معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولویت‌های بهداشتی خراسان رضوی در سال آینده را تشریح کرد.

اولویت‌های بهداشتی خراسان رضوی در سال آینده ؟
به گزارش قدس آنلاین ، علی‌رضا رئیسی در حاشیه همایش معاونین بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور که امروز در مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه‌ها و اولویت‌های بهداشتی وزارت بهداشت برای استان خراسان رضوی و متن و حاشیه شهر مشهد در سال 98، اظهار کرد: به طور کلی برنامه‌ها و اولویت‌های تعیین شده در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت با توجه به تفاوت ساختاری، حوزه‌های مختلف و تنوعی که در این بخش وجود دارد تمام کشور را پوشش می‌دهد.
وی با بیان این‌که «در سه سال گذشته اقدامات خوبی در این حوزه در مشهد انجام شده است»، ادامه داد: با توجه به حدود 1 میلیون و 70 هزار حاشیه‌نشینی که در مشهد وجود داشت، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی بسیار ناچیز بود و طی این مدت با ایجاد مراکز و پایگاه‌ها دسترسی مردم بسیار گسترش پیدا کرده است.
رئیسی تصریح کرد: در خصوص شهر مشهد اتفاقات مثبتی انجام شد، از جمله ایجاد مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت، حضور مراقبان سلامت که هر 2500 نفر تحت پوشش یک مراقب سلامت قرار گرفت، حضور پزشک در حاشیه شهر در قالب خرید خدمت و همچنین حضور کارشناسان تغذیه و بهداشت درمان که دسترسی مردم به خدمات و مراقبت‌های سلامت را بسیار بیشتر کرده است.
وی با اشاره به برنامه‌های سال آینده خاطرنشان کرد: تکمیل پوشش جمعیتی حاشیه شهر است که پیش‌بینی شده حدود 20 مرکز دیگر –به صورت ایجادی یا خرید خدمت- اضافه شود.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: اقدام دیگری که در خراسان رضوی با توجه به همجواری استان با کشورهای افغانستان و پاکستان و وجود برخی بیماری‌های خاص آن دو کشور -به‌ویژه بیماری‌های سل و مالاریا- در دستور کار قرار خواهد گرفت، موضوع بیماری‌یابی‌های فعال سل و درمان این بیماری‌هاست.
وی افزود: تلاش خواهیم کرد ظرف دو سال آینده گواهینامه حذف مالاریا را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کنیم.
رئیسی بیان کرد: برای ما بسیار مهم است که بتوانیم رضایت مردم را در ارتباط با خدماتی که ارائه می‌شود را بسنجیم. برنامه ما این است که در سال آینده به طور وسیع هر فردی که به ما مراجعه می‌کند، نظرسنجی شود و ما نظر مردم را به جهت افزایش کیفی و کمی خدمات بهره ببریم و پیش‌بینی شده است که این نظرسنجی می‌تواند در جهت افزایش ارائه خدمات و پرداختی کارکنان نیز تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه «امروزه الگوی بیماری‌ها تغییر کرده و به سمت بیماری‌های غیرواگیر رفته است»، گفت: نکته مهمی که باید در خراسان رضوی و کل کشور مورد توجه قرار گیرد این است که برنامه‌هایی برای بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و سه نوع سرطان پستان، دستگاه گوارش و رحم لحاظ شود.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ریشه‌کنی فلج اطفال یکی دیگر از برنامه‌های ماست و استان خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که در آن به صورت ویژه به آن پرداخته می‌شود، چراکه بیشترین شیوع این بیماری در کشورهای افغانستان و پاکستان است که با این استان‌ها مرز مشترک دارد. بنابراین موضوع واکسن فلج اطفال تزریقی که در این استان انجام می‌شود و همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و از این پس همه متولدین در کل کشور علاوه بر دریافت واکسن فلج اطفال خوراکی واکسن فلج اطفال تزریقی نیز دریافت خواهند کرد.
وی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی در خصوص اجرای قانون پزشک خانواده و نظام ارجاع سلامت کشور، تصریح کرد: در قوانین پنجم و ششم توسعه به اجرای قانون نظام ارجاع تأکید شده است. برای اجرای این برنامه 12 گام اجرایی تعریف شده است که در حال حاضر چهار گام ابتدایی آن اجرا شده و هم‌اکنون در حال اجرای گام پنجم هستیم.
رئیسی ادامه داد: در گام پنجم که در دست اقدام است، نرم‌افزار تلفن همراه خودمراقبتی ایجاد خواهد شد که تمام سابقه پزشکی افراد در آن قرار خواهد گرفت و مردم می‌توانند از طریق آن نرم افزار اطلاعات پزشکی خود را در اختیار پزشکان قرار دهند.
وی در خصوص زمان اجرای کامل این برنامه، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ای که تهیه  شده است به شرط تأمین اعتبار ما می‌توانیم 12 گام اجرایی این برنامه را تا سال 1402 به صورت کامل انجام دهیم و اگر در تأمین منابع تأخیر به وجود آید حداکثر تا سال 1404 این برنامه کامل خواهد شد.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در این خصوص استان خراسان رضوی جزء استان‌های پیشرو است.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.