برگزاری دادگاه رسیدگی به تخلفات حسین هدایتی به اتهام اختلال در نظام اقتصادی کشور برای بسیاری از اهالی فوتبال جالب توجه بود. وی یکی از چند نفری بود که در این سال‌ها در بالا رفتن نرخ فوتبالیست های ایرانی نقش بسیار تاثیرگذاری داشت. عابر بانک فوتبال ایران که حالا در لباسی متفاوت مقابل قاضی مسعودی در دادگاه انقلاب اسلامی در جایگاه متهم نشسته است، روزهای خبرسازی را به تنهایی در فوتبال ایران رقم زد.

مولتی میلیاردرها در آفساید قانون!

سینا حسینی/ برگزاری دادگاه رسیدگی به تخلفات حسین هدایتی به اتهام اختلال در نظام اقتصادی کشور برای بسیاری از اهالی فوتبال جالب توجه بود. وی یکی از چند نفری بود که در این سال‌ها در بالا رفتن نرخ فوتبالیست های ایرانی نقش بسیار تاثیرگذاری داشت. عابر بانک فوتبال ایران که حالا در لباسی متفاوت مقابل قاضی مسعودی در دادگاه انقلاب اسلامی در جایگاه متهم نشسته است، روزهای خبرسازی را به تنهایی در فوتبال ایران رقم زد.

  پای پرپسولیس هم وسط است؟
او به واسطه علاقه اش به تیم فوتبال پرسپولیس تلاش زیادی به خرج داد تا بتواند با ارتباطات پیدا و پنهانش مالکیت این باشگاه را در اختیار بگیرد. حالا که اتفاقات پنهان پشت پرده فاش شده مشخص شده است که منابع مالی او که زمینه ریخت و پاش های فراوان را به دنبال داشت از نظر قانونی و حقوقی با اشکال مواجه بوده و بدون تردید با پیش رفتن مراحل دادرسی به احتمال فراوان پای هزینه های چند صد میلیاردی او در فوتبال بویژه باشگاه پرسپولیس و حتی در تیم ملی هم به میان می آید تا یک خبر جنجالی در فوتبال ایران شکل گیرد.

  آبراموویچ های وطنی
البته در فوتبال ایران تنها حسین هدایتی به این ترتیب ظاهر نشده است. بلکه پیش از او افراد دیگری هم بوده‌اند که در این مسیر حرکت کردند. نخستین نفراتی که به این شکل شروع به ریخت و پاش کردند برادران شفیع زاده بودند. علی شفیع زاده تاجر جوان ایرانی به واسطه علاقه ای که به باشگاه استقلال داشت تلاش کرد به نوعی مالکیت این باشگاه ریشه دار پایتخت را به دست بگیرد اما از آنجا که فرایند واگذاری دو باشگاه بزرگ پایتخت همیشه با مخالفت هایی همراه بوده است این اتفاق رخ نداد و بعد از گذشت زمانی مشکلاتی برای شفیع زاده ها رقم خورد تا آنها به صورت ناگهانی از چرخه فوتبال خارج شوند.

  عابر بانک آبی ها
علی انصاری مولتی میلیاردری که پیش از حضور در فوتبال مدیریت فدراسیون دوچرخه سواری را برعهده داشت به واسطه دوستی اش با علی فتح الله‌زاده و واعظ آشتیانی مقطعی به مجموعه مدیریتی استقلال ورود پیدا کرد و هزینه های هنگفتی را صرف خرید بازیکن انجام داد اما پس از مدتی از این حوزه خارج شد تا گرفتار چالش های عجیب فوتبال نشود.

  اختلاس های بزرگ
امیر منصور آریا دیگر فردی که بود که با خرید داماش در این حوزه خبرساز شد. پس از آشکار شدن اختلاس چند هزار میلیاردی این فرد مشخص شد که وی از طریق این باشگاه و سایر شرکت های زیر مجموعه اش اقدام به پولشویی کرده است که همین مسئله سبب شد این باشگاه لیگ برتری با چالش های قانونی و قضایی رو به رو شود و تمامی اموال مرتبط با آن توسط نهادهای نظارتی توقیف شود. بابک زنجانی یکی دیگر از افرادی بود که به واسطه سرمایه عظیمش که در خصوص آن حرف حدیث های فراوانی وجود دارد وارد حوزه فوتبال شد، پس از دستیگری بابک زنجانی باشگاه راه آهن با بحرانی بزرگ رو به رو شد تا سرنوشت این مجموعه قدیمی با اگر و اما های فراوانی مواجه شود. زنجانی در مدت حضورش در راس هرم مالکیتی این باشگاه با به خدمت گرفتن چهره های نام آشنا و ریخت و پاش های فراوانی تلاش داشت از این مسئله به عنوان سرپوشی برای پنهان کردن دامنه تخلفاتش استفاده کند که با ورود مقامات قضایی به پرونده این فرد باشگاه راه آهن نیز در فهرست اموال توقیف شده از این متهم قرار گرفت.

  پدیده تاریخی
محسن پهلوان که بر خلاف دیگر مولتی میلیاردرها خیلی اصولی با آخرین تیم در دسته اول کارش را آغاز کرد با پدیده وارد لیگ برتر شد. تیم او اتفاقا خیلی ترو تمیز کار می کرد و تا این اواخر هم در حالی که او در زندان بود به حیات خود ادامه می داد. پهلوان در این مدت کوشید که مدیریت مستقیمی روی تیم نداشته باشد و کار را به کاردان بسپارد اما با گرفتار شدن او در بند تیم او واگذار شد تا تنها خاطره ای از آن پدیده عجیب در یادها بماند.

  طنزهای مشکی
در فوتبال مشهد پیش از پهلوان مالکانی ظهور و سقوط کردند که جز سرشکستگی برای مشهدی ها چیزی به جا نگذاشتند. فردی که مدعی بود دارای سرمایه ای تمام نشدنی است با وعده حضور ژان تیگانا در کادر فنی ابومسلم تلاش کرد مالکیت این باشگاه را تصاحب کند اما پس از مدتی او سر از زندان وکیل آباد مشهد در آورد تا مشخص شود این موضوع صرفا به فوتبال تهران برنمی گردد بلکه در شهرستان ها هم این مسئله روی می دهد.

  حمایت کورکورانه
متاسفانه برخی مواقع رسانه ملی نیز در شناخته شدن این افراد به جامعه نقش پر رنگی ایفا کرده است. هرچند مدیران رسانه ملی معتقدند که آنها هیچ پیش زمینه از تخلفات مشهود این افراد نداشته اند اما حضور پر رنگ برخی از این افراد در برنامه های ورزشی تلویزیون به ویژه برنامه 90 سبب شد که اهالی فوتبال و علاقه‌مندان به این رشته بر این باور باشند که آنها از هر نظر مورد تأیید دستگاه های نظارتی هستند در صورتی که هیچ استعلامی در خصوص آنها اخذ نشده بود. بدون تردید فوتبال ایران در معرض خطر پولشویی سرمایه‌داران قرار دارد و نمی توان آن را انکار کرد .فوتبال ورشکسته ایران که نیازمند تزریق پول است بهترین فضا و عرصه برای تاخت و تاز پولشویی افراد مورد دار در کشور است لذا با کنترل بیشتر می توان مانع از ظهور این افراد شویم. به شرط اینکه ابتدا روشی برای جلوگیری از جوزدگی مسئولان تصمیم ساز در حوزه مدیریت ورزش اتخاذ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.