مهدی دادفر گفت: متاسفانه در حالی مدیران کشور از توانایی های داخلی سخن می گویند در حالی که حتی توانایی ساخت دستگاه پرس در کشور وجود ندارد، به جای غر زدن بهتر است مدیران ما از فرصتهای درونی استفاده کنند. توجه به صادرات غیر مستقیم یعنی خرید اتباع خارجی با مدیریت داخلی در کشور بنحوی که مازاد تولید به آنها داده شود و منجر به کمبود کالای اساسی مورد نیاز جامعه و افزایش ارزاق عمومی نشود مدیریتی برنامه ریزی شده و رو به جلو است که می تواند به اقتصاد کشور کمک شایان توجهی کند.

مشکل ما، عدم توجه به فرصت‌های اقتصادی و استفاده از نقدینگی سرگردان است

مهدی دادفر مشاور کسب و کار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، با اشاره به عدم برنامه‌ریزی سازمانها در بحران‌های اقتصادی گفت: متاسفانه موضوعی که در کنار تحریم‌ها بر شدت وخامت اقتصادی کشور افزوده است، عدم ساماندهی پرسنل و برنامه ریزی سازمان‌ها برای عبور از مشکلات است، ما نیاموخته ‌یم که مدیریت خوب، بهترین راهکار در بحرانها است و مدیریت بحران نیز در ایران، چیزی غیر از یک عنوان صِرف، نیست؛ بر اساس یک ضرب المثل چینی، ریشه همه تهدیها وتحریم ها، یکی است.

وی در این باره افزود: اگر تهدید و فرصت را به عنوان یک اتوبان درنظر بگیریم، اگر یک سمت اتوبان به دلیل ترافیک بسته باشد، باید از فرصت رو به رو به نحو احسن استفاده کرد؛ یعنی درون تهدید فرصتهایی است که باید از آن به خوبی بهره برداری نمود؛ امروز بسیاری از سازمانهایی که مدیریت بهینه نداشته و بسیار فربه شده اند؛ با توجه به تحریم ها، از فرصت پیش آمده برای تعدیل نیرو استفاده می کنند، در حالی که آنها می‌توانستند با نیروی انسانی و مدیریت مطلوب به بهترین وجوه اقتصادی دست بیابند.

مشاور بازار کسب و کار تصریح نمود: امروز بسیاری از کارشناسان از افزایش نقدینگی می نالند و آن را سر منشاء همه تورم ها وگرانی ها می دانند، در حالی که داشتن نقدینگی بسیار مطلوب است، به شرط اینکه درست هدایت شود؛ هرچند برخی با افزایش قیمتها، به جای مدیریت درست اقتصادی، اقدام به سیاه نمایی می کند، اما مشکل ما گرانی یا تورم نیست؛ مشکل کشور، عدم توجه به فرصت های اقتصادی و استفاده از نقدینگی سرگردانی است که به آشوبی در اقتصاد کشور تبدیل شده است.

مهدی دادفر مشاور کسب و کار درباره اهمیت صنعت توریسم و ارز آوری به کشور گفت: در حالی که همه دنیا برای افزایش صنعت توریسم در کشورشان دست به برنامه ریزی ها و اقدامات اساسی می زنیم با افزایش ورود عراقی ها به ایران دادمان به هوا می رود که آنها تمام محصولات ما را از کشور خارج می کند، ورود اتباع سایر کشورها به عنوان توریست به ایران به معنای افزایش ارز آوری است. با نگاهی به سالن ترانزیت هواپیمایی متوجه می شویم با گرانی نرخ بلیط هواپیما بیشترین مسافران هوایی کشور را اتباع سایر کشورها تشکیل می دهند، هر چند افزایش قیمت ها و کاهش توان مردم در خرید و سفرهوایی بسیار دردناک است وباید به صورت درست برنامه ریزی شود تا نیازهای مردم برآورده شود اما چرا توجهی به موضوع ارز آوری اتباع خارجی نمی شود.

وی دراین باره افزود: مسلما شبکه های ماهواره ای دشمنان که وابسته به رسانه های غربی و سرویس‌های جاسوسی دشمن هستند، ورود اتباع سایر کشورها به ایران را سیاه نمایی می کنند، در حالی که همان کشورها به افزایش تعداد توریست کشورهای خود می بالند؛ بی شک بسیاری از حرکت های ضد اقتصادی ایران از خارج از کشور هدایت می شود، چرا که تامین منافع دشمنان جمهوری اسلامی به کاهش ارزآوری و عدم ورود توریست خارجی به ایران است؛ دشمنان به دنبال خام فروشی و کاهش منابع ایران و عدم فرآوری در ایران هستند، موضوعی که متاسفانه چهار دهه از دید بسیاری از مسئولین مغفول مانده است.

این کارشناس بازار کسب و کار با انتقاد از خام فروشی بیان داشت: مواد اولیه ساخت مسواک را به صورت خام مثلا کیلویی ۵ هزار تومان به خارج از کشور می فروشیم در حالی که از همان یک کیلو ماده خام ۱۲۵ عاد مسواک مثلا ده هزارتومانی تولید و به ما فروخته می شود! چنین مدیریتی درایران بحران زا است؛ اینکه نمی توانیم بطری بسازیم نشان دهنده بحران مدیریتی در کشور است نه بحران منابع؛ به یاد داریم سال گذشته شرکت سن ایچ بعد از نوسانات دلار با عدم خریداری بطری های قبلی از خارج از کشور بسته بندی جدید  کاغذی، «تترا پکی» را تولید کرد؛ یعنی در چنین زمانی  احتیاج ما، در اختراع می شود و یک مدیر موفق می تواند دستاوردی برای شرکت و کشور خود رقم زند.

 مهدی دادفر گفت: متاسفانه در حالی مدیران کشور از توانایی های داخلی سخن می گویند، در حالی که حتی توانایی ساخت دستگاه پرس در کشور وجود ندارد، به جای غر زدن، بهتر است مدیران ما از فرصتهای درونی استفاده کنند؛ توجه به صادرات غیرمستقیم، یعنی خرید اتباع  خارجی با مدیریت داخلی در کشور به‌نحوی که مازاد تولید به آنها داده شود و منجر به کمبود کالای اساسی مورد نیاز جامعه و افزایش ارزاق عمومی نشود مدیریتی برنامه ریزی شده و روبه‌جلو است که می تواند به اقتصاد کشور کمک شایان توجهی کند.

وی در پایان با تاکید بر تبلیغات و شناساندن ظرفیت های ایران به سایر ملت ها، اظهار داشت: متاسفانه مدیران ما راه های تبلیغات در خارج از کشور را نیاموخته اند؛ به طور مثال کاشت مو در ایران بسیار ارزان تر از کشورهای اروپایی است؛ به‌نحوی که با چند صد یورو این موضوع درایران عملی می شود؛ اگر مردم اروپا و سایر کشورها از این موضوع یا سایر خدماتی که درایران با قیمت مناسب می توانند استفاده کنند، مطلع باشند، بی شک ارزآوری مستقیمی بدون دخالت سیاسی کشورها به ایران خواهیم داشت، که متاسفانه هیچ گاه در صدر برنامه‌ریزی‌های برون مرزی ما دیده نشده است و سفارت خانه های ایران در خارج از کشور برای شناساندن ایران و ظرفیت هایش قدم های مثبتی برنداشته‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.