خراسان شمالی- در شرایط خاص اقتصادی، اکثر قریب به اتفاق صنوف و فعالان اقتصادی تحت تاثیر تلاطمات موجود در بازار قرار می‌گیرند، زیرا تمامی واحدها و صنوف اقتصادی به مثابه حلقه‌های یک زنجیر هستند و بازتاب تغییرات اقتصادی، عرصه‌های گوناگون در حوزه تولید، توزیع و تقاضا را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

تلخی شیرینی و آجیل برکام مردم و قنادان

قدس آنلاین-گروه استان ها-سمانه محمدزاده ثانی: در شرایط خاص اقتصادی، اکثر قریب به اتفاق صنوف و فعالان اقتصادی تحت تاثیر تلاطمات موجود در بازار قرار می‌گیرند، زیرا تمامی واحدها و صنوف اقتصادی به مثابه حلقه‌های یک زنجیره به هم متصل هستند و بازتاب تغییرات اقتصادی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، عرصه‌های گوناگون اقتصادی در حوزه تولید، توزیع و تقاضا را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

در این میان، قصه فعالیت اقتصادی و کسب و کار قنادان و آجیل فروشان نیز از قاعده اشاره شده مصون نیست.

اگرچه شیرینی و آجیل در زمره اقلام و محصولات اساسی مورد نیاز مردم به شمار نمی‌رود، اما میل استفاده خانوارها به آن و وجود مناسبت‌ها و فرهنگ خرید شیرینی در دید و بازدیدها و عیادت‌ها همواره موجب شده، تا تقاضا برای خرید و تهیه آن در جامعه از ضریب قابل توجهی برخوردار باشد.

با این حال شرایط اقتصادی کشور، باعث شده تا دیگر این مولفه‌ها بسان گذشته، در تقاضای جامعه و به تعبیر عوامانه‌تر حضور مشتریان در واحدهای عرضه شیرینی، موثر واقع نشود.

اکنون حباب قیمت آجیل و خشکبار در بازار کشور به حدی چشمگیر شده که این اقلام به عنوان خوراکی لوکس در سبد خانوار محسوب می شود که هرکسی توان خرید آن را ندارد.

افزایش ۵۰درصدی قیمت مواداولیه

یکی از قنادان مرکز خراسان شمالی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تهیه کیکی و شیرینی می گوید: متاسفانه قیمت مواد اولیه بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی کمبود آرد و شکر را یکی از عمده ترین مشکلات قنادی ها عنوان می کند و اظهار داشت: مواد اولیه قنادی ها تنها آرد، روغن و شکر نیست، یک قنادی از مواد مختلفی همچون پودکاکائو، نارگیل و انواع مغز آجیل استفاده می کند که این مواد نیز به شدت افزایش یافته است.

وی در خصوص میزان فروش شیرینی در سال جاری گفت: میزان فروش شیرینی به میزان قدرت خرید مردم بستگی دارد که متاسفانه قدرت خرید مردم اکنون بسیار پایین است و فقط در مناسبت ها می توانند از شیرینی و شکلات استفاده کنند.

وی در ادامه پرفروش ترین شیرینی را شیرینی خشک عنوان می کند و افزود: ذائقه مردم بیشتر شیرینی خشک است و شیرینی خشک تقاضای بیشتری نسبت به شیرنی تر و خامه ای دارد.

قنادان با مشکل کمبود آرد و شکر مواجه هستند

علی رحمتی رئیس اتحادیه قنادان بجنورد نیز گفت: اکنون یکی از مشکلات قنادی ها کمبود آرد و شکر است که مشکل آنان را دو چندان کرده چراکه اتحادیه قنادان نرخ شرینی را برای عید نوروز افزایش نخواهند داد اما مجبور هستند هزینه زیادی را برای تامین موادی همچون آرد، شکر و ... پرداخت کنند؛ در حال حاضر قیمت شکر به کیلویی چهار هزار و ۵۰۰ تومان رسیده که افزایش ۵۰ درصدی قیمت را داشته است.

وی در خصوص آرد نیز افزود: مصرف آرد برخی از قنادان یک تن و برخی ۵ تن در ماه است که اکنون قنادان با مشکل آرد مواجه هستند؛ برخی از قنادان در سامانه غله برای دریافت آرد ثبت نام کردند و برخی نیزموفق به ثبت نام نشدند و اکنون ورود به سامانه امکان پذیر نیست و باید آرد آزاد را به قیمت بالایی خریداری کنند.

رئیس اتحادیه قنادان بجنورد با اشاره به اینکه ۵۰ درصد، فروش شیرینی در بجنورد کاهش داشته است، گفت: به همین علت تعدادی از قنادی ها نیز تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر ۱۰ قنادی در بجنورد تعطیل‌شده است، یادآور می‌شود: تعداد قنادی های فعال در بجنورد را ۴۰ قنادی است که باتوجه به اینکه تعداد زیادی از این قنادیها اجاره ای هستند، وضعیت نامطلوب بازار و اقتصادی باعث تعطیلی آنها شده است؛ هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی و زبان درجه‌یک ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان و درجه‌دو ۱۴ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌تر درجه‌یک در بجنورد و سایر قنادی‌های این استان ۲۳ هزار تومان است.

رحمتی گفت: افزایش قیمت اقلام مورد نیاز و اولیه تولید محصولات شیرینی از جمله روغن، تخم مرغ، آجیل، شیر و بسته های مقوایی برای عرضه شیرینی باعث ایجاد مشکلات اساسی در این صنف شده است؛ توان خرید مردم پایین آمده و کاهش تقاضا باعث متضرر شدن کاسب ها می شود.

بازار ضعیف است

قاتقچی رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان بجنورد نیز در این رابطه گفت: در حال حاضر قیمت آجیل چهار مغز (پسته، فندق، بادام و بادام هندی) در بازار با  قیمت های مختلفی از ۱۷۰ تا ۱۸۰به فروش می رسد.

 وی افزود: در اسفندماه سال گذشته قیمت هر کیلوگرم آجیل درجه یک ۶۵ هزار تومان بود که اکنون این رقم به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

قاتقچی ادامه داد: در سال گذشته در همین ماه، هر آجیل فروشی برای تامین کالای مورد نیاز حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می کرد که اکنون این رقم به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ برای تأمین آجیل‌های مورد نیاز از تهران رایزنی شده اما اعلام شد که بازار ضعیف است و در خرید این اقلام برای فروش باید کمی مواظب باشیم.

وی با اشاره به اینکه آجیل در این شهر در شب یلدای امسال خریداری نداشت، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم برای عید امسال نیز بازار وضعیت خوبی نداشته باشد در نتیجه ترجیح می‌دهیم آجیل‌ها را به صورت کم و مرحله به مرحله وارد استان کنیم.

کلام آخر

حال با توجه به شرایط فعلی بازار و تلخی گرانی ها با افزایش قیمت شیرینی نیز کام مردم و قنادان در حال تلختر شدن است امید داریم در همهمه گرانی ها با نظارت بیشتر بر بازار مواد اولیه، شاهد ارزان تر شدن مواد شده و شیرینی و آجیل مهمان پایدار سفره های مردم بخصوص در ایام نوروز باشد.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.