شعارهایشان هم عوض شده و مدام دم از مردم ایران و حمایت از آن‌ها می‌زنند؛ ولی در واقعیت دست ترامپ را می‌بوسند که ایران را دوباره تحریم کرد و خوشحالی می‌کنند که مردمِ ایران در فشار و مضیقه قرار می‌گیرند. آخرین دسته گل این جماعت هم تحریم نرم‌افزارهای کسب و کار ایرانی در تلفن‌های همراه آیفون است که گرایش را مجری شبکه من وتو به وارثان استیو جابز داده است. 

« من وتو» علیه ما

کمالی/ سال‌های نه چندان دوری همه کانال‌ها و شبکه‌های آن‌ورآبی دست آدم‌های متوهم سلطنت‌طلبی مثل هخا و شهرام همایون و اتابکی بود که فقط بلد بودند در آن دکورِ عهد بوقی‌شان نعره بکشند، بد وبیراه نثار مردم و مسئولان ایرانی کنند. اصلاً هم مردم برایشان مهم نبود و فقط دلشان می‌خواست که رضا پهلوی شاه شود و آن‌ها مثل زمان پدرش به آب و نانی برسند. اما چند سالی هست که سروشکل شبکه‌های فرنگی فارسی‌زبان عوض شده است و دیگر خبری از پیرمردهای متوهم شاه‌دوست نیست. همه‌چیز شبیه شبکه‌‌های حرفه‌ای خارجی‌زبان شده است. کاملاً حرفه‌‌ای با تأثیرگذاری بالا. شعارهایشان هم عوض شده و مدام دم از مردم ایران و حمایت از آن‌ها می‌زنند؛ ولی در واقعیت دست ترامپ را می‌بوسند که ایران را دوباره تحریم کرد و خوشحالی می‌کنند که مردمِ ایران در فشار و مضیقه قرار می‌گیرند. آخرین دسته گل این جماعت هم تحریم نرم‌افزارهای کسب و کار ایرانی در تلفن‌های همراه آیفون است که گرایش را مجری شبکه من وتو به وارثان استیو جابز داده است. 

 جنگ با کسب و کارهای ایرانی
یکی دو روز گذشته آن‌هایی که تلفن‌ همراه آیفون داشتند با شوک رو به‌رو شدند. هیچ‌کدام از برنامه‌های ایرانی نصب شده روی گوشی‌شان که قابلیت پرداخت درون برنامه‌ای داشت، کار نمی‌کرد. از همراه بانک‌ها گرفته تا برنامه‌های کاربردی‌تری مثل اسنپ و آپ و ریحون. فروشگاه کاملاً ایرانی سیب اپ هم که یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌های اپل و اپ استورش بود، بدون هیچ توضیحی از کار افتاده بود. البته این نخستین‌باری نیست که اپل چنین بلایی را بر سر کسب و کارهای ایرانی می‌آورد. حدود دو سال پیش هم این شرکت به قول توسعه دهنده‌های ایرانی جنگی را با اپلیکیشن‌ها و کسب و کارهای ایرانی آغاز کرد که ثمره‌اش مسدود کردن و از کار انداختن بسیاری از این برنامه‌ها بود. تحریم‌هایی که اپل پس از کش وقوس‌های فراوان اذعان کرد که بخشی از کل تحریم‌های تکنولوژی علیه ایرانیان است. 

 یک ایرانی پشت پرده تحریم‌های اپل
دفعه پیش توسعه دهندگان ایرانی با هزار زحمت و لطایف‌الحیل و گرفتن مجوزهایی از شرکت اپل، توانسته بودند از سد تحریم‌ها عبور کنند. این‌بار اما شرکت آمریکایی اپل هیچ بیانیه‌ یا پیامی درخصوص این مسدودسازی منتشر نکرد و توضیح نداد که چرا و به چه علت این اتفاق برای نرم‌افزارهای ایرانی افتاده است. حدس زدن پشت پرده این ماجرا کار زیاد سختی نیست. شرکت اپل از چند روز پیش شروع به باطل کردن برخی از گواهینامه‌های صادره شده کرد و حتی به گوگل و فیس‌بوک هم رحم نکرد، که پس از چند روز و با مذاکره شرکت‌های گوگل و فیس بوک با اپل، بار دیگر گواهینامه‌ها تأیید و همکاری‌ها با این دو به حالت عادی برگشت. اما خوش‌رقصی یکی از مجریان و دست اندرکاران من و تو سبب شد که حواس اپلی‌ها متوجه برنامه‌های ایرانی شود. نریمان غریب، با انتشار مطلبی در سایت «مدیوم» نوشت که بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی همچون اپ‌های بانکی با استفاده از گواهینامه‌های اپل تراکنش‌های مالی در خارج و داخل ایران انجام می‌دهند و در ادامه آدرس اپلیکیشن‌ها را منتشر می‌کند. تا اینجای کار برای اپل سخت و شاید غیرممکن است که برود سروقت همه بیش از 70 برنامه ایرانی و ببیند که دارند چه کار می‌کنند و آیا تخلفی صورت گرفته یا نه. اما انتشار مطلب «نریمان غریب» در سایت «مدیوم» و پرسش‌های مطرح شده توسط وی، سبب شد که توجه اپل به سمت گواهینامه‌های صادره برای شرکت‌های ایرانی جلب شده و در نهایت مجوزها باطل شود تا به یکباره بسیاری از برنامه‌های‌ ایرانی از کار بیفتند.

 وطن فروشِ من و تو
روی اقدام مجری من و تو در لو دادن راهی که برنامه‌های ایرانی با آن تحریم‌های عجیب و غریب را دور می‌زنند، نامی جز وطن‌فروشی نمی‌توان گذاشت. چون مسدودسازی این برنامه‌ها به طور مستقیم با معیشت خیلی از ایرانی‌ها در ارتباط است که شاید شبِ عیدی از کار بیکار شوند و قس علی هذا. وقتی که خبر به گوش ایرانی‌ها رسید که پشت پرده تحریم جدید، یک ایرانیِ مجریِ شبکه من و تو است، کاربران توییتر بشدت علیه او موضع گرفتند و با  هشتگ #منوتوفروختی به استقبال عمل وطن فروشانه و خائنانه غریب رفتند و او و بقیه دار و دسته‌ من و تویی‌ها را با منافقان یکی دانستند و البته آن‌هایی را هم که از سرِ ندانم کاری از صف گوشت و مرغ و امثالهم برای من و تو فیلم می‌فرستند که برایشان کاری کنند، سرزنش کردند:
«کانسپت جالب و رذیلانه‌ای است؛ مطلب می‌نویسید، لابی می‌کنید و تشویش تا تحریم کنند، بعد که تحریم کردند ربطش می‌دهید به ناکارایی نظام تا ایجاد نارضایتی و ناامیدی کنید. مبدع آن علی‌نژاد و کمپین تحریم مسابقات شطرنج تهران بود، من وتو و توانا توسعه‌اش داده‌اند».
«به آمریکا برای فشار و تحریم، نقاط ضعف و قوت مردم رو گِرا بدی و در نهایت هم فشارهای روز افزون اقتصادی رو به ناکارآمدی نظام ربط بدی و دنبال آشوب باشی. وطن فروشانِ من و تو از پوز سگ هم نجس‌ترین!»
«کارمندای من و تو و بی‌بی‌سی نسخه آپدیت شده منافقین هستن. منافقین پول خارجی می‌گرفتند که مردم و ‌مسئولان رو ترور کنن، اینا پول از خارجی‌ها می‌گیرن و دنبال تحریم بیشتر مردم ایران و وطن فروشیشون هستن. لعنت به پدر هرچی وطن فروشه».
«واقعاً از مشکلاتتون فیلم می‌گیرید، می‌فرستید من و تو؟! یعنی مثلاً قراره سالی تاک با اون همه استعداد طنازی بیاد مشکلتون رو حل کنه؟! واقعاً علت این کارتون چیه!؟ دنبال حل مشکلید یا سوژه کردن خودتون!؟ من و تو شبکه‌ای که جز تمسخر تو و کشورت هیچ دستاوردی نداشته!»
«ما فقط مصرف کننده آن اپ‌ها بودیم. اما وطن‌فروشی کارمندان من و تو توی این شب عیدی، نان ضعفایی را برید که نان زن و بچه‌هایشان را از اپ‌هایی مثل اسنپ و تپسی درمی‌آوردند. اشک تمساحشان اما از معیشت همین مردم دم مشکشان است؛ جلوی دوربین البته!»
«تحریم اپ‌های ایرانی تنها یک گوشه‌ کوچک از تحریم‌های گسترده بر کشوری است که می‌خواهد استقلال داشته باشد.[هرگونه] تحریمی جز تنبیه دسته جمعی ملت هیچ تعریف دیگری ندارد. حالا دقت کنید در همین توییتر چه آدم‌هایی با این تحریم‌ها کوچک‌ترین همدلی دارند».

 مثلاً شبکه تلویزیونی!
همین حرکت به ظاهر کوچک مجری من و تو نشان داد که  بی‌بی‌سی فارسی، من و تو، فارسی وان و بقیه شبکه‌های فارسی زبانی که 24 ساعته از آن ور آب دارند برای ما برنامه می‌سازند، نه تنها حامی مردم ایران نیستند و دلشان برای آن‌ها نمی‌سوزد، بلکه مدام دنبال ضربه زدن به مردم و معیشتشان هستند و اگر نگاهی به نوع تحریم‌های آمریکا هم بیندازید، می‌فهمید که همه‌شان یک‌جورهایی مستقیم با معیشت و زندگی مردم در ارتباط هستند. البته این شبکه‌های مثلاً تلویزیونی پشت پرده دیگری هم دارند که علی علیزاده درباره آن می‌نویسد: «من و تو در ظاهر تلویزیون است، اما سازمان امنیتی-اطلاعاتی هزارکاره است. یک پایگاه جنگ نرم تمام عیار که پس از 10 سال صبوری دارد پروژه‌هایش را رو می‌کند: -ایجاد قحطی مصنوعی با توصیه شهروندان به احتکار -ترغیب به حمله به توریست‌های عرب در مشهد -حالا هم نابودی اپلیکیشن‌های ایرانی».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.