استاندار خراسان رضوی بر لزوم هماهنگی همه دستگاههای مسئول و دست اندرکاران در حوزه آب و کشاورزی تاکید و بیان کرد: بر این اساس تحقق برنامه ها و سیاستهای حوزه کشاورزی و وزارت نیرو در این استان به صورت مشترک و توامان پیگیری می شوند.

سیاستهای حوزه کشاورزی و وزارت نیرو بطور مشترک پیگیری می شوند

 

به گزارش قدس آنلاین ؛ علیرضا رزم حسینی روز شنبه در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه خراسان رضوی افزود: در همین چارچوب 'طرح همیاران آب' به منظور هماهنگی اقدامات در حوزه مدیریت آب و خاک در این استان طراحی شده است.

'طرح همیاران آب' برنامه ای برای مدیریت واحد منابع آب و خاک به منظور خروج از شرایط بحران آب است که به گفته استاندار از سال آینده در این استان اجرا می شود. بر این اساس می بایست فعالیتهای همه بخشهای مسئول و ذینفع چه در بخش نگهدارندگان و چه در عرصه مصرف کنندگان آب، با هدف تنظیم و مدیریت منابع و مصارف آب با یکدیگر هماهنگ می شود. 'مدیریت و بازچرخانی آب، توسعه تصفیه خانه ها و کاهش مصارف آب' محورهای اصلی مورد توجه در اجرای طرح همیاران آب هستند.
استاندار خراسان رضوی نسبت نتایج اجرای 'طرح همیاران آب' در این استان اظهار امیدواری و بیان کرد: درآمد حاصل از صادرات محصولات کشاورزی نیز باید به همین حوزه باز گردد. می بایست به سمتی حرکت کرد که بر اساس هزینه و فایده اقدام به کشت و زرع و کشاورزی صورت گیرد.
وی همچنین تدوین نقشه کشاورزی و کشت محصولات را در خراسان رضوی امری ضروری ذکر و بیان کرد: در این نقشه باید محصولات شایسته کشت در هر شهرستان و منطقه مشخص و تعریف شود زیرا نمی توان بر اساس 'جبر کشاورزی' اقدام به کشت و زرع نمود بلکه باید با لحاظ کردن موضوع آب به عنوان ثروت بین نسلی، نقشه کشت استان تهیه گردد.
رزم حسینی ادامه داد: مقوله آب مجازی افزون بر 70 سال پیش در جهان مورد توجه و اجرا قرار گرفته اما هنوز در ایران در این زمینه موفقیتی حاصل نشده است
وی همچنین وجود 100 هزار حلقه چاه غیرمجاز آب در سطح کشور را اتفاقی تلخ در حوزه کشاورزی توصیف و بیان کرد: این مشکل باید با برنامه ریزی موثر مدیریت و برطرف شود.
استاندار خراسان رضوی در ادامه همچنین گفت: امروز حتی کشورهای پرآب نیز به توسعه کشت گلخانه ای روی آورده اند اما در ایران که کشوری خشک محسوب می شود کشت و زرع به صورت غرقابی صورت می گیرد و برنامه مشخص و هدفمندی در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: اجرای طرح یکپارچه سازی زمینهای کشاورزی هم از سال 1384 در سطح کشور آغاز شد اما در این زمینه به صورت موفق عمل نشده و این در حالی است که خرده مالکی از مهمترین موانع در مسیر توفیق برنامه های کشاورزی و همچنین مانعی برای افزایش بازده در این بخش می باشد.
طی این مراسم با حضور استاندار خراسان رضوی 127 کشاورز نمونه استانی و 15 کشاورز خراسان رضوی که در سطح ملی 'نمونه' شناخته شده اند مورد تقدیر قرار گرفتند.
منبع تامین معیشت افزون بر نیمی از جمعیت روستایی خراسان رضوی کشاورزی است. 363 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند. حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی خراسان رضوی هشت میلیون تن است. سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت 83 نوع محصول می رود. 900 هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و 300 هزار هکتار آن باغ است. بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.