مجلس شورای اسلامی صبح چهارشنبه درباره افزایش حقوق کارمندان جلسه غیرعلنی برگزار کرد. لاریجانی اعلام قطعی مصوبات را منوط به برگزاری جلسه علنی کرد.  در این بین یک عضو کمیسیون تلفیق نیز بیان کرد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق دولت مکلف است درصد افزایش حقوق کارکنان دولت را به گونه‌ای تعیین کند که پس از کسر مالیات حداقل آن ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر آن یک میلیون تومان باشد.

جزئیات وام 30 میلیونی ازدواج

 زهرا طوسی/ مجلس شورای اسلامی صبح چهارشنبه درباره افزایش حقوق کارمندان جلسه غیرعلنی برگزار کرد. لاریجانی اعلام قطعی مصوبات را منوط به برگزاری جلسه علنی کرد. 
در این بین یک عضو کمیسیون تلفیق نیز بیان کرد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق دولت مکلف است درصد افزایش حقوق کارکنان دولت را به گونه‌ای تعیین کند که پس از کسر مالیات حداقل آن ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر آن یک میلیون تومان باشد.
همچنین در نوبت عصر و در بررسی لایحه بودجه 98، نمایندگان مجلس بنیاد شهید را مکلف به پرداخت کمک معیشت به آزادگان و جانبازان معسر کردند. همچنین مصوب شد تا بیمه سلامت برای تمام اقشار رایگان شود. همچنین نمایندگان نحوه درآمد و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده را تعیین تکلیف کردند. نمایندگان در جلسه نوبت صبح روز چهارشنبه 8 اسفند، بانک مرکزی را مجاز کردند ظرف مدت یک ماه حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی فاقد شماره ملی و افراد حقوقی فاقد شناسه ملی را مسدود کند. نمایندگان مصوب کردند؛ به منظور افزایش شفافیت تراکنش های بانکی، مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی:
 1- بانک مرکزی مجاز است ظرف مدت یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی فاقد شماره ملی و افراد حقوقی فاقد شناسه ملی را مسدود نماید.
2- کلیه بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری موظفند براساس درخواست سازمان امور مالیاتی، فهرست حساب‌های بانکی و اطلاعات مربوط به کلیه تراکنش‌های بانکی (درون بانکی و بین بانکی) مؤدیان را به صورت ماهانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.
همچنین مصوب شد تا در بودجه سال آینده 50 هزار میلیارد ریال برای وام قرض الحسنه به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یابد. نمایندگان مجلس مقرر کردند ۳۰۰ میلیارد تومان از لایحه بودجه ۹۸، به بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست اختصاص یابد. نحوه درآمد و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده نیز تعیین تکلیف شد. سپس در بررسی دیگر مصوب شد تا یارانه آرد صنف صنعت حذف و منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص یابد. همچنین نمایندگان مصوب کردند تا 2000 میلیارد ریال برای واکسن طیور اختصاص داده شود.
علاوه ‌بر این موارد با مصوبه مجلس وام ازدواج هر یک از زوجین در سال 98، 30 میلیون تومان شد.
وام ازدواج برای نخستین بار در سال ۸۸ پراخت شد، آن زمان مبلغ وام برای هر کدام از زوجین سه میلیون تومان بود، این مبلغ به مدت هفت سال تغییری نکرد تا اینکه در بودجه ۹۵، مبلغ آن از سه میلیون به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت، سپس در سال ۹۶، این رقم با رسیدن به سقف ۱۵ میلیون تومان برای هر فرد به روزرسانی شد و حالا با موافقت مجلس قرار است این وام با افزایش دوبرابری نسبت به سال قبل، در مرز ۳۰ میلیون تومان بایستد. 
نمایندگان مردم، دیروز برای حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی را موظف کردند از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، به زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها از ابتدای سال 96 به بعد ثبت شده و تاکنون نیز وام ازدواج دریافت نکرده‌اند وام 30 میلیون تومانی پرداخت کند.
این وام ازدواج که سقف آن برای زوجین 60 میلیون تومان خواهد بود، با دوره بازپرداخت پنج ساله و تنها با اخذ یک ضامن معتبر و سفته امکان پذیر است. چنانچه در قانون پیش‌بینی شده است بانک‌ها می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند.
با این حال افزایش مبلغ وام می‌تواند برای بخشی از ضروریات زندگی به کمک زوجین بیاید. به گفته سیف جمالی، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی امسال کل متقاضیان این وام یک میلیون و ۲۶۴ هزار و ۷۰ نفر بودند که حدود 880 هزار نفر موفق به استفاده از آن شدند و به این ترتیب ۱۴۳ هزار و ۴۲۳ نفر متقاضی که هم اکنون در صف انتظار دریافت وام ازدواج هستند، می‌توانند با دست بازتری نسبت به هزینه‌کرد این مبلغ در ابتدای زندگی مشترک برنامه ریزی کنند. جزئیات بیشتر درباره دریافت و بازپرداخت وام ازدواج 30 میلیون تومانی را علیرضا سلطانی کارشناس خبره بانکی توضیح می‌دهد. نخستین سؤال مهمی که برای زوجین مزدوج و یا در شرف ازدواج پیش می‌آید این است که چه کسانی مشمول وام ازدواج 30 میلیون تومانی می‌شوند و آیا تاریخ ثبت‌نام وام مهم است یا خیر؟
طبق صحبت‌های سلطانی، این وام شامل تمام کسانی می‌شود که وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پس تمام افرادی که در صف انتظار دریافت وام باشند نیز می‌توانند از تسهیلات جدید بهره ببرند، به‌طور مثال افرادی که 6 ماه پیش درخواست وام ازدواج داده‌اند و هنوز این وام را دریافت نکرده‌اند نیز وام 30 میلیون تومانی ازدواج شامل حالشان می‌شود. البته این نکته را هم باید توجه کنند که تنها آن بخشی از زوجین در صف انتظار مشمول وام جدید می‌شوند که از اول فروردین 96، ازدواج کرده و مابقی افراد که تاریخ عقدشان به سال قبل باز می‌گردد و در صف دریافت هستند واجد شرایط دریافت همان وام 15 میلیون تومان هستند.
به گفته سلطانی منبع تأمین اعتبار وام ازدواج از محل منابع در اختیار پس‌انداز، جاری و سپرده قرض‌الحسنه بانک‌هاست پس همه بانک‌هایی که حساب‌های قرض‌الحسنه دارند از جمله تمامی بانک‌های دولتی در این زمینه همکاری می‌کنند، بانک‌های خصوصی نیز مطابق با بخشنامه‌ها و دستورعمل‌ها می‌توانند وام ازدواج پرداخت کنند. وی درباره شرایط اختصاصی دریافت وام اخیر با اشاره به اینکه اگر وثایق لازم به بانک تحویل شود ظرف یک هفته این مبلغ در حساب متقاضیان خواهد بود، توضیح داد: تا زمانی که وام 15 میلیون تومان بود یک ضامن معتبر کفایت می‌کرد، با این حال با توجه به بالا رفتن میزان وام، در نظر گرفتن یک ضامن به معنای کاهش تضمین محسوب می‌شود که این امتیاز برای سهولت دریافت تسهیلات به متقاضیان داده شده و در کنار آن دریافت سفته به عنوان پشتیبان به تعهدات مشتری اضافه شده که باید پشت نویسی و به امضای ضامن برسد تا در صورت نیاز برای وصول مطالبات به بانک کمک کند. 
وی با اشاره به اینکه با مدت زمان باز پرداخت پنج ساله، اقساط وام ازدواج حدود 500 هزار تومان خواهد بود، افزود: بانک‌ها یارانه مشتریان را به عنوان تعهد بر نمی‌دارند، اما اگر متقاضی وام خودش به بانک اجازه بدهد که بخشی از اقساط وی، از محل یارانه او کسر شود، بانک این مبلغ را هر ماه به عنوان قسمتی از بدهی از حساب وی برداشت می‌کند.
طبق گزارش‌های میدانی خبرنگار قدس، هزینه تهیه جهیزیه ساده برای شروع زندگی مشترک در سال 97 بین 40 تا 50 میلیون تومان برآورد شده بود و بی‌شک این رقم در سال 98، مرزهای 80 میلیون تومان را درمی‌نوردد، واضح است که برای شکل گرفتن یک زندگی مشترک ارکان دیگری مانند مخارج برگزاری مراسم عروسی و اجاره و رهن واحد مسکونی نیز در فهرست اقلام ضروری است که با احتساب آن‌ها، برای این پرسش که آیا وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی کفاف شروع یک زندگی را می‌دهد، پاسخ شایسته‌ای وجود ندارد. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.