عباسعلی کدخدایی گفت: شورای نگهبان بر اساس قوانین انتخابات مجلس و قوانین انتخابات ریاست جمهوری در این زمینه شرایط حداقلی داوطلبان را بررسی می‌کند و ابزار شایسته‌سنجی داوطلبان در اختیار شورای نگهبان وجود نداشته و ندارد و این مربوط به همان انتخاب مردم و مهمتر از آن مربوط به گروه‌های سیاسی می‌شود که داوطلبان را معرفی می‌کنند.

شورای نگهبان شرایط حداقلی داوطلبان انتخابات را بررسی می‌کند/ همه‌پرسی درباره لوایح پالرمو و FATF موضوعیت ندارد

به گزارش قدس آنلاین، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره آخرین مصوبات شورای نگهبان توضیحاتی به خبرنگاران ارائه داده و گفت: طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۱۳ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و همچنین لایحه ادغام شرکت‌ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تأیید شورای نگهبان رسید.

وی همچنین در ادامه با اشاره به طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف، اظهار داشت: نیز مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تأیید شورای نگهبان رسید. همچنین لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما با ایراداتی مواجه شد که برای اصلاح مجدداً به مجلس ارجاع داده شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین ادامه داد: طرح اصلاح قانون بودجه ۹۷ کل کشور نیز در جلسه ۲۴ بهمن ۹۷ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، همچنان ایراد قبلی شورای نگهبان در این طرح کماکان به قوت خود باقی است. طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۳۰ دی ماه ۹۷ مجلس نیز در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد و ایرادات به مجلس ارجاع داده شد تا اصلاحات لازم انجام شود.

کدخدایی ضمن اشاره به بررسی لایحه موافقت نامه بین ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگان سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در شورای نگهبان، افزود: از آنجا که اظهار نظر نسبت به این مصوبه مستلزم وصول اساسنامه مذکور است، پس از وصول اساسنامه فوق، اظهارنظر شورای نگهبان درباره آن انجام خواهد شد.

وی همچنین به لایحه بودجه ۹۸ هم اشاره کرده و گفت: ما روز چهارشنبه هفته گذشته در دو نوبت صبح و عصر جلسه برگزار کردیم و کلیات بودجه ۹۸ مورد بررسی قرار گرفت و پیش بینی کرده ایم در هفته جاری جلسات فوق العاده ای داشته باشیم تا شورای نگهبان هر چه سریع تر بتواند درباره لایحه بودجه ۹۸ اعلام نظر کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور اعلام کرده شورای نگهبان با CFT و پالرمو موافقت کرده است، گفت: فکر می کنم در فرمایشات وی تسامحی بوده است چرا که شورای نگهبان ایراداتی به CFT و «پالرمو»  وارد و به مجلس ارجاع داد و در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

کدخدایی همچنین در پاسخ به خبرنگاری که از نظر شورا درباره مطرح شدن طرح رفراندوم برای لوایح پالرمو و FATF از سوی برخی افراد می شود، پاسخ داد: کسی از رفراندوم هراسی ندارد اما تا زمانی که مراجع قانونی وظیفه خودشان را انجام ندادند همه‌پرسی موضوعیتی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درخصوص تعریف رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان اظهار داشت: ما رسما در این باره مواردی را که بر عهده شورای نگهبان بود، اعلام کردیم اما مابقی آن مربوط به مجلس است و آنها باید اعلام نظر کنند.

در ادامه خبرنگاری درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان سوال کرد که کدخدایی در این باره تصریح کرد: شورای نگهبان بر اساس قوانین انتخابات مجلس و قوانین انتخابات ریاست جمهوری در این زمینه شرایط حداقلی داوطلبان را بررسی می‌کند و ابزار شایسته‌سنجی داوطلبان در اختیار شورای نگهبان وجود نداشته و ندارد و این مربوط به همان انتخاب مردم و مهمتر از آن مربوط به گروه‌های سیاسی می‌شود که داوطلبان را معرفی می‌کنند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگار قدس درباره اینکه نظر شورای نگهبان درخصوص اظهارات برخی نمایندگان درباره تجمیع لایحه جامع انتخابات و طرح استانی شدن چیست، اظهار داشت: بنده در حال حاضر نمی توانم درباره این موضوع اعلام نظر کنم درحالیکه شورای نگهبان مدت هاست پیگیر به نتیجه رسیدن قانون انتخابات است و ای کاش دولت و مجلس زودتر از این به فکر اصلاح قانون انتخابات می افتادند. اما با این وجود گرچه خیلی دیر است اما خوشحالیم که اصلاحات مربوط به قوانین انتخاباتی در مجلس در حال انجام است. امیدواریم مجلس دهم هرچه زودتر برای اصلاح و تصویب قانون جامع انتخاباتی اقدام کند تا بتوانیم این قانون را برای انتخابات سال آینده آماده و اجرایی کنیم.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه دولت تا چه حد در تهیه و اصلاح پیش نویس قانون جامع انتخابات با شورای نگهبان مشورت کرده است، پاسخ داد: «هیچ».

وی همچنین در سوال دیگری که درباره نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا مطرح شد، گفت: نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست و ما هیچ تمایلی هم برای این موضوع نداریم اما پیشنهاد کردیم سازمان مستقلی برای این منظور ایجاد شود که فکر می‌کنم مجلس به فکر این موضوع است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در سوال یکی از خبرنگاران که درباره انتخابات تناسبی پرسید، افزود:  ما هم این نوع انتخابات را قبول داریم چرا که به عدالت نزدیک تر است اما در وهله اول مجلس باید در این خصوص مصوبه ای داشته باشد و سپس ما اعلام نظر کنیم.

کدخدایی در خاتمه درباره شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی درباره اظهاراتش در زمینه بررسی صلاحیت‌ها، بیان کرد: این موضوع در هیأت نظارت بر نمایندگان در حال پیگیری است ولی بنده از آخرین اخبار آن اطلاعی ندارم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.