عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم گفت: دولت سیاست اقتصادی مناسبی را در زمینه تهیه چرم و تثبیت قیمت واقعی آن در بازار انجام دهد.

 عامل رکود در صنعت کفش افزایش قاچاق چرم از کشور می باشد

حمید گرمابی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: صنعت کفش وچرم ایران از پیشینه بالایی برخوردار می باشد و دارای  قابلیت ها و پتانسیل های زیادی درعرصه اقتصاد است که توجه به توسعه و رونق این صنعت می تواند اشتغال زایی و ارز آوری خوبی برای کشور به دنبال داشته باشد.
وی تصریح کرد: افزایش نرخ ارز و نوسانات موجود در آن طی چند ماهه گذشته باعث شده است خروج چرم طبیعی و مرغوب  به صورت خام از کشور جذابیت پیدا کرده  و  به صورت قانونی و یا قاچاق افزایش پیدا کند که این موضوع  بخش های  تولیدی و بازار صنعت  کفش را با مشکل مواجه کرده و اغلب تولید کنندگان در حال حاضر مجبور هستند  از چرم مصنوعی که از مواد شیمیایی بوده و نسبت به چرم طبیعی از کیفیت پایین تری برخوردار است استفاده کنند که این موضوع به نفع تولید کننده و مصرف کننده نمی باشد.
گرمابی افزود: از طرفی کمبود چرم طبیعی در بازار باعث  افزایش  قیمت آن و همچنین بهای تمام شده و قیمت کفش در بازار شده است  به طوری که در برخی موارد قیمت ها نسبت  به ابتدای سال بین دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است ، در مقابل  وجود کفش‌های بی کیفیت خارجی دربازار ، اقتصاد خانواده ها در حوزه تولید کننده و مصرف کننده را با مشکلاتی روبرو کرده است که ادامه این روند باعث رکود در  صنعت کفش و چرم خواهد شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم بیان داشت:  صنایع صنعتی و غیرصنعتی باید مورد حمایت قرار بگیرند تا با افزایش  بهره وری و توان رقابتی آنها علاوه بر اینکه نیاز بازار داخلی به اندازه کافی تامین شود صادرات آنها نیز افزایش پیدا کند  . زیرا  زمانی کفش ایران  درمنطقه حرف اول را می زد اما به دلیل برخی سیاست ها در سال های اخیر دچار ضربه سختی شده است که این موضوع در خراسان رضوی که  از استان های برتر و مطرح ایران در صنعت چرم است به وضوح دیده می شود.
وی با بیان اینکه سازمان های نظارتی باید در موضوعات مختلف مرتبط با حوزه چرم و کفش فعالیت های خود را افزایش دهند، بیان داشت: انتظار تولید کنندگان این است که دولت سیاست اقتصادی مناسبی را در زمینه تهیه چرم و تثبیت قیمت واقعی ان در بازار انجام دهد تا تولید کفش با کیفیت و تعادل در قیمت  این کالا صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.