داشته، طرحی است که براساس آن تمام ظرفیت‌های اقتصادی مناطق در بخش‌های دولتی و خصوصی به کار گرفته می‌شوند تا از توانمندی‌های پراکنده مردم بیشترین بهره‌‌مندی صورت بگیرد.
برهمین اساس و در راستای اجرای این سیاست کلی بارها در اخبار شنیده‌ایم که یک مجموعه تولیدی یا صنعتی یا نهادی خاص به عنوان معین اقتصادی یک منطقه انتخاب شده است، اما بسیاری از مردم به جز واژه معین اقتصادی اطلاع زیادی از جزئیات این موضوع ندارند؛ بنابراین به منظور اطلاع از فرایند تعریف شده در این طرح به سراغ مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی رفتیم و از وی خواستیم توضیحاتی در این باره ارائه نماید.

 جلوگیری از تمرکزگرایی و توانمندسازی و توسعه مناطق محلی
علی رسولیان گفت: محور و اهداف تعریف شده برای طرح کلی اقدام‌های اقتصادی در استان جلوگیری از تمرکزگرایی و توانمندسازی و توسعه مناطق محلی می‌باشد.
وی افزود: تجربه نشان داده برای داشتن اقتصادی پویا و متنوع باید از تمرکزگرایی پرهیز نماییم و در مقابل هر چقدر کارها را به بخش‌های غیردولتی واگذار کنیم موفقیت بیشتری خواهیم داشت.
بر همین اساس در برنامه‌های طراحی شده حوزه اقتصاد استان تلاش شده تا میزان دخالت دولت در فرایندها به حداقل برسد و بیشتر نقش تسهیلگر را داشته باشیم و با پشتیبانی از اقدام‌های مردمی و بخش خصوصی بیشترین بهره‌وری را نصیب فعالان نماییم.
رسولیان ادامه داد: برهمین اساس در یکی از برنامه‌های این طرح، واحدهای تولیدی یا صنعتی خاص یا نهادها و سازمان‌های عمومی به عنوان معین اقتصادی در مناطق تعیین شده معرفی می‌شوند تا از توان آن‌ها در جهت توسعه مناطق هدف استفاده شود.
وی افزود: در این فرایند واحدهای معین اقتصادی نقش پشتیبان و یا واسطه را ایفا می‌کنند به این معنا که با بررسی میدانی در محدوده تعریف شده و شناسایی توانمندی‌های اقتصادی اهالی درصدد تقویت فعالیت مورد نظر و یافتن بازار‌های فروش برخواهند آمد. از سوی دیگر اگر تجربه موفقی هم در مناطق شناسایی شود واحدهای معین در ترویج و گسترش آن نقش خواهند داشت، چراکه هدف تعریف شده در این بخش توانمندسازی و توسعه مناطق محلی است؛ بنابراین اولویت اصلی استفاده از ظرفیت هرمنطقه برای توسعه همان منطقه و تقویت این ظرفیت‌ها با کمک واحدهای معین می‌باشد.

 شناسایی علل عقب ماندگی پروژه‌‌های استان
به طور کلی در این طرح محوریت برنامه‌های اجرایی مردم هستند و سعی می‌شود تا فعالیت‌های سنتی به روزرسانی و علمی سازی شوند و به نوعی زنجیره تولید تا مصرف در تمام بخش‌ها به کمک واحدهای معین ترمیم خواهد شد.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: در بخش دیگر این طرح با همکاری نماینده شورای بانک‌ها و دستگاه‌های دخیل در سطح استان و هماهنگی ائمه جمعه و فرمانداران و نمایندگان شهرستان‌ها، بازدیدهای میدانی از پروژه‌های شهرستان‌های مختلف انجام می‌گیرد و پس از بررسی موردی هر پروژه و شناسایی علل عقب ماندگی نسبت به تعیین تکلیف آن‌ها تصمیم اجرایی سریع اتخاذ خواهد شد.
وی گفت: یکی دیگر از اولویت‌های کاری در این طرح تقویت صندوق روستایی است که در مدت کوتاهی سه کارگاه توجیهی و آموزشی آن برگزار شده و فرمانداران و کارشناسان مختلف و واحدهای معین اقتصادی در این کارگاه‌ها با اهداف این طرح آشنا شده و به تبادل نظر می‌پردازند تا در اسرع وقت بتوان از طریق صندوق روستایی بخشی از نیازهای مالی روستاییان را تأمین نمود.
رسولیان در پایان اظهار داشت: با نگاهی به ظرفیت‌های مناطق مختلف خراسان رضوی می‌توان امیدوار بود در آینده نزدیک شاهد تحولی جدی در بخش اقتصاد محلی و در نهایت اقتصاد کلان استان خواهیم بود.  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.