کارشناس مشاوره خانواده و استاد دانشگاه، گفت: اگر معدل شخصیتی پسر و دختر بایکدیگر برابر باشد، ازدواج آنها بی دردسر نخواهد بود. معمولا در این نوع از پیوندهای زناشویی، بحث و جدل بسیار است و هیچکدام زیر بار حرفهای دیگری نمی روند.

کوپن های امر و نهی را سریع خرج نکنید

حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی در گفت و گو با قدس آنلاین، بیان داشت: یکی از نکات مهم قبل از ازدواج سنجیده شدن ویژگی های فردی عروس و داماد توسط کارشناسی حاذق و توانا است و باید معدل شخصتی آنها شناسایی و ارزیابی شود. اگر معدل شخصیتی مرد بالاتر از زن باشد این ازدواج، بسیار پایدار و باقوام خواهد بود. چون در این وضعیت زن به شوهر خود افتخار کرده و ویژگی های مرد مطلوب خود را در او می بیند.

وی افزود: اگر معدل شخصیتی پسر و دختر بایکدیگر برابر باشد، ازدواج آنها بی دردسر نخواهد بود. معمولا در این نوع از پیوندهای زناشویی، بحث و جدل بسیار است و هیچکدام زیر بار حرفهای دیگری نمی روند. چون معدل پسر و دختر از لحاظ روحیات شخصیتی با یکدیگر برابر است و هم سطح هم هستند.

وی اظهار داشت: بدترین وضعیت زمانی رخ می دهد که معدل شخصیتی خانم از آقا بیشتر باشد. این شرایط موجب می شود که زن پس از ازدواج، مرد را کوچک و خرد دیده و برای او چندان ارزشی قایل نباشد. تفکرات و تصوراتش را از زندگی مشترک، در مرد خود نمی بیند و در صورتیکه زن بی تقوا باشد حتی ممکن است، به فساد و تباهی کشیده شود.

وی تاکید کرد: مشخص است که سنجش معدل شخصیتی عروس و داماد قبل از ازدواج بسیار مهم است و این موضوع، به قوام و گرمی روابط آنها پس از ازدواج کمک کرده و یا از نزاع و سردی روابط خانواده ها جلوگیری می کند. اما متاسفانه این موضوع مهم قبل از پیوند زناشویی، چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی در بیان عواملی که پس از ازدواج در تضعیف روابط زوجین تاثیرگذار است، گفت: یکی از عواملی که موجب سرد شدن روابط زوجین می شود، بحث کردن است. توصیه می کنم به هیچ عنوان بحث نکنید. در بحث و جدل چون هیچکدام از طرفین قصد ندارند حقیقت را پیدا کنند، و صرفا میخواهند، بردیگری غلبه کنند، اینکار موجب کدورت و بعد از آن کینه و به مرور منجر به قطیعه یا طلاق می شود.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که مرد نباید کوپن هایش را تندتند خرج کند، امر و نهی کردن است. این موضوع باعث می شود که مقبولیتش در برابر همسر از بین برود و کم کم اثرگذاری حرفهایش برای زن، کمرنگ شده و مهم تلقی نشود. عروس و داماد باید سعی کنند در یکی دو سال ابتدایی زندگی بدنبال جلب اعتماد یکدیگر و نمک گیر کردن طرف مقابل باشند.

این کارشناس مشاور خانواده و استاد دانشگاه تصریح کرد: زوجین در ماه های ابتدایی زندگی نباید از یکدیگر مطالبات زیادی داشته باشند. این موضوع باعث می شود که هنوز اعتماد جلب نشده، سوء تفاهم بوجود بیاید و ادامه زندگی مشترک به مشکل بخورد.

وی عنوان داشت: یکی از موارد مهمی که باید زن و شوهر جوان مد نظر قرار دهند اصل رازداری است. آنها نباید به هر بهانه ای، مسایل زندگی مشترک خود را با بزرگترها و پدرومادر ها در جریان بگذارند. به ویژه در این دوره که پدرها و مادرها فرزندان کمی دارند و به فرزندانشان وابسته ترند و بیشتر پیگیر وضعیت آنها هستند. وقتی برخی موارد با آنها در میان گذاشته می شود حس پدر و مادر بودن آنها برانگیخته شده و تمایل پیدا می کنند، که به هرنحو ممکن مشکل فرزند خود را برطرف نمایند. این کار آنها ممکن است از روی دلسوزی باشد اما در اکثر موارد به ایجاد اختلاف بیشتر و بروز مشکلات عمیقتر می انجامد. پس زوجین نباید هر مساله پیش پاافتاده ای را با والدینشان درمیان گذارند.

وی ابراز داشت: عروس و داماد برای جلوگیری از تراشیده شدن هزینه های زیادی و خرج های اضافی به خصوص در سالهای ابتدایی زندگی، باید از مجالس تشریفاتی و غیرضرور پرهیز کنند و قناعت داشته باشند. آنها باید سختی های اول زندگی را تحمل کرده و به امید گشایش های بعدی باشند. برای رسیدن به زندگی مشترک مفید و سازنده، تلاش و همت خود را مضاعف کنند. زوجین نباید انتظار داشته باشند که در ابتدای زندگی همه امکانات و رفاهیات برای آنها تامین شود.

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: گاهی اوقات پسرها برای کار پیدا کردن، بدنبال شغل مورد نظر و دلخواه خود هستند و به همین بهانه فرصت های شغلی دیگر را از دست می دهند. باید در نظر داشت که معیار، کسب درآمد حلال است نه داشتن عنوان شغلی پررنگ و لعاب. در روایات داریم که حضرت علی (ع) برای کسب روزی حلال و درآمد مخارج زندگی برای یک یهودی کارگری می کرده اند. برخی از دانشجویان در رشته های بالای دانشگاهی در حال درس خواندن هستند اما برای تامین مخارج خود در کنار درس خواندن در رستوران ها و یا اماکن اینچنینی کارگری می کنند. این عیب نیست.

وی افزود: اینکه نوع کار، دارای شان و رتبه اجتماعی بالایی نباشد عیب نیست، عیب آن است که درآمد حلال نداشته باشیم. باید با اراده، پشتکار و صبر برای رسیدن به مناصب شغلی بالاتر تلاش کنند. خانواده ها و به ویژه همسر، نباید توقعات و سختگیری های زیادی در این مورد داشته باشند. بسیاری از مدیرانی که اکنون اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده اند در ابتدای کار شغل بسیار پایینی داشته اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.