مازندران- سید محسن موسوی تاکامی گفت: فرسایش خاک در استان مازندران بالاتر از متوسط کشور است.

فرسایش خاک در مازندران بالاتر از متوسط کشوری است/ در کنترل آفت شب پره شمشماد موفق نبودیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سید محسن موسوی تاکامی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، صبح امروز (شنبه) در آستانه هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به اینکه متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶ و ۷ تن در هکتار است اظهار کرد: متوسط فرسایش خاک در مازندران بالاتر از میانگین کشوربوده و این مساله وظیفه مان را سنگین تر می کند تا وضع موجود پوشش گیاهی را حفظ و ارتقا دهیم.

وی با اعلام اینکه ۴۱ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی شمال کشور دچار آفت بلایت و شب پره شمشاد هستند، افزود: از این میان ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از شمشادهای حوزه این اداره کل آلوده به این آفتِ مقاوم شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری در پاسخ به سوال قدس آنلاین در رابطه با موفقیت و عدم موفقیت مبارزه با آفت شمشماد با اشاره به اینکه این آفت در شش نسل تکثیر می شود و مبارزه کردن با آن سخت است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در کنترل آفت شب پره شمشاد موفق نبودیم اما دست روی دست نگذاشتیم و در حال مبارزه هستیم.

با کمبود نهال برای زراعت چوب مواجه ایم

موسوی در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین در رابطه با عملکرد اداره کل در رابطه با زراعت چوب، گفت: امسال استقبال خوبی در رابطه با زراعت چوب صورت گرفت و علاوه بر ۲۰۰ هکتار تعهد، توانستیم ۲۵۰ هزار هکتار مازاد را نیز اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه استقبال خوب مردم موجب شد با کمبود ۱۵۰ هزار اصله نهال مواجه شویم، یادآور شد: کشاورزان زمین هایشان را گودبرداری کردند اما متاسفانه نهالی را نداریم تا در اختیارشان قرار دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری با اعلام اینکه تعطیلی نهالستان ها موجب این کمبود شد، اضافه کرد: امسال در مقابل حجم تقاضاها غافلگیر شدیم اما برای سال آینده برنامه ریزی داریم.

استقرار کارخانه چوب و کاغذ در مازندران اشتباه بود

موسوی با تاکید بر اینکه صنایع سلولزی نباید به جنگل وابسته باشند، گفت: استقرار کارخانه چوب و کاغذ در مازندران از ابتدا اشتباه بود و به بهانه ایجاد اشتغال نباید این اتفاق رخ می داد.

وی ادامه داد: اگر سری به کارخانه آرین سینا که متعلق به بخش خصوصی است بزنید می توانید حجم بالای مواد اولیه و چوب را در آنجا مشاهده کنید درحالیکه جای قدم گذاشتن نیست و از سوی دیگر در کارخانه چوب و کاغذ مازندران، نبود مواد اولیه زیاد به چشم می آید و می توان در آنجا فوتبال بازی کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری وجود چوب های قاچاق در آرین سینا را رد نکرد، افزود: شرایط امروز چوب و کاغذ مازندران ناشی از وابسته بودن این صنعت به دولت است.

آبخیزداری، بهشهر و نکا را از سیلاب نجات داد

موسوی با اشاره به اینکه با عملیات آبخیزداری در مناطق بالادست در شهرستان های نکا و بهشهر موجب شد از خسارات احتمالی سیلاب ها جلوگیری شود، گفت: در سیل بهشهر ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده بود که با هزینه کردن تنها ۸۰۰ میلیون تومان برای احداث بند سرشاخه گیر دیگر شاهد این اتفاقات ناگوار نبودیم.

وی یادآور شد: عملیات آبخیزداری رسوبات بالادست سدها را کنترل تا مخازن شان پُر نشود و عمر مفید سدها افزایش یابد چراکه هزینه تخلیه رسوب موجود در سدها به اندازه هزینه ساخت شان بوده و گران است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین که آیا در انتصابات تحت فشار هستید و علت انتصاب اشتباه تان چه بود؟ خاطرنشان کرد: برخی نمایندگان فشارهایی را وارد می کنند اما تاکنون زیربار نرفتم.

موسوی با اشاره به اینکه نماینده ای تا عزل بنده پیش رفت اما تسلیم نشدم، ادامه داد: در یک مورد انتصاب دچار اشتباه شدم که در ادامه کار این اشتباه، اصلاح شد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.