محمد اسلامی از تصویب کلیات طرح تفصیلی آبشار ۲ و پادگان ۷۷ لشگر ارتش در مشهد خبر داد و گفت: مقرر شد طرح یکپارچگی در مقیاس طراحی شهری در چارچوب احکام این مصوبه حداکثر ظرف مدت دو ماه تهیه و ابلاغ شود.

موافقت شورای عالی شهرسازی با طرح تفصیلی آبشار ۲ و پادگان ۷۷ لشگر مشهد

به گزارش گروه اقتصاید قدس آنلاین، در بیست و دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران که به ریاست محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، دبیری فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورا و معاون معماری و شهرسازی وزارتخانه و اعضای اصلی شورا در ساختمان دادمان وزارتخانه برگزار شد با کلیات طرح تفصیلی آبشار ۲ و پادگان لشگر ۷۷ ارتش در شهر مشهد، موافقت شد و این طرح به تصویب رسید.

فرزانه صادق مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: جلسات متعددی در مورد پادگان ۷۷ لشگر ارتش مشهد و آبشار ۲ تشکیل شد و بر اساس جمع‌بندی استان، نظر کمیته فنی و همچنین نظرات اعضای شورای عالی، با کلیات نظر کمیته فنی موافقت شد و طرح در جلسه فوق که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، به تصویب رسید.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از ویژگی‌های این دو طرح (طرح تفصیلی اراضی آبشار ۲ و پادگان لشگر ۷۷ ارتش مشهد) که الزام داشت تا به صورت همزمان در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طرح شوند، توجه به حداقل بارگذاری انتفاعی و حداکثر تخصیص عرصه‌ها به فضاهای عمومی مقیاس شهر، در کنار صیانت از بناهای تاریخی، باغات هم‌پیوند با بافت تاریخی مشهد را مطرح کرد.

*پادگان درون بافت شهری قرار داشت

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که پادگان درون بافت شهری قرار داشت، اعلام کرد: دغدغه ما این بود که ضمن تامین حداکثر سطح ممکن برای کاربری‌های  خدماتی مقیاس شهری، بارگذاری انتفاعی زیادی نیز در عرصه پادگان انجام نگیرد. همچنین این دغدغه در اراضی آبشار ۲ با توجه به مجاورت با ارتفاعات جنوبی مشهد شدیدتر بود.

صادق‌مالواجرد اعلام کرد: نهایتا بر اساس رفت و برگشت‌ها و تعاملاتی که در استان انجام شد، بالاخره کمیسیون ماده ۵ استان با ارتش توافق کردند. شورای‌عالی اصرار داشت که حتما این دو طرح با هم همزمان بیاید و همزمان دو طرح بررسی شود تا بتوان همزمان فرصت‌ها و تهدیدهای هر دو طرح را با هم بالانس کرد و تعادل را برقرار نمائیم به نحوی که ضمن تامین هزینه‌ها یا انتقال پادگان، از این فرصت بی‌نظیر تکرار نشدنی برای تامین فضاهای عمومی مقیاس شهر مشهد حداکثر استفاده انجام شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام اینکه مساحت دو طرح در جمع حدود ۴۰۰ هکتار است، گفت: تلاش شد در مجموع بین ۵۰ تا ۶۰ درصد اراضی در اختیار کاربری‌های شهری اعم از معابر اصلی، پارک‌ها و خدمات مقیاس شهری قرار گیرد. ضمن آنکه تلاش شد در نهایت سهم مالک که ارتش جمهوری اسلامی ایران است در چهارچوب قانون انتقال پادگان‌ها و احکام طرح فرادست (جامع) تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در پادگان بناهای واجد ارزش تاریخی و باغات هم پیوند با بافت تاریخی وجود دارد از همین رو شورا مقرر نمود تا به جهت حفظ کیفیت فضایی عرصه‌ها،  طرح یکپارچه در مقیاس طراحی شهری متضمن محل دقیق استقرار توده و فضا، تفکیک قطعات، مسیرها و معابر تعداد طبقات با تاکید بر حفظ بناهای شاخص موجود در عرصه‌های عمومی طرح و تداوم یکپارچگی فضای سبز میانی برای هر دو طرح حداکثر طرف مدت دو ماه تهیه و با رعایت الزاماتی نظیر پیوست‌های حمل و نقلی، زمان‌بندی اجرا و واگذاری‌های عرصه‌های عمومی پس از تایید مشترک دبیرخانه شورای عالی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت دفاع و کشور توسط دبیر شورای عالی به صورت همزمان ابلاغ شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.