روسیه تقویت نظامی و افزایش رزمایشهای ناتو را نقض نظام امنیتی جهان دانست و اعلام کرد مسکو اقدامات مقابله‌ای را بکار خواهد بست.

روسیه: افزایش رزمایش‌های ناتو ناقض نظام امنیتی جهان است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که مسکو در واکنش به تقویت نظامی سازمان ناتو هیچ راهی جز اقدامات مقابله‌ای ندارد.

شویگو روز چهارشنبه در نشست مدیران وزارت دفاع روسیه در این باره افزود: «مقیاس و گستردگی رزمایشهای ناتو با مشارکت کشورهای غیرعضو مانند اوکراین و گرجستان بیش از دوبرابر شده و چنین اقداماتی نقض نظام امنیتی موجود جهان است».

وی در خصوص واکنش مسکو به این اقدامات تأکید کرد: «روسیه مجبور شده با رویکردی ترکیبی از اقدامات راهبردی بازدارنده و همزمان پیگیری طرحهای افزایش توانمندیهای رزمی و یگانهای نظامی پاسخی مناسب بدهد».

پیش از این ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو مدعی شده  بود کشورهای این سازمان نظامی آمادگی توقف معاهده منع موشکهای هسته‌ای میان‌برد (INF) را میان آمریکا  و روسیه دارد و خواهان رقابت تسلیحاتی جدید و  استقرار موشکهای جدید در اروپا نیست.

آمریکا در ماه فوریه با بهانه اینکه روسیه مفاد پیمان موشکی بین دو کشور را نقض کرده اعلام کرد واشنگتن از دوم فوریه سال جاری اجرای تعهدات خود در پیمان آی‌ان‌اف را تعلیق و فرآیند خروج از این معاهده را که شش ماه طول می‌کشد، آغاز می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز تأکید کرد این اقدام واشنگتن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و مسکو نیز اجرای تعهدات این توافق‌نامه را متوقف می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین افزود مسکو تسلیحات میان‌برد جدید طراحی خواهد کرد. او در واکنش به خروج آمریکا از پیمان مذکور، با طرح پیشنهادی وزارت دفاع روسیه برای آغاز ساخت موشک‌های میان‌بُرد با سرعت مافوق صوت موافقت کرد.

۳۲ سال پیش، رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را امضا کردند. هدف از این پیمان انهدام همه موشک‌های کروز و بالستیک آمریکا و روسیه که از زمین پرتاب می‌شوند و موشک‌هایی که بُرد آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر است، بود. واشنگتن ماه‌هاست که مسکو را متهم می‌کند با مستقر کردن موشک‌های نواتور M. ۷۲۹۹ در زرادخانه نظامی خود، این توافق را نقض کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.