رجزخوانی وزیر نفت برای منتقدان خود در مجلس، از حاشیه‌ها و اتفاقات خبری جذاب دیروز هیئت دولت بود.بیژن نامدار زنگنه در ماه‌های اخیر بشدت از سوی نمایندگان اصولگرای مجلس به دلیل سیاست‌های نفتی و ناکارآمدی وزارت نفت در موضوع صادرات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و کندی یا حتی توقف توسعه پروژه‌های نفتی موردانتقاد و زیر فشار بوده است.

«بگردید تا بگردیم»

آرش خلیل‌خانه/ رجزخوانی وزیر نفت برای منتقدان خود در مجلس، از حاشیه‌ها و اتفاقات خبری جذاب دیروز هیئت دولت بود.
بیژن نامدار زنگنه در ماه‌های اخیر بشدت از سوی نمایندگان اصولگرای مجلس به دلیل سیاست‌های نفتی و ناکارآمدی وزارت نفت در موضوع صادرات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و کندی یا حتی توقف توسعه پروژه‌های نفتی موردانتقاد و زیر فشار بوده است.
چندی پیش 72 تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به سران قوا از ناکارآمدی مدیریت وی سخن گفته و تأکید کردند که زنگنه نه‌تنها اهتمام عملی برای مقابله با تحریم‎ها از خود بروز نداده است بلکه تقریباً همه روزنه‎های موجود جهت بی‎اثر کردن تحریم‎ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است.
البته زنگنه چند روز بعد در یک نشست خبری به موارد متعدد مطرح‌شده در این نامه پاسخ داد، اما در یکی دو روز گذشته بار دیگر نام زنگنه در حاشیه ماجرای قهر و آشتی و استعفای محمدجواد ظریف مطرح و رسانه‌ای شد.
جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد پس از اعلام استعفای ظریف در صفحه مجازی او، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفته بود، زنگنه هم رفتنی است و 
یکی ،دو وزارتخانه دیگر هم وجود دارند که در شرف جابه‌جایی یا استعفا قرار دارند.
او در گفت‌وگویی دیگر با خبرگزاری موج نیز با تکرار این ادعا گفته بود: امیدواریم استعفای زنگنه پذیرفته شود. البته تغییری در سرنوشت وی ندارد، چرا که مجلس وی را استیضاح خواهد کرد.
دیروز اما زنگنه در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به این اظهارات نماینده مردم مشهد و شایعه کناره‌گیری‌اش از دولت، گفت: بگردند تا بگردیم.
به نظر می‌رسد این هماورد طلبی زنگنه اشاره به اظهارات کریمی قدوسی و برخی دیگر از نمایندگان در مورد احتمال ارائه طرح استیضاح وی دارد.
دو روز پیش محمد دهقان، نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز در یک نشست خبری با اشاره به اینکه کلید اقتصاد کشور در زمان تحریم در دست وزارت نفت است و این کلید در دولت روحانی به دست زنگنه سپرده شد، گفت: وزارت نفت حتی برای انعقاد قرارداد‌های نفتی در زمان صلح هم آماده نبود چه برسد به زمان جنگ، تقریباً هیچ کار فوق‌العاده‌ای در زمینه نفت و گاز در زمان مسئولیت آقای زنگنه انجام نشد.
وی افزود: در زمینه نفت و گاز آقای زنگنه همه راه‌های فائق آمدن بر تحریم‌ها را بست، بنابراین این فرد نمی‌تواند مشکلات را حل کند چراکه اولاً اعتقادی به این موضوع ندارد و ثانیاً توان آن را ندارد.
پیشتر البته نماینده مردم شوشتر از امکان تقابل زنگنه با مجلس و نمایندگان منتقد خود خبرداده بود. سهراب گیلانی با بیان اینکه زنگنه در مورد منافع کشور بی‌احتیاطی کرده و تعاملی با نمایندگان مجلس نداشته است، تأکید کرده بود: بنابراین ما چاره‌ای جز استیضاح وی نخواهیم داشت.
وی در گفت‌وگو با فارس اضافه کرد: اگر زنگنه بنا دارد از نمایندگان امضاکننده نامه به سران قوا در مورد وی شکایت کند، به نظر می‌رسد که وی به‌جای اتخاذ رویه تعامل با نمایندگان مجلس به دنبال تقابل با آن‌هاست.
وی خاطرنشان کرد: زنگنه می‌خواهد از چه کسی شکایت کند، از نماینده مردم در خانه ملت؟ اگر دادگاهی در این خصوص تشکیل شود همه اسناد ، مدارک و اظهارات دیگر را به دادگاه داده و به‌صورت شفاف آن را علنی خواهیم کرد. ضمن اینکه اگر هم قانع نشدیم به سمت استیضاح زنگنه ، وزیر نفت خواهیم رفت.

پرداخت کارانه پرستاران و معوقات بازنشستگان بخش درمان تا آخر سال
خبرنگار حوزه دولت:  سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: محمد شریعتمداری قول داده تا پایان سال نیمی از بدهی تأمین اجتماعی به مراکز درمان پرداخت شود که در این صورت بسیاری از مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی برطرف خواهد شد. تلاش می‌کنیم کارانه پرستاران را تا پایان سال و قسمت اعظم معوقات بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی را تا ۲۵ اسفند پرداخت کنیم. وی درباره احتمال کسری بودجه طرح تحول سلامت خاطرنشان کرد: با بودجه پیشنهادی دولت و حمایت مجلس، در بودجه طرح تحول سلامت کسری نخواهیم داشت. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر کسری حدود 50 درصدی اعتبارات یارانه دارو در لایحه بودجه سال 98 هم با تأکید بر اینکه بیش از 400 میلیارد تومان کسری یارانه دارو در بودجه سال آینده برآورد شده بود، گفت: با مذاکراتی که در مجلس داشته‌ایم و همراهی نمایندگان ان‌شاءالله این مسئله برطرف خواهد شد.

واگذاری بنگاه‌های نیروهای مسلح
خبرنگار حوزه دولت:  وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از اعلام اخباری مربوط به واگذاری شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی نیروهای مسلح در روزهای آینده خبر داد.
امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، درباره جدایی بنگاه‌های اقتصادی از نیروهای مسلح گفت: ظرف دو سه روز آینده خبرهای خوبی در مورد جدایی بنگاه‌های اقتصادی از نیروهای مسلح منتشر می‌شود. رئیس‌جمهوری دوشنبه در جمع مدیران وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی تصریح کرد که رهبری بارها تأکید کرده‌اند نیروهای مسلح باید دست از اقتصاد بردارند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.