مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه‌های خوبی که در استان پیگیر آن بودیم، تهیه سند توسعه سرمایه‌گذاری بوده و اتاق بازرگانی در این بخش نیز قول مساعدت داده است.

هزینه ۴۵۰ میلیونی دولت برای تهیه سند توسعه سرمایه‌گذاری استان
به گزارش قدس آنلاین، شکوه میرشاهی با حضور در میزگرد «سرمایه‌گذاری و چالش‌های آن» برگزار شد، با بیان اینکه آنچه در برنامه‌های کلان کشور مانند برنامه ششم مطرح شده، این است که باید سرمایه‌گذاری‌های بزرگ با روش‌های مختلف صورت گیرد، اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی در این برنامه ۳۰ میلیارد دلار فاینانس، ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و ۲۰ میلیارد دلار قرارداد مشارکتی برای کشور پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: در خصوص برنامه ششم و سایر سیستم‌های سرمایه‌گذاری از طریق بانک، صندوق توسعه ملی و ... پیش‌بینی‌هایی صورت گرفت. در استان خراسان رضوی برای اینکه یک برنامه مدون داشته باشیم باید ۶۲ هزار میلیارد تومان طی برنامه ششم سرمایه‌گذاری داشته باشیم که باید سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان برای محقق شدن این امر صورت گیرد.
مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در این زمینه پیگیری‌های زیادی صورت گرفته تا بتوانیم به این رقم دست پیدا کنیم، عنوان کرد: متاسفانه در سال گذشته سیستم کشوری برای ما ۱۷ هزار میلیون دلار پیش‌بینی کرده بوده که باتوجه به شرایط موجود در سال گذشته به این رقم دست پیدا نکردیم.
خراسان رضوی در بخش پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری سرآمد است
 
میرشاهی بیان کرد: در بخش پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری نیز استان ما سرآمد بوده و ما یک استان چهار فصل هستیم که منابع معدنی خوبی را در اختیار داریم، همچنین از لحاظ گردشگری نیز استان ما ظرفیت بالایی دارد که می‌توان این موارد را از مهم‌ترین پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری به شمار آورد.
وی با اشاره به اینکه تمام ظرفیت‌های موجود در استان نشان از فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری دارد، تصریح کرد: یکی از دلایل تشکیل دفتر سرمایه‌گذاری این بود که دولت به حوزه سرمایه‌گذاری ورود پیدا کند تا به شکل بهتری به مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری از جمله فرار سرمایه بپردازد.
مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: در قسمت‌های مختلف به طور مثال در وزرات اقتصاد و دارایی، مرکز ملی پایش فضای کسب و کار را ایجاد کرده و در جهت بهبود محیط کسب و کار فعالیت خواهد کرد.
میرشاهی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات، حوزه صدور مجوزها است، عنوان کرد: همواره صدور مجوز روند طولانی دارد که در مرکز ملی پایش فضای کسب و کار یک هیات مقررات‌زدایی تشکیل شد تا نظارت را بر روند صدور مجوزهای گوناگون اعمال کند. متاسفانه اکنون در سیستم کشور هم‌صدایی لازم برای حوزه سرمایه‌گذاری وجود ندارد. همه قوای ما باید یک صدا در کنار هم باشند تا موانع موجود را رفع کنند.
بیشترین سرمایه‌گذاری صورت گرفته در استان توسط افغانستانی‌ها است
 
وی بیان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری بهترین موضوع که می‌توان به آن توجه کرد تا سرمایه‌گذاری ما رونق بگیرد این است که ما سیاست‌های پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری داشته باشیم و به صورت شفاف برنامه‌های سیستم خود را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم تا از سرمایه‌گذاری خود کاملا مطمئن شود.
مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در سال جاری، گفت: در ابتدای سال ۹۷، ۲۴ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی را به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار صادر کردیم که از سال‌های ۹۲ تا ۹۷ بیشترین سرمایه‌گذاری‌های موجود با سهم ۷۲ درصدی توسط سرمایه‌گذاران افغانستانی صورت گرفته است.
میرشاهی افزود: بیشترین تمایل به سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران افغانستانی است که به ما مراجعه می‌کنند. استان ما به عنوان یک کشور امن، هم‌زبان و هم‌مرز بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری برای این کشور است. سرمایه‌گذاران عرب‌زبان و افغانستانی بیشتر در حوزه ساختمان و هتل تمایل به سرمایه‌گذاری دارند.
وی خاطرنشان کرد: دبیری کمیته ماده ۱۲ قانون احکام دائمی بر عهده اتاق بازرگانی است که قوانین، مقررات و رویه‌های مخل کسب و کار را شناسایی و به صورت کاملا فعال در استان فعالیت می‌کند. وجود بخش خصوصی پیگیر در حوزه‌های مربوط به فعالیت من می‌تواند نقش موثری را در حل و فصل بسیاری از مشکلات ایفا کند و زمانی که پیگیری‌های مربوطه از سوی بخش خصوصی صورت گیرد نیز ما با توان بیشتری فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم.
مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین تصمیمات کشوری در تهران اخذ می‌شود، در صورتی که ما در استان گرفتاری‌هایی را شاهد هستیم که سرمایه‌گذار واقعی ما به دلیل تصمیمات بی‌رویه، گرفتار شده که در این زمینه بخش خصوصی می‌تواند ما را یاری کند.
میرشاهی در خصوص اختیارات استانی، گفت: در زمان مدیریت آقای رشیدیان موضوع اختیارات استانی مطرح شد و حدود ۷۰ مورد و یک ۳۵ مورد تفویض اختیار گرفتیم، اما این تفویض اختیارات از سوی هیات دولت به استان بود و وزارتخانه‌ها زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این امر به استان‌ها ابلاغ نکردند.
هزینه ۴۵۰ میلیونی دولت برای تهیه سند توسعه سرمایه‌گذاری استان
 
وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های خوبی که در استان پیگیری آن بودیم، تهیه سند توسعه سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: در این بخش نیز اتاق بازرگانی قول مساعدت داده که برای تهیه این سند دولت ۴۵۰ میلیون تومان هزینه را لحاظ کرده است. ما برای اینکه سرمایه‌گذار خود را به محل‌های سرمایه‌گذاری استان خود سوق دهیم، نیازمند تهیه چنین سندی برای استان هستیم.
مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی بیان کرد: پروژه برقی کردن قطار مشهد به تهران به یک شرکت چینی واگذار شده بود که فعلا تا اطلاع ثانوی با توجه به تحریم‌ها دچار مشکل شده است.
میرشاهی با اشاره به دو پروژه بزرگ استانی، گفت: در حال حاضر پروژه برقی کردن مشهد به زاهدان و مشهد به گرگان مطرح است که هر دو با شرکت چینی و بخشی از آن با مجموعه آستان قدس هماهنگی شده و در پروژه مشهد به گرگان ۱۵ درصد سهم دولتی تضمین شده است.
وی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های نیمه تمام استانی، بیان کرد: از این دست پروژه تعداد زیادی وجود ندارد، تعداد کمی از پروژه‌ها به دلیل منصرف شدن سرمایه‌گذار ادامه پیدا نکرده اما یک‌سری پروژه عمرانی و زیرساختی دولت را داریم که به دلیل عدم تامین نقدینگی از سوی دولت ناتمام مانده است.
مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی در خصوص پروژه کوهستان پارک مشهد، تصریح کرد: مالکیت این پروژه بر عهده بانک دی است و در این زمینه اعلام شده که با این بانک به توافقات لازم دست پیدا کردند.
میرشاهی در خصوص پروژه کمرمقبولای طرقبه، اضافه کرد: در چند پروژه‌ای که در بخش طرقبه وجود دارد، مشکل اصلی معارضین محلی هستند. به محض اینکه در این محل کوچک‌ترین اتفاقی رخ می‌دهد، گروهی از افراد این منطقه اعتراض می‌کنند و بنا شده که جلسه‌ای با معارضین برگزار شود.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.