رئیس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی رئیس جمهور گفت: به‌دنبال دمیدن روح نوآوری در فرآیندهای سنتی هستیم.

به‌دنبال دمیدن روح نوآوری در فرآیندهای سنتی هستیم/ در پی تکثیر رویکرد نوآورانه در استان‌ها هستیم

به گزارش قدس آنلاین، آیین اختتامیه اولین رویداد ملی نوآورانه «خاتون» به‌همراه تقدیر از طرح‌های برگزیده بانوان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی عصر امروز در باغ‌اردوگاه خاتون مشهد برگزار شد.

در این رویداد، از ایده‌هایی که در بستر بانوان ارائه شده حمایت صورت می‌گیرد و تا بازه درآمددهی و نشر رسالت زن مسلمان پیش خواهد رفت.

انتشار فراخوان این رویداد در اول دی‌ماه منتشر شده که طی آن ۶۰۰ ایده از سراسر کشور به‌دبیرخانه ارسال شد که ۴۷ ایده به مرحله پیش‌رویداد که از ۱۰ الی ۱۲ بهمن‌ماه برگزار شد، راه یافتند.

از میان این ۴۷ ایده با برگزاری رویدادی در سطح کوچک‌تر ۳۶ ایده برتر انتخاب شدند که این ۳۶ تیم در دوره‌ای سه روزه رقابت کردند و از این میان نیز ۱۲ ایده به مرحله پایانی راه یافتند و به ارائه ایده خود برای دریافت حمایت‌های مورد نیاز پرداختند.

به‌دنبال دمیدن روح نوآوری در فرآیندهای سنتی هستیم

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی رئیس جمهور در اختتامیه این رویداد با اشاره به‌اینکه در شرایط و روزگار کنونی چیزی مهم‌تر از امید و امیدواری در این کشور نیست، گفت: یکی از جهادهای همه ما این است که خودمان به‌آینده امیدوار باشیم و دیگران را هم امیدوار کنیم.

سجاد نیری اضافه کرد: باید چیزی که در پیرامون ما می‌گذرد و تبلیغات رسانه‌ای که شرایط موجود کشور را تیره و تار نشان می‌دهد سبب نشود امیدمان را از دست دهیم و وظیفه ما نیز این است که امید را به‌دیگران هم منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه این امید واهی نیست، ادامه داد: وجود چنین برنامه و فرصت‌هایی که افراد فرهیخته بتوانند دور هم جمع شوند و تلاش‌شان این باشد که تعدادی از جوانان در مسیر ارزش‌آفرینی قدم بگذارند، در قدیم برای ما مهیا نبود و این مسیر نسبت به‌شرایط کنونی بسیار سخت‌تر بود.

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مورد توجه در کشورهای توسعه‌یافته بحث صنایع فرهنگی است، اظهار کرد: حسرت این را داشتم که چرا کشور ما به‌این موضوع توجهی نمی‌کند و تصمیم گرفتم بخشی از عمرم را برای آن بگذارم.

نیری تأکید کرد: توانمندی‌ها و ادبیات غنی کشور هر یک برای تحول در حوزه صنایع فرهنگی کفایت می‌کند که خداوند توفیق داد در این مسیر قدم بگذارم.

وی بیان کرد: شما را توصیه به‌امیدواری می‌کنم و اگر در این مسیر قدم بردارید، قطعاً خداوند مسیر را برایتان مهیا می‌کند، حتی اگر نیت‌تان الهی نبوده و تنها نیتی درست باشد این مسیر برای شما مهیا می‌شود.

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی رئیس جمهور با اشاره به‌اقدامات این معاونت، افزود: در کشور مجموهه‌هایی وجود دارند که علاقه‌مند به‌این هستند شما در این مسیر موفق و ارزش‌آفرین باشید.

نیری بیان کرد: ما به‌دنبال این هستیم که روح نوآوری را در فرآیندهای سنتی و کسب و کاری قدیمی بدمیم که یک بخش آن به‌شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط است، احساس کردیم که حوزه‌های مرتبط با اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق کشور از چشم حمایتی معاونت علمی و برنامه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بیرون مانده که همین حوزه‌هایی بوده که رویداد خاتون آن‌ها را در بر گرفته است.

وی به‌طرح توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این طرح شرکت‌های مبتنی بر ایده‌های نوآور مورد حمایت قرار می‌گیرند و تلاش داریم در این برنامه این ظرفیت‌ها را توانمند و تقویت کنیم.

در پی تکثیر رویکرد نوآورانه در استان‌ها هستیم

مدیر مرکز بانوان و خانواده آستان قدس رضوی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: امید داریم که این رویکرد و مدل را نه تنها در سایر استان‌ها، بلکه در سایر نقاط جهان نیز ارائه دهیم.

فاطمه دژبرد بیان کرد: درخواست از ما این بوده که فقط به‌این برنامه اکتفا نکنیم، بلکه با کمک کانون‌های خادمیاری این کار تکثیر شود و بانوان در استان‌های دیگر نیز پاتوقی برای ارائه ایده‌های خود داشته باشند تا مشکلات را حل کنند.

وی تأکید کرد: به‌این صورت به‌سمتی خواهیم رفت که در مراحل زندگی، برنامه‌ریزی بر عهده زنان پرتوان و متعهد شکل بگیرد.

رویداد خاتون قیف سیاست‌گذاری حل مشکلات بانوان را برعکس کرد

دبیر رویداد خاتون نیز در ادامه این مراسم گفت: منوال عمومی و سیاست‌گذاری عمومی در کشور برای حل مسائل بانوان این بوده که معمولاً دستگاه و آقایان مشکل را شناسایی کرده، برای آن راه حل ارائه کرده و آن را پیاده‌سازی و سپس ارزیابی می‌کردند.

علی‌اصغر سعدآبادی ادامه داد: رویداد خاتون این قیف سیاست‌گذاری را برعکس کرد، یعنی خود بانوان مشکل را درآورند، راه حل دهند و سپس آن را اجرا کنند، ما نیز ما کمک می‌کنیم تا برنامه‌هایشان عملیاتی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی تأکید کرد: خاتون شروع یک حرکت است و سعی شده در قسمت‌هایی که بانوان توان پیش‌بردن رویداد را داشتند، به‌خود آنان واگذار شود.

وی با بیان اینکه جنس این رویداد متفاوت است و این بانوان که تا ۴۰ روز قبل در جریان این رویدادها نبودند وارد شدند، زحمت کشیدند تا ایده خود را ارائه کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.