در طرح بوم گردی ما به دنبال احیای نقاط دورافتاده و ناآشنایی هستیم که برای گردشگران جذابیت های خاص خود را دارد، همچنین می خواهیم فضای دلنشینی را برای گردشگران محیا کنیم.

فعالیت ۴۵ اقامتگاه بوم گردی در خراسان رضوی/زنگ خطر رشد قارچ گونه اقامتگاه ها

به گزارش قدس آنلاین چند سالی است اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی به دنبال اجرای طرحی با عنوان ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در این استان بوده که هم بتواند از این طریق ماندگاری زائران را در شهرستان های خراسان رضوی افزایش دهد، هم روستاهای هدف گردشگری را بیشتر از همیشه توسعه دهد.

جالب است بدانید این طرح نه تنها طی چند ماهه اخیر اجرا شده بلکه به گفته مسئولان میراث فرهنگی مورد استقبال گردشگران به ویژه نوع خارجی آن قرار گرفته است.

وجود حدود ۱۰ اقامتگاه بوم گردی در خواف

به گفته مسئولان میراث فرهنگی خراسان رضوی شهرستان هایی از جمله نیشابور، خواف و گناباد بیشترین تعداد اقامتگاه های بوم گردی را دارند، حال آنکه رئیس اداره میراث فرهنگی خواف در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: در این شهرستان میزان اقامت گردشگران در شب زیاد است و گناباد بیشترین تعداد اقامتگاه های بوم گردی خراسان رضوی را دارد.

محمود باعقیده این نکته را نیز به سخنان خود اضافه کرد که هم اکنون ۱۰ اقامتگاه بوم گردی در خواف وجود دارد که ۵ اقامتگاه در حال فعالیت، ۳ اقامتگاه مجوز ساخت خود را دریافت کرده اند و بقیه نیز در حال ساخت هستند.

او بیان می کند: اگرچه در ابتدا این اقامتگاه ها وظیفه اسکان گردشگران را برعهده داشتند، اما در حال حاضر یکسری فعالیت ها از جمله اجرای برنامه های فرهنگی و سنتی را نیز به اقدامات خود اضافه کرده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی خواف البته در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برنامه اقامتگاه های بوم گردی در نوروز در این شهرستان چیست؟ یادآور می شود: علاوه بر اجرای برنامه های فرهنگی همچون نوروزگاه، اجرای برنامه هایی همچون کویرگردی و شترسواری نیز اخیرا در برنامه قرار گرفته تا نوروزی شاد و خوب برای گردشگران ایجاد شود.

باعقیده درباره اینکه آیا اقامتگاه های غیرمجاز بوم گردی نیز در خواف وجود دارد یا خیر؟، متذکر می شود: تعداد کمی در گذشته وجود اشت که با همکاری میراث فرهنگی و نیروی انتظامی پلمب شد.

رشد قارچ گونه اقامتگاه های بوم گردی احتمالا بدون برنامه است

رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با وجود اینکه نظر مثبتی درباره فعالیت این اقامتگاه ها در راستای توسعه گردشگری دارد، در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: به نظر می رسد مجوز دادن این تعداد زیاد برای فعالیت این اقامتگاه ها خارج از برنامه های کلان توسعه گردشگری است.

دکتر رفیعی تاکید می کند: باید در ابتدا روستاهای هدف  برای فعالیت این اقامتگاه ها مشخص شوند و بعد از آن نیز باید این موضوع مد نظر قرار بگیرد که این اقامتگاه ها به بافت روستاها آسیبی وارد نکند و در نهایت نیز توسعه اقامتگاه ها به گونه ای باشد که صرفه اقتصادی آنها تحت تاثیر رشد بی رویه مجوزهای اقامتگاه های روستایی قرار نگیرد.

او توسعه روستاها تحت تاثیر گردشگری را قابل قبول عنوان و اضافه می کند: سئوالاتی که هم اکنون برای ایجاد تعداد زیاد این اقامتگاه ها وجود دارد این است که آیا در یک روستا ظرفیت بوم گردی وجود دارد تا اقامتگاه بوم گردی ساخته شود؟، آیا خانه های روستایی استانداردهای لازم برای تبدیل به اقامتگاه های بوم گردی را دارند؟

ارائه تسهیلات بانکی برای ایجاد یا مرمت اقامتگاه های بوم گردی

جانشین دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر علل مختلفی برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی عنوان و بیان می کند: به نظر می رسد، جذاب بودن این اقامتگاه ها، کسب تجربه زندگی گذشتگان و واجهه با نوستالوژی و خاطرات قدیمی ایرانیان سبب شده استقبال گردشگران و زائران از اقامتگاه های بوم گردی افزایش یابد.

سید جعفر زراعتی یکی از اهداف فعالیت این اقامتگاه ها را اشاعه فرهنگ زندگی در روستاها می داند و به این موضوع که توسعه گردشگری روستایی نیز از جمله اقدامات مورد نظر اداره کل میراث فرهنگی است تاکید می کند.

او میزان حضور گردشگران و زائران همزمان با ایام نوروز در خراسان رضوی را بین ۸تا ۱۰میلیون نفر عنوان و اضافه می کند: ترویج آیین های سنتی، احیای صنایع دستی و پوشش و آداب روستاها از جمله موضوعاتی است که در قالب برنامه های مختلفی است که در نوروز ۹۸ برنامه ریزی شده است.

جانشین دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی به پیش بینی این دبیرخانه مبنی بر رشد ۵ درصدی زائران و گردشگران در نوروز ۹۸اشاره ای دارد و می افزاید: همه این واحدهای اقامتی بوم گردی در حال آماده سازی و مرمت هستند تا در نوروز سال آینده بتوانند خدمات و اسکان خود به زائران و گردشگران را به نحو احسن انجام دهند.

زراعتی با تاکید بر اینکه براساس دستورالعمل های اعلام شده در روستاهای هدف گردشگری ۴ اقامتگاه باید وجود داشته باشد، یادآور می شود: روستاهای هدف به این معنا بوده که جاذبه های مهم گردشگری را به صورت طبیعی در خود دارد و خوشبختانه در خراسان رضوی تعداد این روستاها زیاد است.

وی همچنین به پرداخت تسهیلات بانکی با سود ۴ درصد برای روستاهای مرزی و ۶ درصد برای روستاهای غیرمرزی با بازپرداخت ۵ تا ۷ سال اشاره نمود.

وجود ۴۵ اقامتگاه فعال دارای مجوز در خراسان رضوی

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز با اشاره به وجود ۴۵ اقامتگاه فعال دارای مجوز در این استان، در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: این اقامتگاه ها در شهرستان هایی از جمله گناباد، خواف، بجستان، تربت حیدریه، کاشمر، خلیل آباد، قوچان، کلات و ... فعال هستند.

یوسف بیدخوری به این نکته نیز اشاره دارد که اقامتگاه های مذکور به دلیل معماری خاص و ارائه برنامه هایی از جمله تهیه غذای سنتی از سوی مردم روستاها برای گردشگران جذاب است.

او هدف از فعالیت این اقامتگاه ها را اینگونه بیان می کند: اسکان زائران و گردشگران، توقف آنها در شهرستان های در مسیر مشهد و کاهش بار میزبانی از مشهد از جمله اهداف این فعالیت این اقامتگاه ها است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی اضافه می کند: ما به دنبال احیای نقاط دورافتاده و ناآشنایی هستیم که برای گردشگران جذابیت های خاص خود را دارد، همچنین می خواهیم فضای دلنشینی را برای گردشگران محیا کنیم.

بیدخوری به ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ نفری این اقامتگاه ها اشاره و بیان می کند: تلاش شده این اقامتگاه ها با قیمت های ارزان در اختیار افراد قرار بگیرد.

او به توجه گردشگران درخصوص پرهیز از اسکان در اقامتگاه ها یا واحدهای غیرمجاز در شهرستان های مختلف خراسان رضوی تاکید جدی دارد و متذکر می شود: گردشگران و زائران از اسکان در اماکن بی هویت و بدون شناسنامه جددا خودداری کنند، همچنین آنها در هنگام انتخاب واحدهای اسکان حتما به پروانه های بهره برداری و مجوزهای دریافت شده رسمی این واحدها دقت کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.